Bepöröghet a magánrepülők piaca

Vágólapra másolva!
Felpöröghet a következő évtizedben a magánrepülőgépek piaca, összesen akár 250 milliárd dolláros leszállításokat eredményezve, a húzóerő pedig az Egyesült Államok lehet. Az utasszállító gépek után, most felgyorsulhat a private jetek iránti kereslet is.
Vágólapra másolva!

Vége az öt szűk esztendőnek?

Újra felvirágozhatnak a magánrepülőgép megrendelések, azok után, hogy az elmúlt időszakban a gazdasági növekedés gyengélkedése rányomta a bélyegét az iparágra. A gyártók 2014-re hat százalékkal több leszállítást prognosztizálnak, aminek összértéke meghaladhatja a 20 milliárd dollárt.

A legnagyobb gyártók, mint a kanadai Bombardier, az amerikai Cessena, vagy a francia Dassault nagyon megszenvedték a 2008-as válság következményeit, hiszen a gazdasági depresszióban először a kevésbé fontos kiadásokat vágták vissza a cégek. Nem meglepően a vállalati magánrepülők vásárlása is ezek közé tartozott, így a megrendelések is elapadtak túlkínálatot hozva létre a használt gépek piacán.

Dassault Falcon 5X Forrás: Dassault

Azonban az elmúlt öt évben a vállalatok nyereségessége sokat javult, és a magángépgyártók arra bazíroznak, hogy mostanra a profitnövekedés lehetővé teszi, hogy olyan kiadásokat is megfontoljanak, mint a céges repülők megrendelése.

Egyébként a nagy utasszállító gépek iránt 2013-ban már hatalmas kereslet mutatkozott a légitársaságok felől, aminek hatására a Boeing és az Airbus kirobbanó évet zárt 2013-ban.

Fenomenális év előtt a private jet piac

A brazil Embraer repülőgépgyártó egyik vezére is hasonlóan optimista, ugyanakkor hozzátette, hogy a következő években nem a feltörekvő országok, hanem az USA adja majd a növekedés nagy részét. Az Embraer private jet üzletágának elnökhelyettese a Szingapúri Airshow-n nyilatkozott a CNBC-nek.

Az USA egyébként a legnagyobb piaca a magángépeknek, a húszezer darab private jet kétharmada ugyanis az Államokban székel. Ráadásul az Embraer vezér szerint a következő évtizedben az USA adja majd a globális kereslet felét, míg Ázsia húsz százalékkal fog részesedni. Tízéves távon 9250 darab magángép leszállításával számolnak, ami nagyjából 250 milliárd dollárt tenne ki, az Embraer előrejelzései szerint.

Embraer Phenom 100 Forrás: Embraer

A Bombardier ázsiai régiós elnök-helyettese, Nilesh Pattanayak is hasonló véleményen van. Szerinte 2014 egyenesen fenomenális lesz, ugyanis az Egyesült Államokban látott gazdasági növekedés visszahozza a keresletet a magángépek piacára is.

Üzleti kellék, vagy státuszszimbólum?

Keleten és nyugaton eltérően vélekednek a magángépeket illetően, vélik az iparági szakértők. Míg mondjuk az USA-ban ezeket a gépeket inkább tekintik üzleti eszközként, ami rugalmasságot jelenthet a globális vállalatoknak, hogy vezetőik gyorsabban közlekedjenek a fontos központok között, addig Ázsiában inkább státuszszimbólumként kezelik a jeteket, írja a CNBC.

Habár a közeli jövőben még a növekedés nagy része a fejlett világból jöhet, a gépgyártók továbbra is erősen fókuszálnak a régióra, hiszen hosszú távon továbbra is nagy bővülés előtt áll az ázsiai piac. Például a nagyon magas vagyonnal rendelkező emberek 22 százaléka Ázsiában él, addig a magángép tulajdonosoknak csak hat százalékát adja a kontinens. Vagyis tényleg van még növekedési potenciál.

Bombardier Challenger 300 Forrás: Bombardier

Természetesen méretük miatt itt is Kína és India a legfőbb célpont, de a Bombardier vezetője más dél-kelet-ázsiai országokra is igen optimista, főleg Malajziát és Indonéziát említve különösen érdekes piacként.

Hatlamas pofont kapott a Bombardier

A magán gépeket is gyártó Bombardier árfolyama óriásit zuhnat (-9%) csütörtökön a torontói tőzsdén, miután a cég profit warningot közölt az idei évre. A háttérben főleg új utasszállító repülőgépük, a CSeries család fejlesztési költségeinek további emelkedése, illetve bevezetésének csúszása áll.

A Bombardier egyébként a CSeries-től várta, hogy az évtized végéig megduplázza utasszállítóinak eladását, azonban a nem várt csúszás és a megugró költségek ezt igencsak megkérdőjelezik. Jelenleg a cég 4,4 milliárd dolláros fejlesztési költséggel kalkulál, holott a projekt elindításakor 2008-ban még több mint egy milliárddal kevesebbel számolt.

A Bombardier árbevételének nagyjából felét a repülőgép üzletág, míg másik felét a vasúti üzeltág (vonatok, metrók) teszi ki. A repülőgépgyártáson belül pedig a magán gépek teszik ki a bevételek 74 százalékát (2013-as adatok).

A Bombardier árfolyama (Toronto) Forrás: Bloomberg, Investor.hu