Optimistábbak, és vásárolni akarnak a magyarok

Bizományosi felvétel NE HASZNÁLD!
Bizományosi felvétel NE HASZNÁLD!
Vágólapra másolva!
A gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság hangulata Európában: 12-ből 8 országban bizakodóbbak az emberek mint tavaly, és várhatóan többet költenek majd – derül ki a francia BNP Paribas csoporthoz tartozó Cetelem idei körképéből. A magyarok is optimistábbak, és többet akarnak vásárolni, mint egy évvel ezelőtt.
Vágólapra másolva!
Konjunktúra következhet: egyértelmű a javuló tendencia a magyar fogyasztók körében Forrás: MTI/Simó Endre

A lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos általános hangulata 2008 óta először javult. A reprezentatív felmérés immár 15. éve vizsgálja az európaiak véleményét gazdasági közérzetükről és fogyasztási szokásaikról, és kiemelten foglalkozik az internet használatával és megítélésével is. Idén a kutatás fókuszában a hagyományos üzletek és az online lehetőségek viszonya, jövője állt.

A reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8000 európai vett részt. A kutatás eredményei alapján a tavalyi 33 százalékos aránnyal szemben idén már az emberek 40 százaléka tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentős részében érezhető a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben ugrásszerű növekedést vetít előre a fogyasztásban – állapították meg a Cetelem Körkép 2014 készítői.

Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű: több mint 30 százalékkal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató.

A fogyasztók nemcsak a gazdaság általános állapotát, hanem egyéni helyzetüket is jobbnak érzékelik. A magyarok például tízes skálán 4,2-re értékelték saját helyzetüket, míg tavaly ugyanez a szám csupán 3,6 volt. Összehasonlításképpen: Lengyelországban ez a mutató 4,4, Csehországban 4,8, Szlovákiában pedig 4,5 lett. Kelet-Európán várhatóan fogyasztási hullám fog átvonulni, hiszen ebben a régióban minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a korábbinál többet kíván vásárolni, míg Nyugaton háromból alig egy ember – hívják fel a figyelmet a Cetelem 2014-es Körképének készítői.

„Nagyon jó hír a gazdasági szereplők számára, hogy a magyarok 38 százaléka többet szeretne költeni a következő 12 hónapban. Ennek hosszabb távon az emberek közérzetén kívül a munkaerőpiacra, az adóbevételekre, azaz a teljes nemzetgazdaságra pozitív hatása lesz” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója. Hozzátette: a 14 vizsgált termék- és szolgáltatáskategória közül a magyarok 13 területen növelnék a fogyasztásukat. Kakukktojásnak egyedül az új autók számítanak, de visszaesésre e téren sem kell számítani.

A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra az a félelem, hogy az internet, az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltűnnek vagy raktárrá silányulnak. A hagyományos üzletek továbbra is olyan előnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: a valós vásárlói élmény nyújtásának képességével, az eladók személyes jelenlétével, gyors szakmai segítségével. Még az olyan internetes slágertermékek esetében is mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70 százaléka hagyományos boltban vásárolt utoljára. Árulkodó az is, hogy bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát.

A kereskedőknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy az internethez szokott vásárlók igényei megváltoztak. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik azok árát. 10-ből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 százalék tartja ezt igen hasznos lehetőségnek.

„Az európai polgárok ugyanazt várják el a boltokban, amit az internet nyújt: széles, könnyen áttekinthető választékot és gyors kiszolgálást. A Cetelem Körkép adatai alapján a magyarok 60 százaléka többet járna vásárolni, ha módja volna sorba állás nélkül, soron kívül átvenni az interneten megrendelt termékeket. A jövő sikeres üzleteinek bizonyítaniuk kell modernségüket, és alkalmazkodniuk kell a fogyasztók digitális és mobiltelefon használati szokásaihoz” – hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán.