Már megint pletykálnak a Wizz Airről

Vágólapra másolva!
Már régóta lehet róla hallani, hogy a Wizz Air tőzsdére készül, most a Napi Gazdaság állt elő egy cikkel ezzel kapcsolatban. Túl sok újdonság nincs a hírben, viszont a nemzetközi piaci környezet kedvezőnek tűnik egy közelebbi IPO-hoz.
Vágólapra másolva!

Hónapokon belül tőzsdén a Wizz Air?

Ahogy a Napi Gazdaság írja mai cikkében, bár a Budapesti Értéktőzsdétől próbálták meggyőzni a Wizz Airt, hogy itthon menjen tőzsdére, mégis úgy tűnik, London lesz a végső állomás. Az IPO-ra pedig akár hónapokon belül sor kerülhet, állítja a Napi Gazdaság forrásokat nem nevezve meg.

Ez egyébként nem újdonság, már tavaly nyáron felröppentek a hírek, hogy a fapados cég londoni bankokat is felkért az IPO levezénylésére. A Sky News arról számolt be, hogy az IPO akár 800 millió fontos is lehet (akkori GBPHUF árfolyammal számolva kb. 272 milliárd forint).

Egyébként tavaly ősszel mi is foglalkoztunk egy nagyobb elemzésben azzal, hogy milyen környezetben léphetne tőzsdére a cég.

A tőzsdei bevezetést viszont hátráltathatja, hogy a Wizz Air Holdingsnak van egy ukrán leánya is, így az országban kiéleződő politikai-gazdasági konfliktus eszkalálódása sem segítette a céget. Bár a hírek szerint a Wizz Air elég gyorsan reagált az eseményekre (kapacitás visszavágása, gépek áthelyezése), így a pénzügyi eredményre sem biztos, hogy nagy volt a negatív hatás.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

Ilyen a környezet

Egyébként a piaci környezet távolról sem rossz egy tőzsdei megjelenéshez. Ha rápillantunk a legnagyobb versenytársak értékeltségére azt láthatjuk, hogy a fapados légitársaságok részvényei (Ryanair, easyJet, Norwegian Air Shuttle, Aer Lingus) magas szorzóval forognak. P/E ráta és EV/EBITDA alapján is drágábbak, mint a tradícionális cégek (Lufthansa, Air France-KLM, IAG) részvényei.

A tradícionális légitársaságok 2014-es előretekintő medián EV/EBITDA mutatója 4,4-es, míg a fapadosknál ugynez az érték 8,5-ös (P/E rátánál fapadosok: 15,2-es, tradícionálisak: 12,7-es). Az pedig a cég szempontjából jó, ha viszonylag drágán, de legalábbis jó áron tudja levezetni az IPO-t.

Ha megnézzük a fapadosok idei tőzsdei teljesítményét, akkor pedig azt látjuk, hogy 10 és 30 százalék közötti szárnyalást mutattak be, ami igencsak jónak számít, hiszen a vezető nyugat-európai tőzsdék közül például a londoni FTSE100 eddig 1,7 százalékos mínuszban áll, de a 600 legnagyobb európai vállalat részévnyét tömörítő EURO Stoxx 600 is csak 0,2 százalékos pluszt szedett össze eddig 2014-ben.

Forrás: Investor.hu

Ha pedig eljátszunk a számokkal akkor pedig arról is kaphatunk egy képet, hogy mekkora lehet a Wizz Air vállalati értéke. Persze mivel nem nyilvánosan működő cégről van szó, ezért elég szegényesek a pénzügyi információk.

Mindenesetre a tavaly márciusban záródó üzleti évében a Wizz Air Hungary Kft. 25,1 millió eurós EBITDA-t (értékcsökkenés előtti üzemi eredményt) ért el. Ha ezt a 25,1 millió eurós eredményt vesszük, valamint az európai fapados versenytársakra vonatkozó EV/EBITDA számot (2014-es előretekintő 8,5-ös medián érték), akkor egy 214 millió eurós vállalati értéket kapunk. Ehhez hozzáadva a Wizz Air Hungary legutóbbi üzleti évében elért nettó készpénzállományát, nagyjából 335 millió eurót kapunk. (310 EURHUF árfolyammal kb. 104 milliárd forint).

Érdemes megjegyezni, hogy ebben nincsenek benne a Wizz Air Ukraine számai, vagyis ettől akár még nagyobb is lehet az érték. Persze egyelőre a Wizz Airtől még hivatalosan nem erősítették meg, hogy hónapokon belül jöhet az IPO, az viszont már az alapításkor felmerült (2003-ban), hogy valamikor sor kerülhet majd egy tőzsdei kibocsátásra.

Mi a P/E ráta?

Egy részvényre vonatkozóan a P/E ráta azt fejezi ki, hogy a befektetők a vállalat egy részvényre jutó nyereségének hányszorosát hajlandók a részvényért megfizetni. A mutató képzése: a részvény aktuális piaci árfolyama/az egy részvényre jutó adózás utáni eredmény. A mutatót általában úgy publikálják, hogy az adózás utáni eredmény az elmúlt időszakra vonatkozik, de elemzési célból érdekesebb, ha a mutatót az egy részvényre jutó várható nyereség segítségével számítjuk ki (EPS). A mutatóban kifejezésre jut, hogy a befektetők milyen kockázatosnak tartják a társaság tevékenységét, milyen a cég tőkeáttétele illetve milyen növekedési lehetőségekkel rendelkezik.

Mi az EV/EBITDA?

EV: A saját tőke, a nettó hitelek és a kisebbségi részesedések összértéke. Vagyis a vállalati érték.

EBITDA: A vállalat működési eredménye az adó- és kamatfizetések, valamint az értékcsökkenések levonása előtt. Nagyjából a vállalat működési pénzáramlásának felel meg.

EV/EBITDA: Az EV/EBITDA mutatószám a vállalat teljes értékét (EV, azaz Enterprise Value) hasonlítja a kamat-, adófizetés és értékcsökkenés előtti eredményhez (EBITDA). Tőzsdei cégek értékelésénél sokszor a hasonló vállalatok EV/EBITDA értékének és a vizsgált vállalat EBITDA értékének szorzataként számítjuk vizsgált vállalat cégértékét (EV).