Most figyeld a Fordot!

Vágólapra másolva!
Az idei év egyik nagy befektetési sztorijának ígérkezik az USA autóiparának egyik leghíresebb szereplője, a Ford. Az autógyártó részvényei meglepően alulárazottak, melyeket a cég agresszív terjeszkedése és kedvező fundamentumai segíthetnek új csúcsok meghódításához. 
Vágólapra másolva!

Egy jelentős felértékelődéssel kecsegtető papír került „radarjaink célkeresztjébe” az elmúlt hetekben, nevezetes az amerikai autópiac egyik jeles képviselője, a Ford. Noha tavaly a részvénypiacok száguldásának nagyban köszönhetően 15 százalékot raliztak a Ford részvényei, jó eséllyel a papír még nem fulladt ki, és idén is folytatódhat az emelkedés a piacán.

Az autógyártó végérvényesen feltápászkodott a válság során kapott nagy pofonból, és a hatalmas erőfeszítéseknek köszönhetően a megfelelő irányba indult el a cég szekere, így a részvények árfolyama is. A Ford fundamentumai egyre több optimizmusra adnak okot, és a válság utáni összeomlás veszélye már csak rossz emléknek tűnik.

Rálépnek a gázra

A Ford idén tövig nyomja a gázpedált, és az utóbbi 50 év legagresszívabb terjeszkedését kívánják megvalósítani. A vállalat 23 új modellt fog piacra dobni világszerte, amihez 5000 új alkalmazottat fognak felvenni. Ezen túl új gyárat nyitnak Kínában és Brazíliában, hogy azzal is segítsék a két hatalmas piacon a hatékonyabb terjeszkedést.

A két legdinamikusabban növekvő és egyben a világ két legnagyobb piacán, Kínában és Amerikában folyamatosan növelni tudja eladásait a Ford. A Ford értékesítéseinek egyre nagyobb hányadát teszik ki a kínai eladások, a negyedik negyedévben a vállalat autóértékesítéseinek már több mint 17 százaléka Kínából érkezett.

Ezzel egyre szűkül az olló Kína és Európa között, mivel a több évtizedes mélységekben lévő európai autópiacról származó értékesítések egyre kisebb arányát teszik ki a társaság eladásainak. 2013 negyedik negyedévében csak 19,7 százalékos volt ez az arány, szemben például a három évvel korábbi 30 százalék fölötti értékekkel.

Forrás: Investor.hu

Ez azt mutatja, hogy a társaság egyre sikeresebben helyezi át a hangsúlyt a szenvedő európai autópiacról a robbanásszerűen növekvő, hatalmas kínai piacra. Tavaly közel 50 százalékkal ugrottak meg a kínai autóértékesítései, ami egészen elképesztő növekedési ütemnek tűnik. Ráadásul Kínában még hatalmas növekedési lehetőségek rejlenek, mivel az ország útjain az ország népességének csak a 6 százalékára rúgó gépkocsi fut.

Ennek kiaknázására a Ford –sok versenytársával együtt- még nagyobb energiákat kíván fordítani Kínára, idén is dollár milliárdokat fognak elkölteni az ottani terjeszkedésre, és négy új autómodellt fognak ott piacra dobni. Ezen túl két új gyárat terveznek nyitni Kínában az ottani kapcsolt vállalkozásaik közreműködésével.

Forrás: Investor.hu

A Ford nem csak Kínában, hanem elsőszámú piacán, Észak-Amerikában is pörög. Az éves értékesítések folyamatosan növekednek, és a cég végérvényesen maga mögött tudta hagyni a 2008-as válságot. Tavaly több mint 3,09 millió újautót adott el a gyártó Észak-Amerikában, melynél többet csak a 2000-es évek elején tudott egy év alatt értékesíteni. Ennek nagy része az USA-ból érkezett, ahol közel 2,5 millió újautót értékesített a cég 2013-ban, amivel sorozatban a negyedik éve lett a legnépszerűbb márka az Egyesült Államokban.

Az értékesítések felfutása nagy mértékben a Ford egyik legrégebbi modelljének, az F-150-es autók hihetetlen népszerűségének köszönhetőek. Ez a modell egész Észak-Amerika legnépszerűbb platós kisteherautója, és egyben ebből a modellből fogy a legtöbb évente a teljes amerikai autópiacon már több mint három évtizede.

Az F-150-esek sikeressége miatt már a teljes F-széria felel a Ford árbevételének nagyjából harmadáért, ráadásul ezek a modellek a többihez képest kifejezetten magas árréssel értékesíthetőek. Éppen ezért az F-széria kiemelkedő helyet foglal el a Ford termékpalettáján, és sikere kulcsfontosságú a cég számára.

Az F-150-esek legutóbbi (tizenkettedik) generációját 2008-ban dobta piacra a gyártó, és a Ford decemberben bejelentette, hogy átalakítja az F-150-es modelleket, melyek acélvázát alumíniumra fogja cserélni. Ezzel jelentősen csökkenni fog az F-150-esek súlya, melyek így üzemanyag-hatékonyabbá fognak válni, és szállító kapacitásuk is megnövekszik.

Az átalakításoknak köszönhetően az F-150-esek nagy eséllyel az USA legnépszerűbb autói maradhatnak, ráadásul az eddiginél is nagyobb lehet a kereslet irántuk, így a Ford is megőrizheti vezető szerepét az amerikai autópiacon. Az új F-150-eseket a következő hónapokban piacra is fogja dobni a cég, és a modell sikere biztosíthatja a Ford további növekedését is.

Ford F-150 Forrás: Michelin

A cég kétségkívül jó úton jár, árbevétele 2012 vége óta minden negyedévben növekedett éves alapon, és a tavalyi negyedik negyedévben rekordszintű adózás előtti profitot ért el Észak-Amerikában (8,78 milliárd dollár) és Ázsiában (415 millió dollár), ami elsősorban az F-széria remek eladási számainak köszönhető.

Forrás: Investor.hu

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az új F-150-es modellek miatt az idei első hónapokban visszaeshetnek a cég autóértékesítései. A vásárlók ugyanis az új típus érkezésére várhatnak, ami miatt elállhatnak a régebbi típusok megvásárlásától. Ezt támasztja alá a rendkívül gyenge januári és februári hónap, amikor 7 százalékkal, illetve 6,1 százalékkal zuhantak a Ford amerikai autóeladásai éves alapon. Ez viszont csak kis részben tudható be az új típus közelgő megjelenésének, nagy részben a szokatlanul hideg időjárást okolta azért a cég, több versenytársával együtt, mivel a riválisok is pocsék januári, februári hónapot zártak.

Az F-modellek értékesítéseinek visszaesése így a cég eredményeit is visszavetheti a következő hónapok átmeneti időszakában. Ennek oka (az árbevétel csökkenése mellett), hogy az új vagy felújított modellek piacra dobása miatt a régi típusok árainak csökkentésére kényszerül a Ford, ami nyomást helyez az operatív marginokra. Erre már a társaság is figyelmeztetett, amikor decemberben közölte, hogy 2014-ben a tavalyinál alacsonyabb lehet az adózás előtti profit Észak-Amerikában. Ez viszont már beépült az árfolyamokba a decemberi mélyrepülés során.

Mi a helyzet Európában?

A társaság jól halad az európai autópiac folyamatos zsugorodásához történő alkalmazkodással is. Az öreg kontinensen két éve folyamatosan csökkenti kapacitásait, költségeit a visszaeső kereslet miatt, melynek köszönhetően 2015-ben ismét nyereségessé válhat az európai működése. Optimistább elemzők szerint pedig már idén profitot mutathat majd ki Európában a cég. Ehhez természetesen szükség lesz az európai autópiac elmúlt hónapokban megindult, folytatódó javulására, amire az elemzők szerint minden esély megvan.

A Forddal szemben a legtöbb nagy versenytárs komoly gondokkal küzd Európában. A Peugeot-nál például nagy energiákat köt le a szükséges tőkeemelés, és a Peugeot a Renault-val, Fiattal együtt jóval nagyobb mértékben szenved a fő piacának számító európai autóiparág visszaesésétől, mint a Ford. A General Motors pedig folyamatosan változó stratégiája miatt kerülhet versenyhátrányba a Forddal szemben.

A GM néhány évvel ezelőtt az Opeleket leváltva a Chevrolet gépkocsikat kívánta zászlóshajójává tenni az összes piacon, így Európában is, amire hatalmas ráfordításokat költött. Azonban tavaly úgy döntött, hogy kivonja a Chevroleteket Európából, ahol újra az Opeleket kívánja előtérbe helyezni 2016-ig. Ez a gyors stratégiaváltás semmiképp nem szerencsés a GM számára.

Azzal, hogy a Ford jóval előrébb jár az átalakításokkal Európában a riválisainál, versenyelőnybe kerül velük szemben, és egyre nagyobb szeletet haraphat ki az európai „tortából”. Ezt mutatja, hogy az elmúlt hónapokban már rendre jóval nagyobb ütemben tudta növelni eladásait Európában éves alapon a legtöbb nagy versenytársánál, előfordult a kétszámjegyű növekedés is. A Ford értékesítéseinek felpörgése pedig segíthet, hogy a cég a kitűzött 2015-ös célnál hamarabb nyereségessé váljon Európában.

Nem fukarkodnak a részvényesekkel

A Ford részvénye mellett szól annak magas osztalékhozama is. A Ford hosszú idő után 2012-ben kezdett újra osztalékot fizetni, majd az akkori osztalékot 2013-ban megduplázta, majd azt tovább emelte 25 százalékkal idén januárban. Így már 12,5 centes osztalékot fizet a társaság részvényenként a negyedéves eredményei után, ami a jelenlegi 15,7 dollár körüli árfolyammal számolva 3,2 százalékos osztalékhozamot jelent. Hozzá kell tenni, hogy a magas osztalékhozamban nagy szerepet játszik a részvény január óta elszenvedett 10 százalékos zuhanása is.

A 3,2 százalékos 12 havi előretekintő osztalékhozam kifejezetten vonzónak számít az iparágban, a főbb versenytársak legtöbbje ennél alacsonyabb osztalékhozam mellett forog. A Toyota 2,1 százalékos, a Volkswagen 1,8 százalékos, a BMW 2,9 százalékos várható osztalékhozamot biztosít befektetőinek. A nagy versenytárs General Motors és a Daimler hasonló osztalékhozamot tud felmutatni, előbbié 3,4 százalékot, utóbbié 3,3 százalékot tesz ki.

Forrás: Investor.hu

Kissé árnyalja a képet, ha az anyaországok tízéves kötvényhozamaihoz viszonyítjuk az adott autógyártó osztalékhozamát. Ebben az esetben a Ford csupán közel fél százalékos prémiumot kínál az amerikai tízéves kötvényhozamhoz képest, a General Motors pedig 0,67 százalékot. A legnagyobb prémiumot a Daimler kínálja, melynek osztalékhozama 1,66 százalékponttal magasabb a jelenlegi tízéves német hozamnál.

Forrás: Investor.hu

A Ford tovább növelheti osztalékát, mivel a menedzsment tavaly nyáron kijelentette, hogy az eredmények javulásával párhuzamosan a részvényeseknek is több pénzt kívánnak visszajuttatni ilyen formában. A vállalat eddig tartotta a szavát, és ha a cég továbbra is jól fog teljesíteni, jó eséllyel számíthatunk az osztalék további növekedésére. Az eredmények javulására minden esély megvan, az elemzők várakozásai szerint idén ugyan még a tavalyi 1,35 dollár körül, 1,36 dolláron stagnálhat az EPS, 2015-ben viszont 1,93 dollárra ugorhat az egy részvényre jutó profit.

Az osztalékemelés fedezete pedig a cég rendelkezésére áll, mivel a társaság stabilan termeli a készpénzt, így készpénzállománya 26 milliárd dollárra rúg, ami a vállalat piaci kapitalizációjának 42 százalékát teszi ki. A befektetők kezében nagyjából 3,9 milliárd darab Ford részvény van, így körülbelül 500 millió dollárnyi osztalékot fizet ki negyedévente a társaság. Erre bőven elég forrást biztosít az óriási készpénzállomány, melynek köszönhetően a magasabb osztalék sem lenne nagy érvágás a társaságnak.

Egyes szakértők szerint a magas készpénzállományt saját részvényeinek visszavásárlására fordíthatja a társaság, ami felfelé hajthatja az árfolyamot. A lépéssel tovább javulhatna az egy részvényre jutó eredmény, és a közkézen forgó részvények számának csökkenésével az osztalékterhek is mérséklődnének.

A Ford mellett szól az is, hogy a General Motorshoz hasonlóan mínuszos a nettó adósságállománya, tehát több készpénzzel rendelkezik, mint amennyi rövid és hosszú lejáratú hitele van. Velük szemben az európai autógyártók el vannak adósodva, ami akkor lehet veszélyes, ha a Fed monetáris politikájának szigorodása miatt megemelkednek a globális kamatszintek, és így megnőnek a cégek kamatterhei is.

Forrás: Investor.hu

Optimizmusra adhat okot, hogy Allan Mulally vezérigazgató hosszú távú spekulációknak véget vetve januárban bejelentette, marad a cégnél, és nem távozik a Microsofthoz. A vezérigazgató maradása biztosíthatja a folytonosságot a vállalatnál, ami különösen fontos a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor számos újítással áll elő a cég. Mulally nagy megbecsülésnek örvend a Fordnál, erős csapata van, és jól haladnak az általa vezetett átfogó intézkedések, így maradása mindenképpen pozitívum.

Olcsó vagy drága?

A Ford részvényei egyáltalán nem számítanak drágának. Az EV/EBITDA mutatószám alapján a papírok a cég EBTDA eredményének (üzemi eredmény+értékcsökkenés) 4,7-szeresén forognak, ami kifejezetten alacsony az iparágban. Az autógyártóknak átlagosan 12-szeres az EV/EBITDA mutatójuk, és a Fordnál csak a Fiat és a General Motors tud alacsonyabb értékeltséget felmutatni a nagyobb vállalatok közül.

Forrás: Investor.hu

Ha az értékelést aszerint is megvizsgáljuk, hogy mekkora EBITDA növekedés várható az egyes cégeknél, akkor az látható, hogy a Ford esetében közel 17 százalékos EBITDA bővüléssel számolnak az elemzők. Az ehhez párosuló 4,7-szeres EV/EBITDA mutatóval együtt az mondható, hogy a Ford viszonylag olcsó a versenytársakhoz képest.

Forrás: Investor.hu

Mik a kockázatok?

Nem szabad elmennünk a negatívumok megemlítése mellett sem. A Ford számára kockázatot jelenthet Kína lassulása, ami veszélyeztetheti az ottani nagyratörő célok elérését. A kínai bankrendszer problémái, a hitellufi egyre nagyobbra fújódása komoly gondokat okoz a hatalmas országnak, melynek gazdasági növekedése folyamatosan csökken, ami a fogyasztást is visszaveti.

Ezen túl a kínai kormány úgy kíván fellépni az óriási légszennyezettség ellen, hogy limitálja az új autók regisztrációit a nagyobb városokban. Eszerint évente csak 300 ezer új autót lehetne forgalomba állítani nagyvárosonként, ami erősen behatárolná az autógyártók terjeszkedési lehetőségét.

Továbbá az elektromos autók térnyerése is fenyegetést jelent a Ford és a többi hagyományos autógyártó számára. Az elektromos autók iránt egyre nagyobb az őrület, Norvégiában például az egyes hónapokban több fogyott belőlük, mint a hagyományos autókból. Ráadásul a kínai hatóságok bejelentették, hogy a korábban tervezettnél végül jóval kisebb mértékben csökkentik az elektromos autók vásárlásának támogatását. Így 2014-ben csak 5 százalékkal, 2015-ben 10 százalékkal csökken a támogatás.

Aggodalomra adhat okot az is, hogy a szokatlanul hideg időjárás miatt bekövetkezett lassulás a januári és februári amerikai autóeladásoknál árversenyt robbantott ki a piacon. Iparági szakértők attól tartanak, hogy egy hosszú távú árháború kezdődött a gyártók között, ami egyik vállalatnak sem lenne előnyös. A gyártók még nagyobb diszkontokat kezdtek adni a kereskedőknek, és már a különböző árengedményektől korábban ódzkodó japán társaságok is ehhez a lépéshez folyamodtak. A nagyobb árkedvezmények elsősorban a tömeggyártókat érinti kedvezőtlenül, minek hatására tovább csökkennek a profitmarzsaik, nyomást helyezve az eredményekre.

Nem jó jel az sem, hogy egy autókereskedő átlagosan 59 nap alatt tudja eladni az autógyártóktól hozzá érkező járművet, miközben néhány éve ehhez csak 51 nap kellett. A folyamatok a keresleti oldal gyengülésére utalhatnak.

Kedvező lehetőségnek tűnik

Számos érvet fel lehet tehát sorakoztatni a Ford részvények vétele mellett, azonban – mint láttuk –vannak kockázatok is. A vállalat kétségkívül nagyratörő tervek megvalósítását kezdte meg gőzerővel, aminek megvannak a hátulütői is. Az idei első félévben nyomás alá kerülhetnek a cég eredményei az új modellek miatt, azonban utána nagy javulásba kezdhetnek.

A részvény technikai képe sem túl pozitív jelenleg, viszont ha idén is fennmarad a kedvező részvénypiaci hangulat, az a Ford árfolyamát is új magasságokba emelheti. Az elmúlt hetek mélyrepülése után jó beszállási lehetőséggel kecsegtet a részvény, melyet az alacsony értékeltségi szintek, a rekordokat döntögető profitok és az agresszív terjeszkedés egyaránt segíthet. Ha nem is az első féléves átmeneti időszakban, de a második félévben nagyon valószínű, hogy jó vétel lehet a Ford.