Nem minden termékbemutató átverés

Vágólapra másolva!
A közvetlen értékesítésben visszatérő panasz, hogy a termékbemutatókon átverik a résztvevőket. Az ágazat szakmai szervezete, a KÉSZ szerint a kép így nem teljes: a megtévesztések száma elenyésző, miközben szinte minden háztartásban megtalálható valami, amit egyik vagy másik, a kiskereskedelmi láncszem  kiiktatásával létrejött hálózattól vásároltunk.
Vágólapra másolva!

A Közvetlen Értékesítők Szövetsége, amely az ágazat forgalmának mintegy 70 százalékát fedi le, közleményben támogatja az óvatosságot, el is ítéli a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot – „minden szakmában működnek „vadorzók”, akiknek visszaszorítása közös érdekünk”, írják –, de leszögezi, tisztességes vállalkozások is szerveznek termékbemutatókat. „Nagyon fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy néhány tisztességtelen cég miatt nem szabad egy egész ágazatot megbélyegezni” – áll a közleményben.

Sztruhala Szilveszter, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének elnöke szerint a termékbemutató önmagában semleges, megítélése attól függ, mi történik az ilyen eseményen. A KÉSZ a gyakran változó jogi környezetben is törekszik az etikus munkára, szem előtt tartja az EU Fogyasztóvédelmi Irányelve kapcsán adódó változásokat az elállási jogban, a szavatosságban és jótállásban, az adatvédelemben. A Közvetlen Értékesítők Szövetségének tagjai önszabályozó testületként etikai kódexet fogadtak el, az előírások betartását független testület, az Etikai Bizottság ellenőrzi. Amennyiben felmerül a gyanú, hogy a Szövetség egyik tagcége megsértette az Etikai Kódex vagy a vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályok előírásait, a fogyasztók panasszal élhetnek a testület felé. Az Etikai Bizottság döntései a KÉSZ tagjai számára kötelezőek, ám a fogyasztók dönthetnek úgy, hogy nem fogadják el az Etikai Bizottság határozatát és békéltető testülethez, bírósághoz vagy valamely illetékes hatósághoz fordulnak, írja a szervezet közleményében.