Az okostelefon luxus? Ugyanmár!

Vágólapra másolva!
Ahogyan digitalizálódik világunk, úgy válik egyre nélkülözhetetlenebb eszközzé okostelefonunk is, ráadásul nem csak egyre fontosabb, hanem egyre olcsóbb eszközről van szó.
Vágólapra másolva!

Biztos, hogy drága?

Az elmúlt években ugyanis nem csak "annyi" zajlott az okostelefon-piacon, hogy szinte valamennyi háztartásba eljutottak a "csodakütyük", hanem az eladási árak is komoly változások mentek keresztül. Az átlagos eladási árak a piac közel 80 százalékát uraló Androidos okostelefonok esetében már 40 százalékot zuhantak 3 év alatt, de az Apple eladási árai is csúnyán lefelé vették az irányt (több modell ide, vagy oda), derült ki az IDC adataiból.

Forrás: IDC, Investor.hu

Hiszen miközben az okostelefonok egyre nagyobb népszerűséget szereztek, egyre több gyártó akart beszállni a milliárdos "bizniszbe", jellemzően alacsony költséggel gyártó kínai vállalatok. A piac pedig el is kezdett működni - ahogyan mindig, ha hagyják - az alacsony költséggel gyártó cégek rákényszerítették akaratukat a magas eladási árral, és magas marginokkal operáló nagyobb vállalatokra. Például az iOS rendszereket futtató Apple-re, vagy éppen a Windows Phone rendszereket futtató okostelefonok gyártóira (Nokia, Microsoft).

Eközben persze az sajnálatos tény, hogy az adózási szabályok jelentősen befolyásolják a végső fogyasztásnál érvényesülő árakat, ahogyan Magyarországon is, például a legújabb iPhone esetében. Ettől függetlenül a trend viszont az, hogy az okostelefonok egyre olcsóbbak, és egyre olcsóbbak is lesznek. Adók ide, vagy oda, végső soron ezt a fogyasztók is mindenhol megérzik majd. A pár éve (Magyarországon) határozottan luxusként említett okostelefonok így válnak tehát egyre olcsóbbá, és válnak egyre inkább hétköznapjaink szerves részévé.

Ráadásul..

Ráadásul érdemes még két fontos tényezővel tisztában lenni. Az első, hogy miközben nominálisan is egyre alacsonyabbak az eladási árak, addig a bérek is emelkedtek az elmúlt években, tehát a fenti ábrán látható százalékos változás még nagyobb lenne, ha éppen aktuális keresetünkhöz képest vizsgálnánk. Kivételek persze lehetnek, nem is állítom, hogy a jelenség mindig, mindenhol érvényesül, de a nagy átlagban igenis arról van szó, hogy egyre kevésbé számít luxusnak egy-egy okostelefon.

Ráadásul miközben az árak csökkentek, a bérek pedig átlagosan emelkednek, közben még az okostelefonok minősége is drámaian javult, így szinte alig kell a pénztárcánkba nyúlnunk, ha egy elfogadható minőségű okostelefont akarunk vásárolni. Például egy közel 4 éve vásárolt (inkább nem nevezem meg típusú) okostelefonom minősége elég gyenge volt, holott ma ez kb 100 ezer forintos okostelefonnak felelne meg. Ma enny ipénzért aligha kapnánk kifogásolható telefont.

Az okostelefonpiac tehát egyre inkább érik, már nem a hatalmas növekedés, hanem az egyre öldöklőbb verseny az, ami meghatározza a szegmenst. Ahogyan pedig már fentebb is említettem, a piac mindig hasznos szolgálatot tesz a fogyasztóknak - amennyiben nem torzítják el - és az eladási árak csökkenésén keresztül egyre inkább élvezhetjük az előnyöket. Jól példázza a következő ábra is, mi vár a hardvergyártókra a következő években.

Forrás: IDC, Investor.hu

Új irány

Az Apple, illetve a nagy hardvergyártók számára azonban ez már nem teljesen ismeretlen jelenség, pontosan tisztában vannak a jelenlegi folyamatokkal. Jól példázza ezt, hogy az utóbbi időben már nem feltétlenül a hardverekre, hanem sokkal inkább a szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt.

Az okostelefonok egyre nagyobb elterjedésével, ugyanis egyre nagyobb kereslet jelentkezik az okostelefonokon lévő szolgáltatások iránt. Nem véletlen, hogy a Twitter, vagy éppen a Facebook is a mobilos felhasználókra fókuszál, ez jelentheti ugyanis növekedésük motorját.

Az okostelefon-mese tehát már nem a hardverekről, hanem az azokon lévő szolgáltatásokról szól, azok a cégek pedig, akik a megfelelő időben, megfelelő megoldásokkal állnak elő, azok hatalmas nyertesei lehetnek a következő éveknek.

Ami pedig az emberek számára a 90-es években az Internet volt, az a 2010-es években az okostelefonos alkalmazások szupersztrádája lehet. Itt találhatunk majd olyan szolgáltatásokat, melyek segítségével akár a villámgyors tájékozódást, kommunikációt, vagy éppen adott helyzetünkhöz kapcsolódó személyes segítséget is elérhetjük.

De a megoldások között lehetnek akár olyan szolgáltatások is, melyek az utóbbi évtizedekben rendkívül megsokszorozódott "információ-dzsungelben" segítenek bennünket eligazodni, és egyfajta segítségként értékes perceket spórolnak majd meg számunkra, a releváns, és minket érdeklő információk kiválasztásával.

Ugyanakkor az sem elképzelhetetlen, hogy az Apple által világosan követett "egészséges-életmód" felfogás is hatalmas sikert arat majd, és a különféle szenzorok segítségével végzett folyamatos egészségügyi-monitoring lesz 2014 (?), vagy a következő évek nagy durranása. Vagy a Google-Nest irányvonal. Ezt azonban egyelőre lehetetlen megjósolni. Egy biztos, aki lemarad, kimarad..