Miért nem elég 250 millió twitterező?

Vágólapra másolva!
Hiába növelte 25 százalékkal felhasználóinak számát a Twitter, valamint ért el a vártnál nagyobb árbevételt és nyereséget az első negyedévben, a befektetők számára ez sem volt elég, és 11,5 százalékos mínuszba taszították zárás után a részvényt. Mi lehet a háttérben? Miért nem jók a látszólag kedvező számok?
Vágólapra másolva!

Nincs könnyű helyzetben az, aki a Twitter gyorsjelentésén, és a befektetők erre adott mínusz 11,5 százalékos válaszán próbál kiigazodni. A közösségi médiacég ugyanis 250,5 millió dolláros árbevételével, valamint kerek 0 dollárcentes EPS-ével sikeresen ugrotta meg az elemzők által támasztott elvárásokat, és a havi aktív felhasználók számának növekedése is csak 2 millióval maradt el a konszenzustól.

Forrás: Twitter, Investor.hu

Negyedmilliárd ember - a bázis

Első körben tehát itt, a felhasználók számánál érdemes keresni a csalódás okait. Az tény, hogy a 255 millió nem egyenlő a várt 257 millióval, drámai elmaradásról azonban aligha beszélhetünk. Már csak azért sem, mert már a felhasználók 79 százalékra használja mobilról a Twittert, ami a jövőben egyértelműen a legfontosabb platform lesz. Világosan látszik viszont, hogy a növekedési egyre lassabb, a két évvel ezelőtti 100-120 százalékos éves szintű növekedés már a múlté, csupán 25 százalékkal vannak többen a Twitteren, mint egy évvel korábban.

Forrás: Twitter, Investor.hu

Különösen fájó ez annak függvényében, hogy a Twitter folyamatosan csiszolta, polírozta a megjelenési felületet az utóbbi hónapokban, és próbálta egyre trendibb külsőbe varázsolni mikroblogging szolgáltatását.

Így néz ki az új design. Forrás: Cinkotai Norbert/Twitter

A Twitter közben közel 900 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ám ahogyan fentebb említettem, ebből csak 255 millióan használják havonta a szolgáltatásokat, a növekedésnek tehát bőven lenne tere ezen az oldalon is.

Akár új felhasználókkal, akár a régi felhasználók újraaktivizálásával, de a Twitternek mindenképpen növelnie kell a havi aktív felhasználók számát, hiszen a 255 millió jócskán elmarad a Facebook 1,28 milliárdjától. A hosszú távú növekedés szempontjából kulcsfontosságú, hogy mekkora közönséget érnek el a Twitteren keresztül hirdető személyek/vállalatok.

Ez még a régi design. (Igen, Barbinak több követője van...) Forrás: Palvin Barbara/Twitter

Fontos az elköteleződöttség

A Twitter üzletpolitijákának második fontos eleme, az elköteleződöttség. Ezt főleg az oldalelérések számával (timeline views) lehet mérni, de ahogyan azt már fentebb említettem, a havi szinten is aktív/összes regisztrált felhasználó aránya is valami hasonlót mutat. Értelemszerűen ugyanolyan bázis (felhasználók) mellett a több oldalletöltés nagyobb hirdetési bevételeket generálhat, mivel a felhasználók gyakrabban kerülhetnek a hirdetők potenciális értékesítési mezejére.

Ezen a területen szintén javítania kellene a Twitternek, mivel az utóbbi két negyedévben alig 600-at mutatott a felhasználónkénti átlagos oldalletöltések száma, amit már 2012 második negyedévében is elért a cég.

Forrás: Twitter, Investor.hu

Negyedmilliárd dollár

Nem csak a "rajongói bázis", vagy éppen az elkötelezettség növelése, hanem a monetizálás, a felhasználók pénzzé tétele is kiemelten fontos cél a Twitter számára. Szerencsére ezen a területen nem áll olyan rosszul a vállalat, mivel az előző negyedévben 250,5 millió dolláros árbevételre tett szert, ami új csúcsnak számít.

Forrás: Twitter, Investor.hu

Különösen annak függvényében értékelhető pozitívan ez a szám, hogy a Twitter az előző negyedévekben látszólag sikerrel fogta meg az árbevétel növekedési ütemének nagy zuhanását, és éves alapon továbbra is 100 százalék felett tartja azt.

Forrás: Investor.hu

Ugyanakkor a menedzsment iránymutatást adott a 2014-es bevételekre, és számításuk szerint 1,2-1,25 milliárd dollár körül alakulhatnak majd a számok. Mivel az elemzők 1,25 milliárdra számítottak, így alapvetően a vártnál gyengébb előrejelzés is megjelölhető a tegnapi "vérengzés" egyik okaként.

Egy ember, egy dollár - a monetizálás

Felhasználónként ezzel együtt az elmúlt 1 évben már átlagosan 3,14 dollárra tett szert a Twitter (hirdetési bevételekkel számolva), és ugyan továbbra is elmarad a Facebook teljesítményétől (7,47 dollár az azonos időszakban), egyre inkább közelít felé.

Forrás: Twitter, Investor.hu

Ugyanakkor, ha a Twitter komolyan gondolja, hogy a jövőben is meghatározó szereplő kíván maradni a közösségi médiacégek között, akkor ezen a területen is (monetizálás) javulnia kell, ha már a felhasználók számában nem tud versenyezni a Facebookkal, vagy épp a WhatsAppal, és az elköteleződöttséget jelző mutatószámok sem alakulnak a legjobban.

Se nem plusz, se nem mínusz

Nyereség tekintetében ugyanakkor a Twitternek sikerült meghaladni az elemzői várakozásokat, miután minimális 183 ezer dolláros tisztított, nem amerikai számviteli szabályok szerinti nettó nyereséget ért el. Ez ugyan EPS szintjén 0,00 dollárt jelent, de a várakozások mínusz 0,03 dollárról szóltak, így ehhez képest pozitívumról beszélhetünk.

Emellett a tisztított EBITDA eredmény 37 milliárd dollár lett, ugyanakkor a nem tiszított számok már 129 millió dolláros üzemi veszteséget mutatnak, főleg a magas marketingköltségek miatt. Az utóbbi negyedévekben ugyan a Twitter gyorsjelentéseinél nem annyira figyelték a befektetők az alsóbb sorokat (eredményszámok), ám a tegnapi gyorsjelentésnél most ez is negatívum volt a befektetők számára.

Ennél sokkal több kell

Hiába haladták meg több fontos soron is a tényszámok a várakozásokat, a háttérben zajló folyamatok határozottan romlásról árulkodnak. Közben a mutatószámos értékelési módszerek alapján továbbra is igen drágán árazzák a Twittert, így a befektetők nem csoda, ha valamelyest "csökkenteni" akarják ezt a prémiumot a piac egészével, vagy épp a szektortársakkal szemben. A több mint 11 százalékos mínusz tehát ezzel is magyarázható.

Forrás: Investor.hu

Ezzel együtt az árfolyam 38 dollár közelében nyithat ma, ami új mélypont lesz a közösségi médiacég közel féléves története során, letörve egy jelentős támaszt. Nem zárható ki annak az esélye, hogy betölti majd ezt a rést a Twitter, és ismét 40 dollár felett forog majd a papír, de a gyorsjelentésből kiindulva ennek nem túl nagy az esélye. A Twitter utóbbi hónapokban látott vesszőfutása tehát jó eséllyel folytatódhat, pont úgy, mint ahogyan azt korábban már többször megjósoltuk.

A Twitter napi grafikonja (NYSE) Forrás: AmiBroker, Investor.hu