A következő években is folytatódni fog a globális autópiac fellendülése. Legalábbis erre számítanak a világ legnagyobb autógyártói, akik a következő hét évben a jelenlegi szint negyedével kívánják növelni gyártásukat – írja a Financial Times. Így 2021-re összesen 21 millió darab autóval több gördül majd le a gyártók futószallagjairól évente, mint most.
Az iparági vállalatok többek között a beinduló világgazdasági növekedésben bíznak, melynek révén az autók iránt is egyre nagyobb lehet majd a kereslet. A várakozások szerint a globális gazdasági bővülés átlagosan 3,5 százalék lehet majd évente.
A globális autópiac éledezésének már vannak jelei, Európában egy több éves mélyrepülés után kezdtek újra növekedésnek indulni az autóértékesítések, Amerikában a válság előtti szintre kapaszkodtak fel az eladások, míg Kínában szinte hónapról hónapra mindenkori rekordot döntögetnek az értékesítések.
Ennek megfelelően az autógyártók is egyre nagyobb fordulatszámon pörögnek, és sok elemző már attól tart, hogy például Kínában a kereslet lépést tud-e tartani a kibocsátással. Mark Fulthorpe, az IHS szakértője szerint Kínában és a nagyobb ázsiai országokban elképesztő mértékben növelik a gyártást a vállalatok, és félő, hogy hamarosan túlzott kapacitásokkal fognak kiépülni.
Az elmúlt hónapokban ugyanis óriási beruházásokba kezdtek a nagyobb társaságok, többek között a Ford, a Volkswagen, a Peugeot, a Daimler és a BMW is dollármilliárdokat költ a kínai és a többi feltörekvő piacon (pl. Dél-Amerika) történő terjeszkedésre. A vállalatok így kívánják áthelyezni a hangsúlyt a korábban szenvedő európai autópiacról a nagyobb növekedéssel kecsegtető régiókba. Az elmúlt hónapokban azonban az európai autópiac kezdett magára találni, a feltörekvő országok (pl. Oroszországban, Kínában, Brazíliában, Indiában) viszont egyre komolyabb gazdasági lassulással néznek szembe, ami pedig az ottani autókeresletnek sem kedvez.
Mark Field, a Ford újonnan kinevezett vezérigazgatója már figyelmeztetett márciusban, hogy az autógyártók túlságosan optimisták a feltörekvő piaci kereslettel kapcsolatban.
Az kétségtelen, hogy a világ legnagyobb autópiacának számító Kína kulcsfontosságú szerepet tölt be a vállalatok számára. A társaságok a kínai kereslet további növekedésére számítanak, így 2021-ig 10 millióval növelhetik meg az éves autógyártást az országban. Ezen túl Indiában és a többi Délkelet-ázsiai országban 5 millióval növekedhet majd az éves autógyártás.
Az autópiac növekedéséből pedig a befektetők is profitálhatnak az autógyártók részvényein keresztül. Így érdemes lehet figyelemmel követni ezeknek a papíroknak az alakulását. Ha arra kiváncsi, hogy a profi befektetési szakemberek látnak-e most fantáziát az autóipari vállalatokban, jöjjön el következő ingyenes előadásunkra, ahol többek között erre a kérdésére is választ kaphat.