Milliárdos üzletek a légiiparban

Vágólapra másolva!
Ahogy elkezdődött az év aktuális Air Show-ja Nagy-Britanniában, máris érkeznek a hírek a milliárdos repülőgép-ügyletekről. Eddig az Airbus összesen majdnem 60 milliárd dollár, míg a Boeing 17 milliárd értékű ügyleteket jelentett be.
Vágólapra másolva!

Eddig az Airbus viszi a prímet az Air Show-n

Már az első két napban jöttek a milliárdos bejelentések a nagy-britanniai repülő show-ról. Ahogy múlt héten egy előzetes kitekintésben írtuk, ezen a repülő show-n inkább a lízingcégek szolgáltathatják a nagy bejelentéseket, és eddig úgy tűnik tényleg így van.

A gyártók közül pedig az Airbus vitézkedik eddig, mindent összevetve csaknem 60 milliárd dollárért ütött nyélbe üzleteket.

Ezzel pedig igencsak felülmúlja legnagyobb riválisának, a Boeingnek a teljesítményét, aki összességében kb. 17 milliárd dollár értékű szerződést írt alá. Persze azért nem árt hozzátenni, hogy az év első felében az Airbus „mindössze” 290 nettó megrendelést (visszamondásokkal korrigált üzletek) ütött nyélbe, szemben a Boeing 499 darabos eredményével.

Főleg az Airbus keskenytörzsű gépei iránt (A320, A321) nagy az érdeklődés Farnborough-ban. Ezek azok a repülők, amelyeket inkább rövidebb távolságokra használnak a légitársaságok és befogadóképességük általában 150 és 220 fő között változik.

Az Airbus A320neo típusú gépe. Forrás: Airbus

Összesen 288 darab ilyen keskenytörzsű gépre kapott megrendelést az Airbus, míg további 110 darabra vonatkozóan előzetes megállapodást kötött. De a széles törzsű, vagyis inkább már közepes vagy hosszú távolságú utakra szánt új A330-asokra is szép megállapodásokat kötöttek.

Talán épp azért szerepel jobban a show-n az Airbus, mert a cég mostanra időzítette A330neo típusú gépét, amit új, üzemanyag-hatékonyabb motorral szerelt. A cég szerint az új motor 14 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a korábbi verzió. Az Airbusnál egyébként inkább azt vallják, hogy a már hosszú ideje a piacon lévő modelleket fejlesztik, mint hogy egy teljesen új repülő fejlesztésébe kezdjenek.

A Boeing 777-9X típusú gépe. Forrás: Boeing

Az Airbus-üzletek összértéke már két nap után eléri az 59,4 milliárd dollárt, viszont azt is érdemes megjegyezni, hogy a nagy üzletek esetén a vásárlók általában diszkontot kapnak a listaárból. Vagyis teljes egészében nem lehet árbevételként feltüntetni ezt az összeget, ráadásul még vissza is lehet mondani a megállapodásokat.

Forrás: Investor.hu

A lízingcégektől jönnek a nagy bejelentések

A Boeingnek viszont egyelőre nem indult be a szekér a Farnborough-i shown-n, bár azért annyira nem kell szégyenkeznie, hiszen 112 repülőre kapott megrendelést, vagy kötött előzetes megállapodást (listaáron számítva 17,4 milliárd dolláros értékben).

Ahogyan azt már korábbi cikkünkben is írtuk, most nem a légitársaságok hozzák a nagy üzleteket, hanem a repülőgép lízingeléssel foglalkozó cégek. Persze azért akadnak olyan társaságok, akik vásárolnak, például a British Airways anyacége, az IAG, vagy az AirAsia X. A légitársaságok tavaly folyamatosan jelentették be a nagy megrendeléseket, mivel fokozatosan le szeretnék cserélni régi gépeiket, új, kevesebbet fogyasztó modellekre.

Forrás: Investor.hu

A két nagy repülőgyártó 2014 elejéig szépen felülteljesítette a szélesebb értelemben vett részvénypiacot, ellenben idén már nem parádéznak ennyire a cégek. Egy éves időtávon az Airbus már gyengébben muzsikál, mint a vizsgált tőzsdeidexek, illetve a Boeing, de az amerikai gyártó árfolyama is komolyan eltávolodott már az év eleji csúcsaitól.

Kérdés, hogy az Air Show, illetve az itt megkötött szerződések mennyire tudnak majd lökést adni a gyártók árfolyamának. Egyelőre ezt nem látjuk, sem az Airbus, sem pedig a Boeing esetében.

Forrás: Investor.hu