Csodásan ragyog a Tesla Motors

Vágólapra másolva!
Olyan gyorsjelentést tett közzé tegnap este a Tesla Motors, amibe nem igazán lehet belekötni. Egyre jobb a vállalat a főbb mutatókban, és ugyan mindig lehet találni kifogásokat és kockázatokat, a befektetők ezzel most nem akarnak törődni. 10 százalékos pluszban nyithat ma a Tesla.
Vágólapra másolva!

Ahogyan már tegnap este megírtuk, igazán impozáns jelentésre igazán impozánst választ adtak a befektetők, a Tesla árfolyama ugyanis üstökösként lőtt ki egészen 220 dollárig, 15 százalékos pluszt mutatva. Ha jobban megnézzük a jelentés legfontosabb számait és a menedzsment kommentárját, akkor aligha lehetett volna más sorsra predesztinálva az árfolyam:

Forrás: Bloomberg, Tesla Motors, Investor.hu

Túlteljesítve!

A jelentés előtti legfontosabb kérdés az volt – ahogyan ilyenkor mindig – hogy a vállalat vajon képes lesz-e hozni azokat a számokat, amiket a befektetők várnak. A Teslának ez alapvetően sikerült is, ahol pedig nem, ott nincs nagy baj. Bár elsőre talán az árbevétel sornál úgy láthatjuk, hogy a Tesla elvétette a várakozásokat, összességében a befektetők nem értékelik ezt drámaként, mivel az árbevétel főleg az értékesítéstől függ, a Tesla esetében pedig ennek egyelőre nem a kereslet, hanem a kínálat (gyártás) jelenti a legszűkebb keresztmetszetét.

Forrás: Tesla Motors, Investor.hu

A költségek alakulása tehát fontosabb volt a befektetők számára, itt pedig nem volt jelentős növekedés, amitől sokan féltek. Így hiába ért el vártnál alacsonyabb árbevételt a cég, a „végső soron” vagyis a nettó eredmény/EPS esetében ennek ellenére is sokkal jobb eredményt ért el a Tesla, mint amire számítottak az elemzők.

Fontos!

A Tesla esetében határozott különbséget kell tennünk az amerikai számviteli szabályok „US Gaap” és az ún. „non-gaap” számviteli szabályrendszer által közölt eredmények között. Ennek több oka is van.
Egyrészt a különböző részvényjuttatásokkal költségként számol a US Gaap, így ennek hatása nem a részvényesi nyereséget hígítja, hanem közvetlenül a nettó nyereségre gyakorol negatív hatást.A non-gaap ezt már kiszűri, így felfelé módosít.

Másrészt a Tesla 2013-ban újfajta eladási konstrukciót hívott életre, melynek értelmében garantál egy meghatározott árat (Resale Value Guarantee, RVG) a Tesla S modellek visszavásárlására a vételtől számított 36-39 hónap után. A fogyasztó ugyanakkor egyből kifizeti a vételárat, ám az amerikai számvitel nem engedélyezi a kötelezettséggel terhelt rész bevételként való kimutatását, valamint annak arányos részét terhelő költséget sem. A non-gaap szabályrendszer ugyanakkor engedélyezi ezt, az így kapott tisztított nyereség tehát ezzel az összeggel (az érintett autók bruttó fedezetének arányos részével) is magasabb lesz.

Mindkét tétel hozzájárul ahhoz, hogy a Tesla tisztított, non-gaap szerinti nyeresége már pluszos legyen, szemben az amerikai számviteli szabályok szerint kimutatott nettó 16 millió dolláros veszteséggel. Bár ez kicsit talán egyfajta „játék a számokkal” dolognak tűnhet, több elemző szerint sem terheli ezért semmilyen felelősség a Teslát, mivel mindkét szempont szerint korrekten közzéteszik az adatokat. Ráadásul az előző negyedévben mindkét szabályrendszer alapján nagyobb javulás látható az előző negyedévhez, és az előző év azonos időszakához képest is.

Forrás: Tesla Motors, Investor.hu

Külön öröm a jelentésben, hogy a hosszú távú nyereségesség szempontjából kulcskérdést jelentő bruttó fedezeti hányad (autó eladási ára-autó közvetlen előállítási költsége/eladási ár) pedig a terveknek megfelelően 25 százalék fölé kúszott. Bár itt is minimális az elmaradás az elemzői várakozásoktól, az kedvezőnek számít, hogy a mutatók a különböző környezetvédelmi okokból járó támogatások sem torzítják már, melyek pozitív hatása hosszútávon úgy is megszűnik. A gördülő négy negyedéves bruttó margin pedig így már 22 százalék fölé kúszott, egyre magasabb szintre az S modellek értékesítése óta.

Forrás: Tesla Motors, Investor.hu

Optimistán a jövőbe

Azon túl viszont, hogy az előző negyedévre vonatkozó adatok nagyon pazarul sikerültek, a Tesla még 2014-re is olyan célokat fogalmazott meg, melyek több elemző és befektető szívét is megdobogtatták. A jelenlegi 600 autó/hét gyártási sebességet ugyanis 1000-ig tornászhatja fel a vállalat az év végére, és így akár 35 ezer autót is értékesíthet idén.

Bár ennek függvényében most már tényleg jócskán megugranak majd a költségek Elon Musk szerint, a nemzetközi terjeszkedés megfelelően halad, és tavasztól már Kínában is elkezdődhet az értékesítés. Sőt, a következő Tesla, az X Modell munkálatai is remekül haladnak, év végére már jöhet a tesztelés, 2015 elején pedig piacra dobhatják a csupán 40 ezer dolláros autót.

Ráadásul még a bruttó margin is tovább emelkedhet, és év végére akár a 28 százalékot is elérheti, amivel újabb „kört ad” a legnagyobb prémium gyártóknak, akik továbbra is 20 százalékos bruttó margin közelében állnak. Sőt, több elemző szerint az sem kizárt, hogy a Tesla a következő években simán 30 százalékos bruttó fedezeti hányad fölé megy.

Megérdemli Musk a pezsgőt.. Forrás: dailytech.com

Ár és kockázat

Tekintve, hogy a részvény 220 dollár közelében nyithat ma az amerikai piacon, sokakban felmerülhet, hogy érdemes-e még beszállni a remek sztorit kínáló Teslába. Amikor tavaly december végén 145 dollár közelében optimista forgatókönyvet vázoltam fel, akkor kicsivel talán könnyebb dolgom volt, hiszen a Tesla éppen a korábbi történelmi csúcsa felé árazódott vissza - ahogyan az kiderült - felesleges tűzesetek okozta pánik után. Most már nem ennyire egyértelmű a helyzet.

Ráadásul a relatív elemzés eszköztára alapján igen nehezen lehet összehasonlítani más gyártókkal a Teslát, és még kevésbé lehet olcsónak nevezni a papírt. Tény, hogy Elon Musk vállalata más ligában játszik a többi autógyártóhoz képest, de a 100 feletti P/E ráta elég meredeken festhet, még a növekedési ütemre vonatkozó erős becslés ellenére is.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Az újabb történelmi csúcs pedig talán elsőre jó ómennek is tűnhet, de az utóbbi hetekben 50 százalékos ralit mutatott a részvény, így egy korrekció bármikor indokolt lehet. A Tesla esetében pedig erre bármikor találhatnak jó okot a befektetők, legyen szó akár biztonsági kérdésekről, akár bármilyen nem várt eseményről. Nem árt az óvatosság!

A Tesla Motors napi grafikonja (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu