A vállalatok nem költenek, nőtt a betétállomány

Vágólapra másolva!
A K&H nagyvállalati felmérése szerint a vállalati betétállomány lendületes növekedésével párhuzamosan a cégek egyre érzékenyebbek a betéti kamat mértékére. Részben azért, mert a beruházási kedv pillanatnyilag nem szárnyal a szektorban.
Vágólapra másolva!

Az MNB legutóbbi közlése jól mutatja, hogy a másfél éve tartó folyamatos jegybanki kamatcsökkentés nem vette el a vállalatok kedvét a bankbetétektől, hiszen a nem pénzügyi vállalatok betétállománya egy év alatt 4407,2 milliárd forintról 5032,1 milliárd forintra emelkedett. Hodina Péter, a K&H Vállalati ügyfélkapcsolatok igazgatóságának vezetője szerint azért, mert „a vállalatok egy része inkább parkoltatja a pénzét, és nem kezd fejlesztésbe, új beruházásba. Ezt erősíti az a tény is, hogy a nagyvállalati ügyfélkörből származó betétállományunk egy év alatt több mint 20 százalékkal nőtt.”

2013 harmadik és negyedik negyedéves adatai alapján a bankbetét elhelyezésénél 100 vállalkozóból 15-16 választ számlacsomagot a biztonság alapján, 22-23 a számlacsomag jellemzői alapján, ám 36-40 véli úgy, hogy a magas kamat a döntő, és ez a 4 százalékpont egyetlen negyedév alatt ugrott fel. Kijelenthető tehát – a K&H nagyvállalati monitorkutatása során megkérdezett 550 hazai vállalat visszajelzése alapján –, hogy messze a magas kamat a legjelentősebb választási kritérium a cégek számára. Az elhelyezett tőke biztonsága csak a negyedik választási szempont, bár jelentősége enyhe növekedést mutat. „A vállalati bankbetétek elhelyezésénél figyelembe vett legfontosabb tényező mindig is a betéti kamat mértéke volt, megelőzve minden más egyéb szempontot. Ennek súlya a döntéseknél azonban érezhetően növekedett az utóbbi időben” – emelte ki a szakember.