Hogyan szólítják meg a sajtót a startupok?

Vágólapra másolva!
A startupok kommunikációjának fogadtatását a sajtóban vizsgálta éves európai találkozója előtt a Worldcom PR Group.
Vágólapra másolva!

Ehhez Nyugat-Európa, Közép-Európa, a Benelux államok és a skandináv régió 13 országából csaknem 60 újságíró részvételével készített felmérést. A válaszadók többsége több mint öt éve dolgozik a szakmában, jelentős részük a technológiai vagy az üzleti médiában. Az eredményeket a 4. Worldcom Youth Meetingen ismertették, az előadók közt szerepelt a Ustream, az EU Edge, és a Design Terminal is.

A válaszadók fele úgy érzi, a helyi startup szcénájuk megfelel az átlagos európai szintnek, 31 százalékuk pedig elmaradottnak. A médiamegjelenésekkel kapcsolatban ellentmondásos a kép: az olvasó dominánsnak érzi a startup hírek jelenlétét, de az újságírók másképp látják: 60 százalékuk szerint nincs sztárolás, a cikkek kiegyenlítetten szólnak különböző iparágak témáiról, sőt 10 százalékuk úgy érzi, a médiát nem is igazán érdekli ez a téma. A megkérdezettek 29 százaléka véli úgy, hogy a sajtó előszeretettel ír a startupokról.

A felmérés szerint amikor az újságírók a startupokról írnak, elsősorban a tulajdonosok, alapítók személyes történetei érdekli őket, a vállalati stratégia, és a hosszú távú tervek. Ritkán kérdeznek rá ugyanakkor a pénzügyi adatokra, a vállalati kultúra különlegességeire, vagy a vállalat működésére.

Az újságírók a startupokról szóló információkat elsősorban a közösségi médiából, és a saját kapcsolataikon keresztül szerzik be – a válaszadók 56 százaléka szerint a személyes kapcsolatok, barátok szerepe hatalmas, amikor a startupokról szereznek be híreket. Mivel azonban az újságírók 61 százaléka nagyban támaszkodik a sajtóközleményekre is, ha egy startup hírt akar adni magáról, ezt a módszert nem érdemes pusztán a Twitter fiókjára hivatkozva megkerülnie.

Összegezve a véleményeket megállapítható, hogy az újságírók szerint a jellegzetes startup-kommunikáció középpontjában a social média áll, fiatalokat céloz meg, de nem elég pontosan, és kicsit nagyobb a füstje, mint a lángja. Néhányan kiemelték a személyes kapcsolatok fontosságát, míg mások úgy érzik, a startup vállalatok a hagyományos kommunikációs eszköztárral élnek, jórészt már a kockázati tőke megérkezése után.