Aranybánya Kína az autógyártóknak

Vágólapra másolva!
Egy aranybánya Kína a nyugati autógyártók számára, mutat rá a Financial Times mai cikke. Az amerikai és európai autógyártók közül a GM és a Volskwagen a profitjának már közel felét Kínában szerzi, és az eladásokat tekintve is a legnagyobb jelentőséggel a hatalmas ázsiai ország bír. Nem véletlen, hogy gőzerővel nyomulnak Kínában a társaságok.
Vágólapra másolva!

Hihetetlenül fontos lett Kína

Arról, hogy Kína milyen fontos a világ legnagyobb autógyártói számára, már számtalanszor megemlékeztünk. Elég csak azokra a hatalmas fejlesztésekre, beruházásokra gondolni, amit a vállalatok megvalósítanak a hatalmas országban. Többek között a Ford, a Volkswagen, a Peugeot, a Daimler és a BMW is dollármilliárdokat költ el a kínai autópiacon történő terjeszkedésre.

Ezúttal a Financial Times világított rá a kínai autópiac jelentőségére. Az Ft többek között rámutat, hogy az amerikai autóipar egyik legjelesebb képviselőjének, a General Motorsnak a nettó profitja közel 50 százalékban Kínából származik. A GM tavaly 3,8 milliárd dolláros nettó profitot ért el, míg a kínai kapcsolt vállalkozásai összesen 3,7 milliárd dolláros nyereséget termeltek. Ezen túl a vállalat az autóinak több mint harmadát már Kínában adja el, és az ottani értékesítések már 2012 óta szinte folyamatosan meghaladják a korábban fő területnek számító Egyesült Államokbeli eladásokat.

Forrás: Investor.hu

A General Motorson kívül a Volkswagen is hasít Kínában. A német autógyártó eladásainak 31 százalékát már Kínában bonyolította le tavaly, míg 11,7 milliárd eurós operatív profitja mellett 9,6 milliárd eurós operatív profitot ért el kínai kapcsolt leányain keresztül.

A GM nagy riválisának, a Ford számára is egyre nagyobb jelentőséggel bír Kína. A vállalat eladásai folyamatosan kétszámjegyű ütemben növekednek, idén nem volt ritka a 60 százalékos növekedési ütem sem. Ennek köszönhetően pedig már Kína lett a Ford második legfontosabb piaca az USA mögött, a harmadik helyre szorítva Európát.

Forrás: Investor.hu

Ez is azt mutatja, hogy Kína egyre nagyobb aranybányává kezd válni a nyugati autógyártók számára. A társaságok az ott megtermelt profitot részben visszaforgatják és a további kínai terjeszkedésre fordítják. Erre szükség is van, ha az autógyártók szeretnének lépést tartani egymással, mivel a vállalatok gőzerővel fejlesztenek Kínában, mert a hatalmas kínai autópiacban látják növekedésük fő zálogát.

Mára ugyanis Kínáé lett a világ legnagyobb autópiaca, az eladások szinte hónapról hónapra történelmi rekordokat döntögetnek, és az áprilissal záruló elmúlt 12 hónapban az értékesítések már megközelítették a 20 millió darabos lélektani szintet.

A növekedés pedig még egy jó darabig nem fullad ki a várakozások szerint, mivel Kína országútjain még mindig csak az ország népességének alig 7-8 százalékára rúgó gépkocsi fut, így bőven van még növekedési potenciál az ottani autópiacban. A kínai kormány környezetbarátabb politikája miatt pedig az elektromos autók is előretörhetnek.

Forrás: Investor.hu

A Volkswagen is arra számít, hogy a növekedés tovább folytatódik, és a kínai autópiac még nagyobbá válik. Emiatt Kína nagyon értékes piaca marad a német társaságnak, ahol az árak és az elérhető marginok is tovább emelkedhetnek.

Hasonló véleményen van a Macquarie pénzügyi szolgáltató cég is, mely arra számít, hogy az autógyártók bődületes ütemben fogják növelni kapacitásaikat, hogy kielégítsék a keresletet.

"Nem minden rózsaszín"

Azt, hogy Kína még nagyobb aranybányává váljon a nyugati autógyártóknak, azt az ország különböző lobbi csoportjai akadályozzák meg. Ezek a csoportok elérték, hogy a Kínában elért profitot a külföldi autógyártók nem mutathatják ki pénzügyi beszámolóikban, hanem ahelyett tőkejövedelemként kell elszámolni.

A vállalatok erre válaszul a kínai nyereség egy részét elkezdték osztalékként kifizetni, és így viszik haza Amerikába és Európába. A Volkswagen például 2,7 milliárd eurónyi osztalékot kapott kínai leányától tavaly, és idén is hasonló összegű osztalékra számít onnan.