Támadásba lendül Európában az HBO-rivális

Vágólapra másolva!
Sokkal nagyobb erővel törne be az európai piacra az HBO riválisaként emlegetett Netflix, hogy fenntartsa növekedési ütemét. Európa mindenképp fontos célpontja az online videó szolgáltatónak előfizetői bázisának bővítése érdekében. A befektetőknek sem lehet panaszuk, ugyanis a részvények árfolyama a tavaly év eleji 200 dollár alatti szintekről több mint duplázott.
Vágólapra másolva!

Megnyitná a francia és a német frontot is a Netflix

Az eddigieknél komolyabb támadást indítana Európában is az online videó szolgáltató, a Netflix. Habár a fronton nem lesz egyszerű sikereket elérnie, hiszen Nyugat-Európában már most is éles a verseny a vállalatok között.

A Netflix több amerikai filmstúdióval és sorozatokat gyártó céggel is tárgyalásokat kezdett arról, hogy Franciaországban és Németországban licencszerződéseken keresztül szolgáltassa népszerű Hollywoodi produkciók jogait, mondta el a Wall Street Journalnek egy nevét elhallgató forrás.

Persze Európában sem ülnek tétlenül a médiacégek, és folyamatosan erősítik neten keresztül szolgáltatott tartalmaikat, hogy egyre több előfizetőt és tartalomjogokat gyűjtsenek be. Az elmúlt években több mint tucatnyi online videó szolgáltatás vált elérhetővé kevesebb, mint havi tíz euróért. Ráadásul sok népszerű amerikai sorozat jogai már európai szolgáltatóknál van, ami viszont még érdekesebb, hogy a francia Canal Plus-nek kétéves kizárólagos joga van a Netflix House of Cards új évadjának országos vetítésére.

Erős bástyák állnak már

Tavaly decemberben a Sky Deutschland és az olasz Mediaset indított a Netflixéhez hasonló szolgáltatást. De Franciaországban is hódít már az online videózás, a Canal Plus netes megoldása közel duplázta előfizető bázisát tavaly több mint 300 ezer előfizetőre. Amerikai vetélytársa is van a cégnek az öreg kontinensen is, az Amazon Lovefilmje például vezető pozícióban van Németországban.

Európa azonban mindenképp fontos célpont a Netflixnek az elemzők szerint. Német- és Franciaország a negyedik és hatodik legnagyobb online piac a világon az SNL Kagan piackutató adatai szerint. Ha egész Nyugat-Európát nézzük, akkor pedig 134 millió háztartásban volt szélessávú internet elérés 2013 végén, ami lényegesen nagyobb, mint az Egyesült Államok 88 milliós száma.

Viszont Európa nagy részén még mindig csak bontogatja szárnyát az online videózás, ráadásul az SNL Kagan előrejelzése szerint Nyugat-Európa nagyobb növekedést mutathat a következő években, mint a világ egésze. 2017-re az online videó szolgáltatásból származó bevételek 1,1 milliárd euróra nőhet, ami a tavalyi évinél nagyjából 65 százalékkal magasabb.

A Golden Globe-díjas House of Cards sorozat gyártója egyébként a francia kormánnyal már tárgyalásokat is kezdett, hogy a cég online videó szolgáltatását elindítsák az országban még idén. Különben Franciaország igen nehéz piac lenne, hiszen a Netflix-szerű szolgáltatók a francia mozikban bemutatott filmeket három évig nem sugározhatják, ráadásul a szolgáltatóktól rendszerint elvárt, hogy francia filmes produkciókat támogassanak, írja a Wall Street Journal. Aurelie Filippetti francia kulturális miniszter el is mondta egy francia újságnak, hogy a Netflixtől is elvárnák, hogy betartsák a helyi szabályokat.

Kevin Spacey és Robin Wright a House of Cards-ban Forrás: Knight Takes King Prod.

Kell a folyamatos növekedés

Az előfizetők számának gyors bővítése kulcskérdés a Netflix számára, hiszen a folyamatosan emelkedő tartalomra fordított összegeket fedezni kell. Ugyanis a saját gyártású sorozatok és filmek készítése jóval drágább, mint más produkciók jogának megvétele. Persze másrészről viszont sokkal jobban magukhoz tudják édesgetni (és maguknál tudják tartani) az előfizetőket, ha saját tartalmat is szolgáltatnak.

Forrás: Investor.hu

Az új piacokon persze hosszú és drága folyamat kiépíteni és profitot termelővé tenni a bizniszt. A Netflix jelenleg 41 országban elérhető, az USA-n kívül leginkább Latin-Amerikában, ahol viszont nehezebb az ingyenes próbaidőszak után fizető ügyfelekké tenni az előfizetőket. A tavalyi évben a nemzetközi online videó szolgáltatásából a Netflixnek 274 millió dolláros vesztesége származott üzemi szinten, míg az USA-ban ugyanebből az üzletágából 622 milliós nyeresége.

Habár a vállalat nem teszi közzé, hogy az egyes nemzetközi területek, hogyan teljesítenek külön-külön Európában vélhetően jobban mehet a cégnek, mint Latin-Amerikában. Igaz ugyanakkor, hogy az öreg kontinensen eddig nem túlságosan nyomult a cég, Nagy-Britannián és Skandinávián kívül csak Hollandiában érhető el. De például Svédországban igen jól megy az üzlet, hiszen a 2012-es megjelenése óta a Netflix vált a vezető online videó szolgáltatóvá, több mint dupla annyi napi használatot generálva, mint a második legnagyobb szereplő.

A befektetők pedig úgy tűnik elhiszik a cégnek, hogy folytatni tudja folyamatos növekedését. Jó példa erre a múlt heti gyorsjelentés, amit követően 16 százalékot ugrott az árfolyama, fittyet hányva az igencsak borongósra fordult nemzetközi tőzsdei hangulatra. Ráadásul most kedden újabb 6,7 százalékot csapott hozzá árfolyamához, áttörve a bűvös 400 dolláros határt.

A Netflix árfolyama (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu