Óriási üzletre készül a Volkswagen

Vágólapra másolva!
Közel hét milliárd eurós felvásárlási ajánlatot tett a Volkswagen a Scania kisebbségi részvényeseinek tulajdoni hányadára. A német autógyártó teljesen a maga irányítása alá kívánja vonni a svéd kamiongyártót, hogy szorosabbra fűzze annak együttműködését másik kamiongyártó leányával, a MAN SE-vel. Ehhez azonban a Scania részvényeseinek is lesz egy-két szavuk. 
Vágólapra másolva!

Pénteken nagy meglepetést okozott az a hír, hogy a Volkswagen teljes egészében bekebelezné a Scania kamiongyártó céget. A Volkswagen (a MAN kamiongyártó leányával együtt) már 62,6 százalékos tulajdonosa a svéd Scaniának, azonban a német óriás 100 százalékos részesedést kíván szerezni a svéd Scaniában.

A Volkswagen 6,7 milliárd eurót kínál az általa még nem birtokolt részvényekért, ami 57, illetve 53,3 százalékos prémiumot tartalmaz a Scania A és B osztályú részvényeinek pénteki záróárfolyamához képest. A jelentős prémium ellenére a Scania részvényesei közel sem biztos, hogy támogatni fogják a felvásárlást. A kisebbségi tulajdonosok szerint ugyanis a felvásárlási ár túl alacsony, és a svéd kamiongyártónak inkább meg kéne tartania részleges függetlenségét.

A Scania egyik kisebbségi tulajdonosa, a Skandia nyugdíjbiztosító már közölte, a maguk részéről nem fogják elfogadni az ajánlatot. A Skandia szerint a Scania tőzsdei társaságként nagyobb eséllyel meg tudja őrizni éllovas szerepét a svéd kamiongyártó piacon, mint egy esetleges tőzsdei kivezetés után.

A Volkswagen ugyanis azt tervezi, hogy kivezeti a Scania részvényeit a piacról, amint tulajdoni részesedése 90 százalék fölé emelkedik a cégben. A svéd törvények szerint csak 90 százalékos tulajdoni hányad fölött kényszerítheti a többségi tulajdonos a kisebb részvényeseket, hogy adják el neki a részesedésüket. Így ha a Volkswagen eléri ezt a küszöböt, már nem lesz akadálya a 100 százalékos befolyásszerzésnek, és teljes egészében a maga irányítása alá vonhatná a svéd társaságot.

A Volkswagen elsősorban azért kívánja bekebelezni teljesen a Scaniát, hogy szorosabbá tudja fűzni annak együttműködését másik kamiongyártó leányával, a MAN SE-vel. A Volkswagen így mélyítené tovább az integrációt a két kamiongyártó egysége között, melynek keretében azok megoszthatnák a technológiát egymás között és a szinergiáknak köszönhetően jóval költséghatékonyabban működhetnének.

A Volkswagen számításai szerint a Scania és a MAN SE mélyebb integrációja 650 millió euróval javítaná az éves operatív eredményeket, amit 10-15 év múlva tudnának realizálni, amikor végbe megy a Scania teljes átvétele.

A Scania kisebbségi részvényesei viszont ellenzik a mélyebb integrációt, mondván, hogy az hátrányos lenne a MAN SE-nél jóval nyereségesebben működő svéd vállalatnak. Ez az ellenállás érthető lehet, mivel a Scania 9,4 százalékos profit marginnal működik, míg a MAN SE csupán 0,4 százalékossal. A Volkswagen ezt az ellenállást kívánja letörni, mivel ha a felvásárlási ajánlatát elfogadnák a Scania kisebbségi tulajdonosai, akkor már nem lenne akadálya a teljes integrációnak.

A német autógyártó a felvásárlással fel tudná pörgetni a kamionok eladását, ami az utóbbi időben inkább csak döcögött. A kamiongyártók piacán a Volkswagen továbbra is csak a harmadik számú szereplőnek számít a Daimler és a Volvo mögött. Tavaly a Scania és a MAN SE együtt közel 210 ezer darab kamiont értékesíthetett világszerte, szemben a Volvó 231 ezres és a Daimler 484 ezres értékesítésével (a MAN SE még nem tette közzé tavalyi eredményeit, így a 210 ezres értékesítés még csak várakozás).

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A kamion eladások felpörgetése elengedhetetlen ahhoz a nagyra törő célnak az eléréséhez, hogy a Volkswagen a világ autópiacának legnagyobb szereplőjévé váljon. A Volkswagen 2018-ra kíván a világ legnagyobb autógyártójává válni, melyre hatalmas erőfeszítéseket tesz. A cég dollár milliárdokat ruház be a cél érdekében, és a beruházásoknak a hagyományos autógyártó divíziónál egyre jobban beérik a gyümölcse, a kamionok piacán azonban még nem tükröződnek vissza ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményei.

A felvásárlás kérdése még nem dőlt el, a Scania igazgatótanácsa jelezte, hogy megvizsgálja a német autógyártó ajánlatát, de csak később fognak javaslatot tenni annak elfogadására vagy elutasítására. A Volkswagen azonban optimista, és a várakozásaik szerint sikerül majd megszerezniük a Scaniát. Martin Winterkorn elnök elmondta, nagyon vonzó ajánlatot tettek a Scania kisebbségi részvényeseinek, ami hosszú távon értéket fog teremteni a Volkswagennek is.

A Scania részvényei mindenesetre óriási ugrással reagáltak ma a tervezett felvásárlásra a nagy prémium miatt, és 31 százalékos pluszt szedtek össze. Az árfolyam ezzel történelmi maximuma közelébe, 195 koronáig emelkedett.

Scania árfolyama (Stockholm) Forrás: Bloomberg, Investor.hu