Ki köpött bele a Wizz Air levesébe?

Vízsugárral köszöntik a Wizz Air légitársaság London-Lutonból érkező, első menetrend szerinti járatát
Debrecen, 2012. június 18. Vízsugárral köszöntik a Wizz Air légitársaság London-Lutonból érkező, első menetrend szerinti járatát a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
Határozatlan időre elhalasztották a Wizz Air régóta tervezett tőzsdére menetelét, a kedvezőtlen piaci körülményeket okolva. Az emelkedő olajár, és két légitársaság múlt heti gyengébb kilátásai miatt mélyrepülésbe kezdő részvényárfolyamok is okot szogáltathattak a tervek elnapolásához, bár egyetlen konkrét indokot nem tudunk kiemelni.
Vágólapra másolva!

A célegyenesből fordult vissza a Wizz Air

Váratlanul érkezett a Wizz Air bejelentése, miszerint elhalasztja a régóta tervezett tőzsdére menetelét a magyar alapítású fapados légitársaság. Ezzel pedig egy régóta tervezgetett nyilvános tőkeemelést napolnak el a cégnél.

Korábbi információk szerint már ezen a héten lezárult volna a jegyzés, és akár már a hét második felében elkezdődhetett volna a kereskedés a Wizz Air részvényeivel, azonban a mostani hírek szerint erre egy ideig még várni kell. A célegyenesben meghiúsult üógylet pedig a cég számára is elég kellemetlen lehet, bár hozzá kell tenni, hogy egy IPO-folyamatban ez nem kirívó eset.

Kérdés, hogy honnan fogja előteremteni a cég azt a 200 millió eurónyi (kb. 60 milliárd forint) friss forrást, amit az IPO-ból kívántak bevonni, és amivel a jövőbeni terjeszkedés nagy részét szerették volna finanszírozni.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

Mik lehettek a főbb okok?

  • 9 havi csúcsokra ugró olajár
  • A légitársaságok részvényeinek mélyrepülése
  • Két negatív eredményprognózis a szektorban

Megpattanat az olajár, mélyrepülésben a részvények

A múlt héten nagyot emelkedett az olajár az iraki feszültségek miatt, ez pedig nagy mélyrepülésbe küldte a légitársaságok árfolyamát, ugyanis a cégek kiadásainak nagy részét teszi ki az üzemanyagköltség. A megugró költségek pedig az eredményre értelemszerűen negatív hatással vannak.

Forrás: Investor.hu
Forrás: Investor.hu

Az olyan „ultrafapados” stratégiát követő cégek esetében, mint a Wizz Air és Ryanair még nagyobb a kitettség, mivel ők az egyéb költségeket a lehető legalacsonyabb szinten tartják. A Ryanair esetében az üzemanyagköltségek az árbevétel 40 százalékát teszik ki, és bár hivatalos adatokat a Wizz Air nem közölt, piaci források szerint a magyar fapados esetében is hasonló arányt képviselhet ez a kiadás.

Ha megnézzük a légiparban használt egyik hatékonyságot mérő mutatót ez jól ki is tűnik. Az üzemanyagköltségek nélküli ülőhelykilométerre jutó költségekben (ex-fuel CASK) a Wizz Air a legjobb számokat produkálja. Az easyJetnél lényegesen alacsonyabb a Wizz Air mutatója, de még a Ryanairnél is sikerül visszafogottabb költségekkel működnie. Vagyis a rendkívüli hatékonyság ebből a szempontból magasabb érzékenységet jelent az üzemanyagkiadásokkal kapcsolatban.

Forrás: Investor.hu

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a magas olajár akkor vezethet az üzemanyagköltségek emelkedéséhez, ha az hosszú távon fennmarad. Az átmeneti kiugrások a hosszabb, egy-két éves üzemanyag-beszerzési szerződések miatt nem gyakorolnak lényeges hatást. Szintén negatív tényező persze, ha beindul az infláció, az először az energiaárakban csapódhat le, ilyen esetben pedig a légitársaságok eredménytermelése is apadhat.

Forrás: Investor.hu
Forrás: Investor.hu

Profit warningok

Szintén rosszkor jött, hogy a Lufthansa és az ír fapados, az Aer Lingus is múlt héten tett közzé profit warningot. A német légitársaság 1 milliárd euróra csökkentette az idei üzemi eredmény várakozását (korábban még 1,3-1,5 milliárdot várt), míg 2015-ös számait 2 milliárd euróra vágta vissza (korábban 2,65 milliárddal számolt). Múlt hét szerdán a hírekre a Lufthansa részvényei több mint 10 százalékkal zuhantak, majd utána sem tudtak magukra találni és tovább estek a rossz piaci hangulatban.

Az Aer Lingus pedig egy nappal később tette közzé, hogy üzemi eredménye 10-20 százalékkal zuhanhat, a korábban várt stagnálással szemben. Egyébként mind az Aer Lingusnál, mind pedig a Lufthansánál a dolgozói sztrájkok is komoly gondot okoznak.

Az európai fapados környezet

A fapados légitársaságok, mint a Wizz Air is olcsóbb jegyárakat kínálnak, mint a hagyományos légitársaságok, az így kieső bevételeket pedig úgy kompenzálják, hogy extra díjat számolnak fel minden plusz szolgáltatásért (étel-ital, poggyász, elsődleges beszállás stb.) A flotta általában egy-két géptípusból áll, és a cégek nem elsődleges repterekre repülnek, hogy ezzel is minimalizálják fenntartási- és egyéb költségeiket.

A Wizz Air két legnagyobb riválisának (Ryanair és easyJet) legutóbbi gyorsjelentése kicsit közelebbi képet adhat az iparág európai helyzetéről.

A Ryanair legutóbbi gyorsjelentésének legfontosabb pontjai:

  • Éves alapon profit szintjén csökkenésről számolt be a Ryanair, de fontosabb, hogy 2015-ös pénzügyi évére már újból 10 százalék feletti növekedést jósol. Emellett az elemzők is növekedést várnak a cégtől.
  • Tavaly két profit warning is jött a cégtől, így a profitcsökkenés nem volt meglepetés. A nyereség újbóli növekedését stratégiaváltással érnék el (előre kiosztott ülések, valamivel alacsonyabb csomagdíjak, minimálisan magasabb jegyárak).
  • A gyorsjelentést követően 10 százalékot ugrott az árfolyam.
  • A Ryanair ezen a június 9-ei héten adott el 850 millió euró értékben hétéves lejáratú kötvényeket, kihasználva a rekord alacsonyra eső hozamkörnyezetet. Az összeget főként repülőgép-lízingelésre költi majd a cég.

Az easyJet legutóbbi féléves gyorsjelentésének legfontosabb pontjai:

  • Az easyJet főbb számai is javulást mutattak az előző év azonos időszakához képest, és az elemzői várakozásokat is sikerült felülmúlnia. Habár nettó veszteséget ért el a cég az október-márciusi félévben, ez nem kirívó, hiszen télen jellemzően kevesebben repülnek (az ünnepi időszakot leszámítva), így ekkor negatív szezonalitással számolhatunk az iparágban.
  • Az easyJet nagyobb kapacitásnövelést tervez a nyári időszakra versenytársainál, így az egy ülésre jutó bevétele csak lassabban emelkedhet a most futó félévben.
  • A cég a brazil focivébét is kockázati faktorként említette, mivel a nyaralásokat későbbre halaszthatják, ami nehezíti a kapacitásszükséglet tervezését.
  • A fentiek eredőjeként az árfolyamreakció is negatív volt a jelentésre (-4%).

Ezek alapján is azt mondhatjuk, hogy valószínűleg tényleg az aktuális piaci környezet lehet a ludas az IPO elhalasztásában, hiszen a Ryanair például szép hosszú távú növekedéssel kalkulál.

Honnan szerez így pénzt a Wizz Air?

A Wizz Airnek viszont továbbra is szüksége lesz arra az összegre, amit az IPO során szeretett volna bevonni (kb. 200 millió euró). ha a tervezett expanziót szeretné véghet vinni.

A cég az Airbus A320-asokból álló repülőgép flottáját 2017 végéig a jelenlegi 50 darabról 82 darabra bővítené, ami évente nagyjából 16 százalékos átlagos növekedési ütemnek felel meg. Ehhez pedig forrásra van szüksége. Ha sokat csúszik az IPO, akkor szóba jöhet a magán tőkebevonás is, péládul új kockázati tőketársaság által. De megpróbálkozhat a cég különböző hitelfinanszírozási lehetőségekkel is.

Mindenesetre úgy tűnik magyar szempontból a legizgalmasabb nyári részvénypiaci sztori, legalábbis egyelőre parkolópályára futott.