Rendkívüli sürgősséggel megtárgyalta, szerdán délben pedig kivételes eljárásban 144 igen és 30 nem szavazattal elfogadta az országgyűlés a reklámadót, amelynek tervezetét L. Simon László egyéni képviselői beadványként nyújtotta be június elején. Az adó érinti a magyarországi médiaszolgáltatókat, a külföldön letelepedett, de műsoridejük legalább felében Magyarország területén, magyarul sugárzó szolgáltatókat, a "szabadtéri reklámhordozót, valamint a reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosító" személyt vagy szervezetet.
Az adó sávosan érintené a reklámbevételt, az 500 millió forintnál kisebb részre nem vonatkozna, afelett a következő kulcsokat vezetnék be:
A törvény a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba, a 2014-re érvényes adót időarányosan kell kiszámolni; az adóból befolyó bevételt az ígéretek szerint az iskolák fejlesztésére fordítják majd.
A törvény elfogadása előtti utolsó pillanatban egy olyan módosító indítványt fogadott el kedd este az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága, amely a TV2 adóterheit csökkentette, a legnagyobb riválisának számító RTL Klubét viszont nem. A Lex TV2-ként elhíresült módosítás szerint az idén kezdődő adóév adóalapját - azaz azt az összeget, amire kivetik az adót - mérsékli a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség ötven százalékával. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy annak a cégnek, amely veszteséges volt, kevesebbet kell fizetnie. Márpedig ez a TV2-re igaz, míg az RTL Klub nyereséges volt.
Mindez azért érdekes, mert a TV2 tavaly karácsony előtt egy rejtélyes adásvételi ügylet nyomán magyar befektetői kezekbe került, olyan befektetőkébe, akik valószínűsíthetően kormányközeli üzletemberek. A vezetőség akkor azt jelentette be, hogy Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dederick pénzügyi igazgató megvette a céget a német ProSiebenSat.1-tól. Hogy mennyiért, azt sem az új, sem a régi tulajdonosok nem hozták nyilvánosságra, de a piacot ismerők 15 és 25 milliárd forint közötti árat tippeltek. Amikor Simon Zsolt december 20-án bejelentette a hírt a TV2 munkatársainak, csak annyit mondott, hogy végre magyar kézben van a csatorna, de többet nem árult el az ügyletről. Simon Zsolt és Yvonne Dederick december közepén céghálót hozott létre, amely a TV2 hivatalos vevőjeként lépett fel.
A médiaadó ötlete először tavaly február 28-án merült fel, akkor még a meteorológiai törvénytervezetben. Tavaly ugyanis nem volt betervezve a költségvetésbe, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálatnak (OMSZ) közel 700 millió forinttal emelkednek a költségei amiatt, hogy az állam nem állja a különböző nemzetközi szervezeteknek fizetendő tagdíjakat. A Vidékfejlesztési Minisztérium akkori előterjesztése szerint minden médiaszolgáltató köteles lett volna a reklámbevételének 0,5 százalékát átutalni az OMSZ számlájára.
Tavaly májusban aztán egy nyilvános munkaanyagban került elő újra a terv. Abban még kisebb kulcsok, illetve nagyobb összeghatárok szerepeltek, nem volt például 20 százalékosnál nagyobb adókulcs. A tervezetet aztán úgy módosították, hogy ne lehessen külföldre kivonulással kibújni az adó alól. Tavaly júniusban lekerült a napirendről az ügy, akkor azt írtuk, hogy "a kormány legkorábban ősszel folytatja a Magyar Reklámszövetséggel az egyeztetést".
A kabinet azzal indokolta a végül most, a választások után beterjesztett törvényt, hogy a jelentős reklámbevétellel rendelkező multinacionális médiavállalatoknak az eddigieknél nagyobb mértékben kell hozzájárulniuk a közteherviseléshez, de fideszes politikusok olyan érveket is bevetettek, mint hogy a két nagy kereskedelmi televízió nagy társadalmi károkat okoz (Gulyás Gergely), vagy hogy "sok szennyet bocsát" a nézőkre (Balla György). A legsúlyosabb elvonás egyértelműen a tévés piacot, azon belül is az RTL Klubot éri, mivel neki vannak a legnagyobb reklámbevételei. Az adó kigazdálkodása a jelenlegi piaci viszonyok között az érintettek borúlátó forgatókönyvei szerint munkahelyek megszűnését, valamint a magyar nyelvű tartalom-előállítás visszafogását jelenti majd.
Az RTL Klubnak a számítások szerint a teljes adóbevétel közel felét kell majd egyedül befizetnie. A csatornától az MTVA 78 milliárdos költségvetésének 11-12 százalékát szedi be várhatóan az állam, ezért a tévétársaság szerint a reklámadó durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát.
A szakmai szervezetek egységesen emelték fel szavukat az adó ellen, a Magyar Reklámszövetség kezdeményezésére a médiumok június 5-én a képernyők elsötétítésével, fehér vagy fekete lap megjelentetésével fejezték ki tiltakozásukat.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter erre azt mondta: ahogyan a konkurens pénzintézetek is összeálltak annak idején a bankadó ellen, úgy az egymással egyébként versenyző médiaérdekeltségek is - gazdasági megfontolások alapján - összefognak, és így tiltakoznak a reklámadó ellen, ebben "semmi furcsaságot" nem lát. Mint mondta, nem hiszi, sőt eltúlzott gondolatnak tekinti, hogy az adó mértéke összefüggésben lenne a demokráciával, a sajtószabadsággal. "Azért, mert adót kell fizetni, attól még demokrácia marad Magyarországon" - fogalmazott.
Lázár János a kabinet nevében visszautasította az RTL állításait, sőt kijelentette: "az RTL fenyegeti az országot, megzsarolja a nézőket és a politikusokat. Ezt jó lenne, ha otthon, Németországban gyakorolná, és nem Magyarországon". Szerinte az RTL-nek mint nemzetközi médiavállalatnak sokkal nagyobb részt kell viselnie a közterhekből, mint eddig. Azokról az ellenérvekről, amelyek szerint a reklámadóból várható bevétel költségvetési hatása csekély, az államtitkár közölte: "költségvetési kényszer valóban nincs", de a törvényjavaslatot nem a kormány kezdeményezte, hanem egy egyéni képviselői indítványról van szó, amely a közteherviselés elvével és a "reklámfertőzés" veszélyének csökkentésével magyarázható.
Egyébként az a véleménye - tette hozzá Lázár -, hogy egyrészt túl sok a reklám, ami veszélyes a gyermekekre nézve, másrészt furcsának tartja, hogy "nem lehet egy filmet normálisan végignézni, mert állandóan reklámot tesznek bele". Ezért úgy látja, a reklámozás "keretek közé szorítása" nem ördögtől való.