Az E.ON még küzd a rezsicsökkentés ellen

Vágólapra másolva!
A lakossági versenypiaci áramszolgáltatás utolsó mohikánja sovány díjkedvezménnyel próbálja rávenni az ügyfeleit, hogy szerződjenek egy olyan díjcsomagra, amelyben nem feltétlenül érvényesülnek a jövőbeni rezsicsökkentés hatásai.
Vágólapra másolva!

Tavaly novemberben, azaz a második rezsicsökkentés bevezetésével egy időben jelent meg egy új tarifával az ország egyik nagy áramszolgáltatója, az E.ON csoport. Az Alfának nevezett díjcsomagról szóló részletes tájékoztatót még mostanában is sorra kapják a fogyasztók. Nekik a cég előre ki is számolja, hogy ha átváltanak, akkor mennyivel tudják csökkenteni a villanyszámlájukat. Sőt, a szerződéskötés annyira könnyű, hogy csak egy előre kitöltött nyomtatványt kell aláírni és visszaküldeni. A promócióhoz tartozik az is, hogy a tájékoztatócsomag kiküldése után nem sokkal a fogyasztót a telefonos ügyfélszolgálat is megkeresi, felajánlva a segítségét a váltáshoz.

De hogyan tud még a kétszer rezsicsökkentett díjaknál is olcsóbb tarifát kínálni egy áramszolgáltató, amikor a rezsiharcban a szektor folyton azt hangsúlyozza, hogy elfogyott a profitja? Úgy, hogy az Alfa tarifa nem egyetemes, hanem versenypiaci szolgáltatás (ezt egyébként az E.ON teljesen egyértelműen, érthetően és nem kisbetűs részben kommunikálja is).

„A versenypiaci villamosenergia-vásárlási szerződés megkötésével Ön kilép az egyetemes szolgáltatás adta, államilag szabályozott, garantált keretek közül” – áll az E.ON ismertető szövegében.

Más logika

Hasonló díjcsomagok a konkurenseknél - éppen a rezsicsökkentések miatt - már csak agonizálnak, inkább csak papíron léteznek. A kormány olyan alacsonyra vitte le az egyetemes szolgáltatói tarifát, hogy abból már nehéz engedni. Az ELMŰ-ÉMÁSZ Online nevű csomagjának is ez lett a veszte: míg korábban lehetett vele spórolni, ma már alig. „Akik korábban az alacsonyabb tarifának köszönhetően váltottak, azok jellemzően a rezsicsökkentés ellenére is ott is maradtak, de a csomag mára elvesztette a vonzerejét és népszerűségét” – mondja Boross Norbert, a szolgáltató kommunikációs igazgatója. A társaságnál ma körülbelül 7 ezren vannak versenypiaci csomagban.

Bár a versenypiac elindulásának nem ez volt a célja, a rezsicsökkentések óta az átterelés az áramszolgáltatónak már azért is érdeke lenne, mert üzletét függetleníteni tudná a – számára sokszor kedvezőtlen – kormányzati intézkedésektől, vagyis a hatósági áraktól. Ám az E.ON az utolsó mohikánnak számít, amely aktívan azzal próbálkozik, hogy az egyetemesből a versenyszektorba csatornázza át az ügyfeleit.

Rajta kívül viszonteladók működnek még, mint például az E.ON partnereként fellépő Magyar Telekom is, de ezek eltérő üzleti logikával dolgoznak. A Telekomnál az olcsóbban adott elektromos áram elsődleges célja a fő tevékenységhez tartozó ügyfelek megtartása, másrészt maga is a (rezsicsökkentett) tarifáért veszi az áramot, és ehhez adja hozzá a saját kedvezményét, tehát az ügyfelei mégis élvezik a rezsicsökkentés előnyeit.

Még vizsgálják

Nem csoda, hogy az E.ON ajánlata sem grandiózus, az Alfa tarifa a havi 110 kWh feletti fogyasztásból ad 3 százalékos kedvezményt (és csak azokat a háztartásokat keresik meg az ajánlattal, amelyek ezt a minimumot hozzák is). Megkeresésünkre az E.ON azt közölte, hogy egy átlagosnak nevezhető, évi 3 ezer kWh-át fogyasztó háztartás ezzel a tarifával évente összesen 880 forinttal csökkentheti a rezsijét, az ajánlat pedig március végéig él.

Az ügyfélnek ezt érdemes összehasonlítani a Fidesz nemrég belengetett harmadik rezsicsökkentésével, amely a tervek szerint szeptembertől 5,7 százalékkal kurtítja meg a számla teljes összegét, ami tehát a legtöbb esetben jóval több lesz évi 880 forintnál.

Az E.ON azonban szívósnak tűnik. „Célunk, hogy ha lesz rezsicsökkentés, akkor az Alfa tarifa árait is módosítsuk, olyan mértékben csökkentsük, hogy az ügyfeleinknek továbbra is megérje, tehát az ár kedvezőbb legyen az egyetemes szolgáltatásénál. Ennek a lehetőségét azonban még vizsgálnunk kell, jelen helyzetben nem tudunk biztosat mondani” – közölte a társaság. Azt mindenesetre üzleti titoknak minősítik, hogy a 2,7 millió egyetemes lakossági ügyfele közül az eltelt három hónap alatt hányat sikerült megnyerniük az ajánlattal.

Az Origót kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.