A fél sztrádahálózatot felújítják

Vágólapra másolva!
Útfelújítási program indul hamarosan. Az M1, M3, M7 és az M30-as autópályán, valamint több főúton lesznek felújítások 2015 végéig. A 49 milliárd forintra becsült költséget az Európai Unió adja.
Vágólapra másolva!

Újabb, ezúttal a gyorsforgalmi hálózatra is kiterjedő útfelújítási programot jelentett be Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Az uniós forrásból 314 kilométeren megvalósuló fejlesztések a tervek szerint a jövő év végéig minden szakaszon befejeződnek.

A hamarosan induló útfelújítási program elsődleges célja a nemzetközi elérhetőség és a közlekedésbiztonság javítása, a növekvő igénybevételből eredő fokozott elhasználódás megelőzése.

A gyorsforgalmi úthálózaton 180 kilométer hosszban újítja fel a közútkezelő. Erre 27,1 milliárd forint van. A fejlesztések az M1, M3, M7 autópályát és az M30 autóutat érintik több szakaszon, jellemzően az egyik pályaoldalon.

Az országos főúthálózaton további 134 kilométer hosszban folyik majd a felújítás. Ennek költségét 21,7 milliárd forintra becsüli a fejlesztési minisztérium. A programba a 3., 4., 441., 52. és 74. sz. főutak egyes szakaszai kerültek be. A tervezett kivitelezési költségek az itt található közúti hidak felújítását is fedezik, ígéri a szaktárca. A munkálatok várhatóan idén ősszel kezdődhetnek meg.

A fejlesztésektől azt remélik, hogy a tranzitforgalom gyorsabban, kevesebb akadállyal haladhat át az országon. A leromlott burkolatminőségű, nyomvályús útszakaszok, hidak rendbe tételével várhatóan csökken a balesetek és torlódások száma, javul az egyéni és közösségi közlekedés, az áruszállítás színvonala. A folyamatos, gyors és biztonságos eljutásnak köszönhetően teljesülhet az átmenő forgalom TEN-T hálózaton (uniós közlekedési folyosón) tartásának alapvető célja.

Tavaly két útfelújítási program is volt: az egyikben országszerte több mint 110 szakaszon összesen mintegy 700 kilométernyi alsóbbrendű mellékút teljes körű rekonstrukciója történt. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 82 milliárd forintból indíthatott fejlesztéseket az Új Széchenyi Terv forrásaiból. (Ez szintén EU-s pénzt takar.) A legégetőbb problémák kezelésére a minisztérium tavaly ősszel hirdette meg a másik, a nyomvályúk és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó országos útfelújítási programot. A 33 milliárd forintos keretösszegből megkezdett, engedélyhez nem kötött beavatkozások összesen 267 kritikus állapotú szakaszon, több mint 565 kilométeren javítják tartósan az útállapotokat.

A három programban összesen tehát közel 1600 kilométeren végeznek el az útállapotok tartós javulását eredményező beavatkozásokat, írja közleményében a minisztérium. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. hazai és uniós forrásokból mintegy 165 milliárd forintot fordíthat a legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok rendbetételére.