Gyalulja veszteségeit a Lufthansa

Vágólapra másolva!
Úgy tűnik beérni látszik a Lufthansa megtakarítási programjának gyümölcse, ugyanis az első negyedévben szépen csökkentette veszteségeit, megverve az elemzői várakozásokat is. Az árfolyam nagyot is ugrott ma, ráadásul úgy, hogy közben a nemzetközi hangulat igencsak rosszra fordult Európában.
Vágólapra másolva!

Gyalulják a veszteségeket

Szép első három hónapon van túl a Lufthansa, ami ugyanúgy köszönhető az enyhébb télnek, a csökkenő üzemanyagköltségeknek, de a szépen haladó költségcsökkentési programjának is. Persze azért nem minden rózsaszín, hiszen a frankfurti reptéren tartott februári sztrájk vagy a kedvezőtlen devizahatások hátrányosan érintették a légitársaságot.

Érdeklődik a részvénypiacok iránt? Jöjjön el következő előadásunkra, ahol többek között kiderül, milyen papírokban látnak fantáziát a profi befektetők.

Viszont a főbb számok kiválóan alakultak. A cég üzemi szintű vesztesége 245 millió euróra olvadt, ami nem csak a tavalyi szintnél lett jobb több mint 30 százalékkal, de az elemző várakozásokban szereplő 283 millió eurós konszenzust is megverte. De a Lufthansa nettó vesztesége is sokkal alacsonyabb lett, mint azt várták (tény:-252 millió euró, várt: -333 millió euró).

Igaz, hogy a cég bevétele kicsivel alulmúlta a tavalyi szintet, ez azonban annyiban nem meglepő, hogy idén a húsvéti hétvége áprilisra esett, ami már a második negyedévet gazdagítja, szemben a 2013-as évvel.

Haladnak a költségcsökkentésekkel

Ahogyan arról már mi is többször megemlékeztünk, a Lufthansánál igen komoly célokat tűztek ki 2015-re. „Score” programjuktól nem kevesebbet várnak, mint hogy a 2013-as 700 millió eurós üzemi eredmény után idén már 1,3-1,5 milliárd közötti nyereséget érnek el, míg 2015-re 2,65 milliárd euróst. Ezeket a számokat mai jelentésében meg is erősítette a társaság.

Forrás: Investor.hu

Az elemzők idénre 1,4 milliárd eurós üzemi eredményt prognosztizálnak, ami beleesik a menedzsment sávjába, viszont 2015-re már kevésbé optimisták, hiszen „csak” 2,13 milliárd euróról szól a konszenzus.

Az üzemanyag költségekben is további csökkentést vár a cég, a márciusi prognózisában még 6,8 milliárd eurós kiadással számolt, most ezt tovább csökkentette 6,7 milliárdra.

Forrás: Investor.hu

De nem csak közvetlen költségcsökkentések vannak érvényben. A Germanwings fapados leány már tavaly megkezdte az összes Frankfurton és Münchenen kívüli európai járatok kezelését, míg a teljes átállás 2015-re fejeződik be. De más szervezeti változások is folyamatban vannak, amitől szintén a hatékonyság javulását várják.

Forrás: Lufthansa

Egy másik szintén ambíciózus cél, hogy ők legyenek Európa első ötcsillagos légitársasága, felvéve ezzel a versenyt a közel-keleti és ázsiai légitársaságokkal. Ennek szellemében el is indítanak egy új osztályt is gépeiken "Premium-Economy" néven, ahová májustól lehet jegyeket rendelni és novembertől lesz elérhető a hosszú távú utakon.

Forrás: Investor.hu

Továbbra is ott lebeg a sztrájk veszélye

Most a legnagyobb kihívást az jelenti a cégnek, hogy meg tud-e egyezni pilótáival a fizetésüket, illetve egyéb nyugdíjcélú kompenzációjukat tekintve. Április elején három napig sztrájkoltak a pilóták, aminek következtében 3800 járatot kellett törölni. Egyébként a cég elmondása szerint is összességében tízmillió eurós károkat is okozhatott a munkabeszüntetés, de egyelőre nem adták fel a célokat. (Ennek hatása az első negyedéves eredményekben nem látszik.)

Az elemzők óvatosságát az is indokolhatja, hogy a német cég már 2011-ben is igencsak elmaradt előirányzott céljától, amikoris mindössze 640 millió eurós éves megtakarítást ért el, az előzetesen várt 1 milliárdos összeggel szemben.

Ráadásul a Lufthansa pénzügyi igazgatója úgy fogalmazott a konferenciahíváson, hogy márciusban már nehezebb volt az árazás kialakítása, sőt áprilisban a sztrájk miatt az előzetes foglalások is csökkentek, és még azóta sem állt vissza teljes egészében. Azt is hozzátette, hogy bár továbbra is tárgyalnak a pilótákkal, nem lehet kizárni további munkabeszüntetést sem.

Milyen áron forog a részvény?

A Lufthansa részvénye a közvetlen versenytársakhoz képest meglehetősen alacsony értéken forog. De nem csak abszolút érteleben alacsony a cég EV/EBITDA mutatója, mert a viszonylag magas növekedéséhez képest méginkább vonzó képet fest a papír. Vagyis ez alapján azt mondhatjuk, hogy olcsónak számít a Lufthansa részvénye.

Forrás: Investor.hu

Ma a Lufthansa árfolyama előbb csak kisebb pluszban tartózkodott, viszont kora délután már 4,5 százalékkal drágul. Az elmúlt időszakban meglehetősen hektikusan mozgott az árfolyam, többnyire az ukrán-orosz feszültségek miatt, hiszen a légitársaságokat igen érzékenyen érintik a geopolitikai feszültségek.

Ezért is érdemes kicsit óvatosabban közelíteni a részvényhez, mert bár ha hiszünk a cég kitűzött céljaiban, akkor valóban jó befektetés is lehet a részvény hosszútávon, viszont a jelenlegi piaci kockázatok még okozhatnak nagyobb lejtmenetet is az árfolyamban.

Egyébként következő ingyenes előadásunk szó lesz olyan részvényekről is, amelyekre érdemes lehet figyelni még az ilyen hektikus piaci környezetben is, úgyhogy mindenképpen megéri eljönni!

A Lufthansa árfolyama (Xetra) Forrás: Investor.hu