Vége az öt szűk esztendőnek?
Újra felvirágozhatnak a magánrepülőgép megrendelések, azok után, hogy az elmúlt időszakban a gazdasági növekedés gyengélkedése rányomta a bélyegét az iparágra. A gyártók 2014-re hat százalékkal több leszállítást prognosztizálnak, aminek összértéke meghaladhatja a 20 milliárd dollárt.
A legnagyobb gyártók, mint a kanadai Bombardier, az amerikai Cessena, vagy a francia Dassault nagyon megszenvedték a 2008-as válság következményeit, hiszen a gazdasági depresszióban először a kevésbé fontos kiadásokat vágták vissza a cégek. Nem meglepően a vállalati magánrepülők vásárlása is ezek közé tartozott, így a megrendelések is elapadtak túlkínálatot hozva létre a használt gépek piacán.
Azonban az elmúlt öt évben a vállalatok nyereségessége sokat javult, és a magángépgyártók arra bazíroznak, hogy mostanra a profitnövekedés lehetővé teszi, hogy olyan kiadásokat is megfontoljanak, mint a céges repülők megrendelése.
Egyébként a nagy utasszállító gépek iránt 2013-ban már hatalmas kereslet mutatkozott a légitársaságok felől, aminek hatására a Boeing és az Airbus kirobbanó évet zárt 2013-ban.
Fenomenális év előtt a private jet piac
A brazil Embraer repülőgépgyártó egyik vezére is hasonlóan optimista, ugyanakkor hozzátette, hogy a következő években nem a feltörekvő országok, hanem az USA adja majd a növekedés nagy részét. Az Embraer private jet üzletágának elnökhelyettese a Szingapúri Airshow-n nyilatkozott a CNBC-nek.
Az USA egyébként a legnagyobb piaca a magángépeknek, a húszezer darab private jet kétharmada ugyanis az Államokban székel. Ráadásul az Embraer vezér szerint a következő évtizedben az USA adja majd a globális kereslet felét, míg Ázsia húsz százalékkal fog részesedni. Tízéves távon 9250 darab magángép leszállításával számolnak, ami nagyjából 250 milliárd dollárt tenne ki, az Embraer előrejelzései szerint.
A Bombardier ázsiai régiós elnök-helyettese, Nilesh Pattanayak is hasonló véleményen van. Szerinte 2014 egyenesen fenomenális lesz, ugyanis az Egyesült Államokban látott gazdasági növekedés visszahozza a keresletet a magángépek piacára is.
Üzleti kellék, vagy státuszszimbólum?
Keleten és nyugaton eltérően vélekednek a magángépeket illetően, vélik az iparági szakértők. Míg mondjuk az USA-ban ezeket a gépeket inkább tekintik üzleti eszközként, ami rugalmasságot jelenthet a globális vállalatoknak, hogy vezetőik gyorsabban közlekedjenek a fontos központok között, addig Ázsiában inkább státuszszimbólumként kezelik a jeteket, írja a CNBC.
Habár a közeli jövőben még a növekedés nagy része a fejlett világból jöhet, a gépgyártók továbbra is erősen fókuszálnak a régióra, hiszen hosszú távon továbbra is nagy bővülés előtt áll az ázsiai piac. Például a nagyon magas vagyonnal rendelkező emberek 22 százaléka Ázsiában él, addig a magángép tulajdonosoknak csak hat százalékát adja a kontinens. Vagyis tényleg van még növekedési potenciál.
Természetesen méretük miatt itt is Kína és India a legfőbb célpont, de a Bombardier vezetője más dél-kelet-ázsiai országokra is igen optimista, főleg Malajziát és Indonéziát említve különösen érdekes piacként.
Hatlamas pofont kapott a Bombardier
A magán gépeket is gyártó Bombardier árfolyama óriásit zuhnat (-9%) csütörtökön a torontói tőzsdén, miután a cég profit warningot közölt az idei évre. A háttérben főleg új utasszállító repülőgépük, a CSeries család fejlesztési költségeinek további emelkedése, illetve bevezetésének csúszása áll.
A Bombardier egyébként a CSeries-től várta, hogy az évtized végéig megduplázza utasszállítóinak eladását, azonban a nem várt csúszás és a megugró költségek ezt igencsak megkérdőjelezik. Jelenleg a cég 4,4 milliárd dolláros fejlesztési költséggel kalkulál, holott a projekt elindításakor 2008-ban még több mint egy milliárddal kevesebbel számolt.
A Bombardier árbevételének nagyjából felét a repülőgép üzletág, míg másik felét a vasúti üzeltág (vonatok, metrók) teszi ki. A repülőgépgyártáson belül pedig a magán gépek teszik ki a bevételek 74 százalékát (2013-as adatok).