Hullámzó üzlet az ingatlanforgalmazás

Sándor Viktória - Zuglóoi Ingatlanpiac
Sándor Viktória - Zuglóoi Ingatlanpiac irodában 2014. november 13-án Illés Józsefnek
Vágólapra másolva!
Ingatlanforgalmazásba csak az vágjon, aki képes alázatot mutatni az ügyfelek és a szakma iránt – vallja Sándor Viktória, az ingatlanközvetítéssel fogalakozó E-Business Holding Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Vágólapra másolva!

„Mindenkinek azt tanácsolom, aki ingatlanértékesítésbe kezd, hogy a saját cége beindítása előtt szerezzen gyakorlatot valamelyik nagyobb, ezzel foglalkozó társaságnál” – mondja Sándor Viktória, az E-Business Holding Kft. tulajdonosa. Szerinte ugyanis a megfelelő tapasztalatok, szakmai ismeretek és kapcsolatok nélkül hamar bukás lehet a próbálkozás vége.

Gyakorlat nélkül kezdte

A cégvezető, aki 2003-ban mindenféle „előgyakorlat” nélkül vágott bele az ingatlanos üzletbe rögtön első lakást értékesítette az első ügyfelének. Értelemszerűen tehát arra a következtetésre jutott, hogy ez a szakma könnyű. Az ellenkezőjére pedig csak akkor döbbent rá, amikor elhagyta a kezdők szerencséje és hosszú hónapokig egyetlen ingatlanon sem sikerült túladnia.

Sándor Viktória - Zuglóoi Ingatlanpiac irodában 2014. november 13-án Illés Józsefnek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Élesben tanult

Később aztán fokozatosan „bedolgozta” magát a szakmába, és az egyetemen oktatott üzleti modell szerint a folyamatos növekedést tűzte ki célul. Így a terjeszkedés jegyében szaporodtak a munkatársai, s végül már tíz alkalmazottal is dolgozott.

Jött a válság

Ez a felvirágzás azonban csak a 2008-as válságig tartott, amikor az egész ingatlanszakma hirtelen leszállóágba került. A nehézségek miatt Sándor Viktória is kénytelen volt fokozatosan megválni a dolgozóitól, ami végül filozófiaváltáshoz vezetett.

A kevesebb több

A vállalkozó számára ugyanis egyértelművé vált: nem biztos, hogy a nagyobb vállalkozás a jobb. A cégtulaj ma már nem szívesen dolgozna alkalmazottakkal, jobban szereti egyedül vinni az üzletet. Úgy véli: mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki az egy, vagy a többszemélyes cégmodell felel meg jobban.

Sándor Viktória - Zuglóoi Ingatlanpiac irodában 2014. november 13-án Illés Józsefnek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nem minden az adat

Sándor Viktória, bár maga is informatikus végzettségű, ma már azt vallja, hogy a személyes kapcsolatok még az infotechnológia rendkívül gyors fejlődése közepette is pótolhatatlanok.

Az ingatlanértékesítéssel fogalakozóknak szerinte egy kicsit lélekbúvárnak is kell lenniük, hogy elnyerjék az ügyfeleik bizalmát és pontosan fel tudják térképezni az igényeiket. A vállalkozó szerint az inatlan-közvetítőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy szolgáltatást nyújtanak, ehhez pedig az ügyfelek és a szakma iránt egyaránt alázatra van szükség.

Csábítónak tűnik

A tulajdonos megjegyzi: sokak számára csábító, hogy az ingatlan üzletág nem túlzottan tőkeigényes. Az induláshoz elviekben elég egy laptop, egy mobiltelefon és a szakmai képzés elvégzése. Ez utóbbit 240 órás tanfolyamon meg is szerezhetik a vállalkozni szándékozók, mintegy 70-90 ezer forintos térítés fejében.

Kemény munka

A valóságban azonban ez messze nem elég ahhoz, hogy az illető képes legyen huzamosabb ideig talpon maradni a szakmában. A lakások piacképes árait ugyanis körzetenként naprakészen, betéve kell tudni, annak ellenére, hogy azok időről-időre változnak.

Az árazás a lényeg

A túl magas összegért kínált ingatlanok ugyanis nem kelnek el, míg a túlzottan olcsón piacra dobott lakások értékesítésével sem az eladó, sem pedig az ingatlanközvetítő nem jár jól. Egy körültekintően megválasztott ár esetén ugyanakkor a lakás átlagosan 1-1,5 hónap alatt találja meg az új gazdáját, miközben az üzleten egyik fél sem veszít.

Fontos, hogy a tranzakció mindhárom érintett félnek - az eladónak, a vevőnek és az ügynöknek is - megérje Fotó: Szabó Gábor - Origo

A vevőnek persze eközben azt is biztosítani kell, hogy az árból alkudhasson egy minimális összeget, mert ez sok vásárló számára elengedhetetlen feltétel az üzletkötéshez – fűzi hozzá a szakember.

Változó jutalékok

A Budapestre és az agglomerációra szakosodott, lakások, albérletek, ipari, és iroda célú épületek közvetítésével egyaránt fogalakozó cég vezetője arról is beszélt, hogy általában önállóan négy százalékos jutalékért dolgozik, de abban az esetben, ha partnerekkel közösen hozza össze az üzletet, akkor időnként meg kell elégednie 1,5 -2 százalékos sikerdíjjal is.

Állandó költségek

Ebből kell finanszíroznia az adók, és más kiadások mellett a hirdetések, az iroda fenntartását, az ingatlanbemutatásokat és a tulajdoni lap lekérdezések költségeit. A haszon tehát egy-egy lakás értékestésén nem túlzottan magas. Emiatt törekedni kell az üzletmenet felpörgetésére.

Növekvő forgalom

Ebben az évben minden szakmai várakozás ellenére váratlanul megugrott a lakásforgalom – jegyzete meg a szakértő. Ennek az okát csak találgatni lehet, ám a vállalkozó úgy látja: az üzlet beindulásának köze lehet ahhoz, hogy alacsonyak a bankbetétek kamatait.

Aki ugyanis teheti, ismét ingatlanba fekteti a megtakarításait, mert az manapság ismét biztos, jól jövedelmező befektetést jelent. Arra azonban jobb, ha minden kezdő ingatlanközvetítő is felkészül, hogy a piac rendkívül hullámzó – teszi hozzá a szakértő. A pörgős időszakokban ezért célszerű pénzügyi tartalékok felhalmozásával felkészülni a csendesebb időkre is.