Vágólapra másolva!
Tovább pörög a kuponos biznisz a Groupon negyedik negyedéves gyorsjelentése szerint. A világ legnagyobb kuponos oldalának árbevétele a vártnál nagyobb mértékben emelkedett, a cég kuponjaival legbonyolított vásárlások szintén tovább emelkedett. Ugyanakkor az első negyedévre kissé pesszimista a menedzsment, ami miatt nagyot ütöttek a részvények árfolyamán. 
Vágólapra másolva!

Sikerült felülteljesítenie a várakozásokat negyedik negyedéves gyorsjelentésével a Grouponnak. A kuponos vállalat egy év alatt 20 százalékkal, 768,4 millió dollárra növelte árbevételét a negyedik negyedévben (várt: 720,6 millió dollár). Az egyszeri tételektől tisztított EPS pedig 4 centet tett ki (várt: 2 cent), így ezen a téren is kellemes meglepetést okozott a kuponos cég.

Ezzel végre nyereséget tudott kimutatni a tisztított EPS soron a Groupon, az előző negyedévekben még rende veszteséges volt a társaság.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu
Forrás: Bloomberg, Investor.hu

VIlágszerte 1,6 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolítottak le a Groupon kuponjaival a vásárlók a negyedik negyedévben, ami 5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Különösen a fő piacon, Észak-Amerikában teljesítettek jól a negyedévben, ahol 10 százalékkal nőttek a kuponjain keresztül lebonyolított vásárlások. Ez segített ellensúlyozni a többi piac gyengélkedését, ahol összességében 11 százalékos volt a visszaesés ezen a téren.

Mi is az a Groupon?

A "group" és "coupon" szavak összeolvasztásával elnevezett Groupon a vele szerződő vállalkozások számára lehetővé teszi, hogy kedvezményekre beváltható kuponokat értékesítsenek nagy tömegben, online a Groupon felhasználóinak, akik a napi ajánlatról emaiben értesülnek. Az adott kupon csak akkor válik érvényessé, ha előre meghatározott számú felhasználó veszi meg, egyébként ki sem kell fizetni, a kedvezmény nem él. A vállalkozás így a szokásosnál lényegesen nagyobb engedményeket kínálhat, hiszen csak akkor kell helytállnia, ha cserében tényleg elérheti a kívánt számú fogyasztót.

A kellemes meglepetést okozó eredményekben nagy szerepet játszott a mobileszközökről történő vásárlások további javulása. A cég összes értékesített kuponjának 50 százalékát már mobileszközök segítségével vásárolták meg az ügyfelek világszerte a negyedik negyedévben, ami 10 százalékos növekedést jelent az előző negyedévről. Ráadásul a Groupon mobilalkalmazásainak letöltése is tovább emelkedett, világszerte már 70 millióan töltötték le ezeket az alkalmazásokat.

Ezzel párhuzamosan folyamatosan szorul vissza a cég több millió reklámemail véletlenszerű kiküldésére épülő ügyfélszerzési modellje. Az elmúlt néhány évben a Groupon 8 milliárd dollárt költött email címek megszerzésére, ami után 200 millió fős bázisa alakult ki. Az ide kiküldött levelek viszont kevésbé voltak hatékonyak, és célzottak. Az innen származó vásárlások már csak kevesebb mint 40 százalékát teszik ki az összes tranzakciónak.

A Groupon nagy energiákat fordít egy fejlettebb keresőoptimalizált szoftver fejlesztésére, amivel a keresőmarketinget is hatékonyabban tudja használni. Ennek köszönhetően a Groupon több lehetséges vásárlót tud megszólítani, ami nagymértékben hozzájárul a bevételek növekedéséhez. Az egyre hatékonyabb marketingtevékenységet jól jelzi, hogy a Groupon marketintköltségei tavaly csak 215 millió dollárt tett ki szemben a 2012-es 336,8 millió dollárral.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Az első negyedévre viszont 2-4 centes részvényenkénti veszteségre számítanak az elemzők által várt 5 centes profit helyett. Az eredményeket két cég felvásárlása fogja rontani, melyek 20 millió dollárral csökkentik majd az első negyedéves profitot. Ezen túl a 25 millió dolláros markegintköltségek is nyomást fognak helyezni az eredményekre.

A cég szekere viszont továbbra is a helyes irányba fog haladni a menedzsment várakozásai szerint, mivel az első negyedévben 710-760 millió dollárt tehet majd ki az árbevételük. Az elemzők csupán 685,4 millió dolláros árbevétellel kalkulálnak erre az időszakra.

A kedvezőtlen profitkilátásokra és az eredményekre megrángatták a Groupon részvényeit piaczárás után, az árfolyam előbb 16 százalékos pluszban lendült, majd 11,6 százalékos mínuszba zuhant vissza.

Groupon napi grafikon (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu