A legutáltabb fapados nagyot kaszál

Vágólapra másolva!
Az ultra fapados amerikai légitársaságot, a Spirit Airlines-t utálják a leginkább az utasok, ráadásul igen komoly „előnnyel” vezet a cég versenytársai előtt. Ugyanakkor hiába rühellik az utasok a társaságot, pénzügyi értelemben az egyik legjobban teljesít. A cég részvényesei pedig vélhetően kiugranak a bőrükből, hiszen 2013 januárja óta háromszorozódott az árfolyam.
Vágólapra másolva!

Bosszantásban az élen

A nagyon fapados amerikai Spirit Airlines légitársaság „különösen jól” magára tudja haragítani az utasokat, ugyanis az Amerikai Közlekedési Minisztérium felmérése szerint az elmúlt öt évben folyamatosan az „élen járt” az ellene benyújtott panaszok tekintetében.

Ráadásul már nem is ez az első alkalom, hogy a Spirit egy fogyasztói elégedettségi teszten gyakorlatilag megbukik. Egy tavalyi Consumer Report felmérés szerint (amiben 16 ezer olvasót kérdeztek meg) szintén a Spirit érte el a legalacsonyabb pontszámot az elégedettségi versenyben.

Valószínűleg attól pedig méginkább kinyílik a bicska az utasok zsebében, ha azt nézzük, hogy ezzel egy időben a legnyereségesebb vállalattá vált az amerikai légitársaságok között.

A Spirit ugyanis a legmagasabb üzemi eredményhányaddal működik (17,1%), és a befektetett tőkén elért megtérülése is a legmagasabb (26%) a vetélytársai között. A szintén ultra fapados légitársaságok követik, (Allegiant, Alaska) a Spiritet, utána viszont van egy nagyobb ugrás az üzemi eredményhányadot tekintve.

Forrás: Investor.hu

Az ügyfélpanaszok általában laza, de ellentétes kapcsolatban vannak a befektetett tőkén elért hozammal, véli a Wolfe Research elemzője Hunter Keys. Bár hozzá kell tenni, hogy a széles körben kedvelt JetBlue Airways, a Virgin America, vagy a Southwest Airlines pénzügyi értelemben lemaradók, hiszen a vásárlók elégedettsége pénzbe kerül.

Minél olcsóbb legyen a jegy

Ugyanakkor igaz, hogy a fapados légitársaságok alapvető célja, hogy replülőjegy árát a lehető legalacsonyabbra szorítsák. Ezt pedig csak úgy tudják elérni, hogy a fedélzeten is csak a legszükségesebb dolgok elérhetők, gyakran már-már spártai egyszerűséggel, és minden plusz szolgáltatásért extra díjat számolnak fel, legyen az ülésfoglalás lehetősége, vagy például kézipoggyász magunkkal vitele.

Forrás: Investor.hu

Csak érzékeltetés képpen, a Spirit Airbus A320-as gépén 178 darab ülés zsúfolnak össze, 28 darabbal többet, mint a United Airlines hasonló gépén. (Ráadásul azok nem is dönthetőek hátra.)

Persze kérdéses, hogy meddig tudja megtenni azt a Spirit, hogy pénzügyi értelemben egyre csak jobb számokat produkál. Hiszen ha az utasok nem elégedettek, akkor későbbi utazásukhoz nem fogják a légitársaságot választani, ráadásul a cég negatív hírét keltik, így új utasokat is nehéz lesz szereznie. Persze a másik oldalon az alacsony jegyár nagy úr, és lehet, hogy sokan úgy gondolják, bőven el tudnak viselni néhány óra kényelmetlenséget, ha sokkal olcsóbban tudnak eljutni uticéljukhoz.

A Spiritnél pedig azt mondják, az utasok nem teljesen vannak tudatában, hogy a cég bizonyos összegért mit kínál. Ugyanis lehet kényelmesebben is utazni, az azonban többe kerül. Persze a Spiritnél is törekednek arra, hogy csökkentsék az ügyfélpanaszokat, mégpedig úgy, hogy tisztába tegyék mit is kínálnak adott árakon.

Egyébként a Spirit részvényesei kimondottan örülhetnek, hiszen a a cég részvényeinek árfolyama idén eddig 26 százalékot szárnyalt. Ha összehasonlítjuk ezt az S&P 500 1,8, vagy a Nasdaq 4,2 százalékos idei mínuszával, akkor pedig még szebb képet kapunk.

Forrás: Investor.hu