A Facebook kkv-üzletágának globális vezetője, Dan Levy még tavaly novemberben jelentette be, hogy a szájtnak több mint 25 millió felhasználója van a kkv-szektorból, és hogy kiemelt prioritásként kezelik azt, hogy ezekkel a vállalkozásokkal minél szorosabb kapcsolatot tudjanak kiépíteni. A kkv-tanács megalapítása ennek a folyamatnak egy fontos mérföldköve.
Maga a tanács nem tűnik túl nagy durranásnak: 12 kkv-t választottak ki, úgy, hogy az minél jobban lefedje a Facebook kkv-felhasználóinak összességét (van közöttük vízvezetékszerelő, hamburgersütő, e-learning szolgáltató és online kereskedő és közösségi színház). A 12 vállalkozást összesen 18 tulajdonos vagy vezető képviseli.
Egyedülálló lehetőség
Azt azonban, hogy mennyit jelenthet a Facebook a kkv-k üzletének fellendítése szempontjából, jól jellemzi az egyik résztvevő, Kay Martinovic nyilatkozata. Kaynek egy ruházati üzlete van Floridában, és a kezdeményezés kapcsán azt mondta a Fortune-nek, hogy minden egyes, a Facebookon elköltött dollárból 23 dollárnyi bevétele keletkezik. Elmesél egy esetet, ahol 40 dollárt "rakott" egy szponzorált posztra, majd még aznap délután beesett hozzá két vevő a bejegyzés hatására, akik összesen 700 dollárt hagytak nála.
Martinovic szerint az üzlet fennállásának 12 éve alatt nem volt a kezében ekkora marketinglehetőség, és elmondta: mióta tervezetten és rendszeresen használja a Facebookot a kommunikációjában, 30 százalékkal növekedett a forgalma.
Mégis, mit tett a Facebook a kkv-kért?
A Facebook tavaly áprilisban jelentette be, hogy jobban oda fog figyelni a kis- és középvállalatokra. Szerintük akkor mintegy 2 milliárd kapcsolat létezett a felhasználók és a Facebookon lévő kkv-k között, ami hetente 645 millió oldalletöltést és 13 millió kommentet eredményezett a vállalkozások oldalán.A Facebook kkv-tanács kezdeményezésének elsődleges célja, hogy a Facebook ne egy arctalan technológia legyen, hanem valódi emberek álljanak mögötte (vagy éppen az előterében). És persze az is fontos, hogy a kiválasztott kkv-kon keresztül a közösségi szájt lényeges, piaci visszajelzéseket kapjon.
Gyárlátogatás
A tanács első rendezvényén a kiválasztott kkv-k képviselői egy teljes napot tölthettek a Facebook menlo parki főhadiszállásán, találkoztak a termékfejlesztőkkel, az ügyfélszolgálattal, a marketingesekkel és az Instagram munkatársaival. Persze nem egy formális "gyárlátogatásról" volt szó: a nap során különféle workshopok keretében próbáltak mind közelebb kerülni ahhoz a kérdéshez, hogy hogyan tudnak a kisvállalkozások organikusan közösséget építeni, és hogyan tudják megszólítani az ő felhasználóikat, vásárlóikat, követőiket.
A következő lépés az lesz, hogy a nap tanulságait összegezzék: ezt egyrészt egy kérdőív segítségével, másrészt pedig a vállalkozásokkal való folyamatos kapcsolattartás során fogják megtenni.
Az az elképzelés, hogy a tanácsban részt vevő vállalkozások időről-időre változnak, így hosszú távon jóval többen kapnak majd lehetőséget a programban való részvételre.