Nem eléggé átlátható a munkaügyi szabályozás

pláza, lógás
A legtöbb plázaüzletben a kereskedők még mindig kifizetik a vasárnapi pótlékot
Vágólapra másolva!
Több mint száz kereskedelmi vállalkozás megkérdezésével készített felmérést a BDO a hazai munkaügyi helyzetről, a szabályzat ismeretéről és megvalósulásáról, a kereskedők és az alkalmazottak szempontjairól.
Vágólapra másolva!

Munkanap-e a vasárnap?

Bár a Kúria 2013-ban kimondta, hogy a budapesti plázákban működő üzletek vasárnap is működő munkáltatónak minősülnek, ezért nem kell vasárnapi pótlékot fizetniük az alkalmazottaiknak, a több mint száz válaszadó zöme nem ismerte a döntést. A cégek mintegy kétharmada továbbra is fizeti a vasárnapi pótlékot dolgozóinak: 92 százalékuk tételesen számol el, 8 százalékuk beépítette a vasárnapi bért az alapbérbe.

Nem népszerű az elszámolási időszak

A BDO Magyarország által megkérdezett kereskedelmi munkáltatók 58 százaléka él az egyenlőtlen munkaidő-beosztás lehetőségével. Noha az elszámolási időszak immár a második éve szintén választható rugalmas munkaidő-szervezési módszer, ezzel a lehetőséggel mindössze 1 százaléknyi munkáltató élt. Máriás Attila, a BDO Magyarország HR üzletágának vezető munkaügyi tanácsadó partnere szerint ezért ezeket a szabályokat átláthatóbbá kellene tenni, akár részletesebb kidolgozással.

A legtöbb plázaüzletben a kereskedők még mindig kifizetik a vasárnapi pótlékot Forrás: AFP/Getty Images/Gary Gershoff

Ellenőrzések

A felmérésben részt vevő munkáltatók 35 százalékát érintette a tavalyi év második felében kereskedelmi munkaügyi célvizsgálat, ezek 14 százaléka valamilyen hatósági intézkedéssel zárult. A válaszadók 83 százaléka a jelenlegi szigorú és büntetésorientált hozzáállás helyett tanácsadást és több felvilágosítást várna a munkaügyi ellenőrzésektől, különösen olyan időszakban, amikor egy viszonylag új jogszabály kapcsán még sok a bizonytalanság.

Nyilvántartás

A kereskedelmi munkáltatók kétharmada továbbra is papíralapon rögzíti a munkaidő-nyilvántartást, de csak 46 százalékuk tudja a munkavégzés helyszínén bemutatni azt. Holott az előírás szerint a hatóság és a munkavállalók számára is azonnal hozzáférhető és ellenőrizhető nyilvántartást kellene vezetniük, véli a BDO Magyarország szakértője. Aki azonban az elektronikus nyilvántartásra váltott, 76 százalékban a munkaidő kezdete és vége helyett csak az alkalmazott érkezésének és távozásának időpontját rögzíti. Máriás Attila kiemeli, hogy többen szóvá tették, nem egységes az ellenőrzés gyakorlata. „Egyes megyékben például a munkaügyi ellenőrzés során eljáró munkaügyi felügyelők megkövetelik, hogy a munkaidő-nyilvántartásokon annak ellenére feltüntessék a munkaközi szünet mértékét és a kiadás időpontját, hogy ez a jelenleg hatályos jogszabályokban nincs előírva” – így a szakember.

Szünet

Főszabály szerint a hat órát meghaladó munkavégzés esetén 20 perc munkaközi szünet jár a munkavállalóknak, kilenc óra után további 25 perc illeti őt meg. A gyakorlatban ezzel szemben a munkáltatók 38 százaléka félórás szünetet engedélyez, 33 százalékuk 20 perceset, 2 százalékuk 40 perces pihenőt ad, 14 százalékuknál egy órára is meg lehet szakítani a napi munkát, és ugyanennyi munkáltató rendszertelen a kérdésben.

Fontos tudni, hogy a főszabálytól eltérően kiadott munkaközi szünetekről a munkáltatónak a munkaszerződésben vagy a kollektív szerződésben külön kell rendelkeznie. Ezzel azonban mindössze a munkáltatók 24 százaléka él, többségük (68 százalék) egyoldalúan, mindössze tájékoztatóban közli ezt a munkavállalókkal.

Harmonizáció az új Ptk.-val

Bár többen kiemelték, hogy a Ptk. és az Mt. együttes alkalmazását HR-esként bonyolultnak tartják, a válaszadók mindössze 46 százaléka vizsgálta felül munkajogi dokumentumait, legtöbbször jogász segítségét kérve. A felmérésben résztvevők 19 százaléka még nem tudott sort keríteni rá, 35 százalék viszont nem tartja lényegesnek az újragondolást.

Munkáltatói reflexiók

A válaszadók 74 százaléka hiányolja az egyszerűsítést, a jobb átláthatóságot, többségük konkrétan a munkaidő-nyilvántartásokkal, a szabadságolással, illetve a távolléti díjjal kapcsolatos rendelkezéseket említette – noha éppen egy évvel ezelőtt már lezajlott egy érdemi egyszerűsítés. A vasárnapi, rendes munkaidőben történő foglalkoztatás jelenlegi szabályai minden válaszadónak megfelelnek, a vasárnapi pótlék intézménye szintén, továbbá senki nem kifogásolta a „többműszakosság” hatályos kritériumait sem – mutat rá a BDO Magyarország felmérése.