Hogyan vegyünk újságírót egy napra

financial times
A vállalkozásoknak gyakran van szükségük sajtómegjelenésre
Vágólapra másolva!
Nincs olyan vállalkozás, amelynek ne jönne jól egy kis hírverés, ha fordulat előtt, szintlépés után áll az üzlet. Ügynökséget fenntartani azonban kínosan nagy költség, főként mert a tiszteletdíj az üresjáratok alatt ugyanúgy tétel, mint amikor feladat van. Erre gyors és praktikus megoldás lenne, ha a cégek egy-egy közlemény erejéig kölcsönözhetnének maguknak újságírót, PR-szakembert, aki cikket ír az eseményből, meg egy erre specializálódott csapatot, aki szétdobja a sajtóban, követi a megjelenéseket, és nyugtázza, hogy minden szereplő elégedett.
Vágólapra másolva!

„A hírekbe bekerülni gyors és egyszerű. Mostantól.”

Ezt valósítja meg a kkv-szektorban egy ma indult szolgáltatás, a GetPress, amely a közlemény ötletétől a megjelenések listázásáig foglalkozik egy-egy nyilvánosságra érdemes vállalkozói hírrel. Ehhez a megrendelő cégvezető rövid briefben jelöli meg a megjelenés apropóját, kiegészíti konkrét, lényeges részletekkel, a többit a csapatra bízza.

A vállalkozásoknak gyakran van szükségük sajtómegjelenésre Forrás: AFP

Miért nem nekem jutott eszembe?

Szöllősi Gergely kommunikációs szakember, a GetPress alapítója az Üzletrésznek elmondta, a fejlesztés másfél évig tartott, az ötletet egy online szótárat fejlesztő startup adta. A Topszótár.hu fejlesztőinek integrált és folyamatos kommunikációs munkára nem volt szükségük, de arra igen, hogy időnként bekerüljenek a hírekbe. „Ez volt a próbamunkánk” – mondja Szöllősi Gergely. – „A honlap tömör leírásán kívül semmit nem tudtam, előzőleg nem álltunk kapcsolatban. Megírtuk, szétküldtük, és remekül működött a módszer. Amikor pedig teszteltük a terméket, sajtósokat is, vállalkozókat is arra kértünk, mondjanak kritikát, és egyszerűen nem találtak rajta fogást. Azt azonban többször is átélhettem, hogy valaki a homlokára csap és felkiált, miért is nem neki jutott eszébe.”

A GetPress rugalmas, de nem automatikus szolgáltatás. „Van az érdekes vagy releváns hírnek egy minimuma, amely alatt nem vállalunk el munkát” – mondja Szöllősi Gergely. Ha egy vállalkozó annak szeretne hírverést, hogy megnyitotta a sokszázadik girosz büfét a Nagykörúton, arról mi tudjuk, hogy csak felidegesítenénk vele a kiszemelt újságírót, és az elérésre sem lenne érdemes energiát pocsékolni. Piszlicsáré hírt már csak azért sem adunk ki a kezünkből, mert fontos, hogy az épülő és remélhetőleg bővülő csapattal olajozott legyen az együttműködésünk. De ha a cégnek nagyon fontos, hogy az adott pillanatban forogjon a neve a médiában, rendelhet tőlünk tanácsaadást, amelynek keretein belül végigmegyünk a profilján, hátha találunk valamit, amiből lehet esemény.”

Kérdésemre, hogy mi alapján kalkulálnak árakat, a szakember azt feleli, tájékozódtak a piacon, és tájékozódtak a vállalkozók körében is, ki mennyit hajlandó fizetni egy cikkért, két-három héten át tartó megjelenésekért, meg a monitorálásért. Alapesetben 24 órán belül a médiába kerül az írás, de elérhető a sürgős változat is, akkor ugyanez az idő néhány óra. A PR-szakma többi szolgáltatása, a komplett tanácsadás, a stratégiai és üzleti tervezés, a sajtóesemény-szervezés szándékosan nem szerepel a palettán. Ez ugyanis valóban ügynökségi munka lenne, és szemben a GetPress instant miniprojektjeivel hosszú távú együttműködésen alapul.

„Biztos lesznek negatív hangok a PR szakmán belülről, de ami működik, azt nem nehéz védeni" – mondja Szőllősi Gergely. – „Márpedig ez eddig úgy tűnik, működik. Egyébként szerintem megfér ez a szolgáltatás is a piacon.”