Hol jó nyugdíjasnak lenni?

magánnyugdíj pénztár vagyon megtakarítás
Three elderly ladies inspect the new Euro money after they changed their German Marks at their seniors' residence in Leipzig, 2.1.2002
Vágólapra másolva!
Ausztráliában, Új-Zélandon és Skandináviában nem okoz gondot, hogy a jövő nyugdíjasait miből fizessék majd ki, ellenben Thaiföldön, Brazíliában és Japánban óriási gondok vannak. Magyarországon sincs minden rendben: a magánnyugdíjpénztárak kiiktatása miatt nőhetnek az állam terhei, de annak is nőtt a kockázata, hogy a majdani nyugdíjasok a szegénységi küszöb alá csúsznak.
Vágólapra másolva!

A 32. helyen végzett Magyarország azon a listán, amely 50 ország nyugdíjrendszerének fenntarthatóságát vizsgálta. A rangsort 2004 óta készíti el az Allianz, és elsősorban azt nézi, hogy 30-40 év távlatában mit bírnak még el az egyes országok állami nyugdíjrendszerei, illetve, hogy hol van szükség reformokra.

A legutóbbi, 2011-es tanulmány óta sokat romlott a helyzet Hongkongban, Tajvanon, Horvátországban, Franciaországban, Szlovéniában és Máltán, miközben Nagy-Britanniában, Luxemburgban, Szingapúrban, Írországban, Romániában, Törökországban és Görögországban jelentősen javult. Van, ahol a demográfiai helyzet változott (lassult vagy gyorsult a társadalom öregedése), máshol meg esetleg belenyúltak a rendszerbe, nyugdíjalapokat hoztak létre vagy éppen töröltek el.

Magyarországon – és a térség több országában – ez utóbbi történt a 2011-es rangsor készítése óta, és mint a tanulmány megállapítja, ez nem segítette a nyugdíjrendszer hosszú távú finanszírozhatóságát. Mint írják, ezzel megnövekedhet a kockázata annak, hogy a leendő nyugdíjasok a szegénységi küszöb alá kerüljenek, ebben az esetben pedig az államnak majd a zsebébe kell nyúlnia, hogy segítse az időseket. A nyugdíjpénztárak kiiktatásának következményeként tehát hosszú távon nőhetnek az állami terhek, és ez Magyarország mellett igaz Lengyelországra, Szlovákiára és Csehországra is.

Kik vannak az élen

Ausztráliában nincs sok tennivalójuk a politikusoknak: a hivatalos nyugdíjkorhatár magas (65 év), és az úgynevezett effektív korhatár is ugyanennyi, vagyis nem mennek el korábban nyugdíjba az emberek. Itt kétpilléres a nyugdíjrendszer, ami azt jelenti, hogy az állami nyugdíjalap lényegében csak annyi nyugdíjat ad, amennyi az időskori szegénység elkerüléséhez elég (a fizetéseknek alig több mint 40 százalékát), és az idősek a tőkefedezeti elven működő nyugdíjalapokból kapják a többi pénzt. Így aztán az állami nyugdíjkiadások a GDP arányában a 4 százalékot sem érik el, szemben például a magyarországi közel 12 százalékkal.

Európára persze általában jellemző, hogy bőkezűbb állami nyugdíjrendszerrel rendelkeznek, ami szükségképpen eleve magasabb állami terhet jelent (Anglia és Írország kivétel). A teljes európai állami nyugdíjkiadások az európai GDP 11,3 százalékát teszik ki, és ez a ráta 2050-re várhatóan 12,8 százalékra fog emelkedni, mivel arányaiban még több nyugdíjast kell majd eltartani.

Európában a skandináv államok vannak messze a legjobb helyzetben: Svédország és Norvégia költségvetési fegyelme és tartalékai nagy stabilitást adnak, a korhatár magas (67 év), és az öregedés is kisebb probléma (főleg Norvégiában).

Hol a legrosszabb?

Thaiföldön, Brazíliában és Japánban vannak a vizsgált 50 ország közül a legnagyobb problémák. Thaiföldön a hivatalos nyugdíjkorhatár mindössze 55 év, a társadalom nagyon gyorsan öregszik, a politikai prioritások között mégsem kap helyet a nyugdíjkérdés. Brazíliában pedig hiába 65 év a nyugdíjkorhatár, a nyugdíjak relatív szintje túl magas ahhoz, hogy a rendszer hosszú távon fenntartható legyen, és a társadalom ott is nagyon gyorsan öregszik.

Japánban megint más gondok vannak: eleve nagyon idős a lakosság, és nagyon nagy az állam eladósodottsága. Az ottani nyugdíjrendszer tehát már most nagyon drága, és sürgős reformokért kiált.

Görögország viszont arra példa, hogy lehet fordítani a dolgok menetén. A 2011-es felmérésben még ők végeztek a legrosszabb helyen, de miután drasztikusan visszavágták nyugdíjkiadásokat az IMF és az Európai Központi Bank nyomására, ma sokkal fenntarthatóbb a rendszer, mint volt. Más kérdés, hogy ez nyilván más feszültségeket generált, de ez a tanulmány erről nem szól, hiszen pusztán a hosszú távú fenntarthatóság szempontjából vizsgálja a kérdést. A súlyos államadósság és az időskorúak eltartottsági rátájának magas szintje ugyanakkor továbbra is problémát jelent Görögországban.