Csak óvatosan a nagy optimizmussal!

Az elmúlt években az Egyesült Államokban tapasztalt bika piac hatására sokan úgy gondolhatják, már nincs mitől tartani: ha mégis beköszöntene egy nagyobb zuhanás, az árfolyamok előbb-utóbb úgyis visszaemelkednek. Egyes szakértők viszont figyelmeztetnek, hogy jobb, ha még a szárnyaló részvényárfolyamok mellett sem feledkezünk meg a kockázat kezeléséről.

A jelenlegi részvény piaci helyzetet szimbolizálhatjuk egy autó utasainak a biztonsági övhöz való viszonyulásával. Amikor saját autónkban utazunk, soha nem feledkezünk meg a biztonsági öv használatáról, hiszen még a legváratlanabb helyzetben is történhet baleset. Ezzel az apró figyelmességgel pedig hatalmas károkat kerülhetünk el.

Az awealthofcommonsense.com a jelenlegi részvénypiaci hangulatot inkább egy taxiban való utazáshoz hasonlítja, amikor az utasok többségének még csak eszébe sem jut, hogy be kéne kötnie magát, mindenki vakon bízik abban, hogy semmi baja nem eshet.

A saját autónkban követett viselkedést könnyen párhuzamba hozhatjuk egy óvatos befektetőével, aki fegyelmezetten, türelmesen és higgadtan kezeli portfólióját. Bár nem vár minden pillanatban egy ütközést, beköti magát, így fel van rá készülve egy esetleges "balesetre". Ezzel szemben egy taxiban pont úgy viselkedünk, mint sokan a manapság látható amerikai bika piacon. Mindenki megfeledkezik a kockázat kezelésről, és biztonsági öv nélkül furikázik, bízva abban, hogy ha eddig nem történt baj, akkor már ezután sem fog.

A korrekcióknak sem szabad bedőlni

Erre a viselkedésre még ráerősít az az október során látott korrekció, amely a 10 százalék körüli zuhanás után hamar vissza is hozta a visszaesést, és az amerikai részvényindexek ma már újra történelmi csúcsokon járnak. A befektetők ezért tévesen úgy érezhetik, hogy még hasonló visszaesések esetén sincs gond, a piac úgyis mindig visszatér a rendes kerékvágásba. Ezzel az állítással jelenleg nem is lehet vitába szállni, figyelembe véve, hogy most is történelmi csúcsokat láthatunk. A probléma sem ezzel van, sokkal inkább a gondolatmenettel.

S&P 500 napi grafikon Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Nincs garancia az időtávra

Egyet ugyanis ne felejtsünk el: semmi nem garantálja, hogy a piac egyszer nem marad lent sokkal hosszabb ideig, mint a múlt hónapban. Egészen biztosan lesz olyan medve piac, ami hosszú-hosszú ideig el fog húzódni, és a részvényárfolyamok akár csak hónapokkal később térnek vissza a zuhanás előtti szintekre. Ilyen esetben pedig pontosan az a legnagyobb baj, hogy lehetnek olyan kiadásaink, amelyekhez ilyen alacsony árfolyamon kell részvényeket eladni, és ezzel realizáljuk is a veszteséget.

Forrás: 123rf.com

Mit tegyünk tehát?

Az első és legfontosabb, hogy alaposan gondoljuk végig, hogy befektetésre szánt pénzünk mekkora hányadáról tudunk hosszabb időre lemondani, és csak azt fektessük a részvényekhez hasonlóan kockázatos eszközökbe. Így egy hosszabb ideig tartó zuhanás végét gond nélkül ki tudjuk várni.

Nagyon fontos, hogy a piaci hangulattól függetlenül ne feledkezzünk meg a megfelelő kockázatkezelésről sem. Próbáljuk meg a portfóliónkat a lehető legtöbb féle eszközből összeállítani - szakszóval: diverzifikáljuk -, ezzel elérjük azt, hogy az egyes eszközök által magukban hordozott kockázat megoszlik az egész portfólión belül. Ez jelenthet eszközök közötti, földrajzi vagy deviza diverzifikációt is, de a legjobb, ha minden tekintetben diverzifikált portfóliót állítunk össze.

A lehető legjobban tehát akkor járunk el, ha még a mostanihoz hasonló emelkedő piaci környezetben sem ragadunk le egy-egy eszköz típusnál, és a lehető legtöbb irányba fektetünk be. Ez természetesen azt is maga után vonja, hogy némiképp kisebb hozamokat várhatunk, de az alacsonyabb kockázatért cserébe mindig fel kell áldoznunk a profitunk egy részét.

Az is nagyon fontos, hogy mindig figyeljük a gazdasági eseményeket, és amennyiben olyan folyamatot látnánk kibontakozni, ami alapvetően érinti a portfóliónkat, merjünk rajta változtatni. Erre teremt nagyon jó alkalmat a KBC Securities és a K&H Alapkezelő december 3-án megrendezésre kerülő ingyenes előadása, ahol tapasztalt szakemberek beszélnek arról, mi várható a jövő évben és mindebből milyen eszközökkel lehet a legjobban profitálni.

Ne felejtsük tehát el, hogy - főként a részvények esetén - mindig történhetnek olyan váratlan események, amelyek komoly károkat okozhat, ha nincs kellőképpen diverzifikálva a portfóliónk. Amennyiben viszont megfelelően jártunk el, hiába éri egy-egy eszközünket komolyabb veszteség, a többi még mindig ott van, hogy megvédje a portfóliónk hozamait. Pont úgy, ahogy velünk teszi ezt az autóban a biztonsági öv.