Félnek a norvég fapadostól Amerikában

Vágólapra másolva!
Nem tetszik a versenytársaknak és az amerikai pilóta szakszervezetnek a norvég fapados cég, a Norwegian Air Shuttle terve, miszerint kiterjesztené transz-atlanti jelenlétét. Attól félnek, hogy üzletpolitikájával lenyomná a jelenlegi árakat, így szertnék megakadályozni, hogy a cég még több amerikai városba repüljön.
Vágólapra másolva!

Nem szívesen látott vendég

Az Egyesült Államokból több légitársaság, szakszervezet és néhány döntéshozó is a Norwegian terveinek megakadályozására buzdított, ugyanis szerintük a cég üzleti politikája kifogásolható. Azt nehezményezik, hogy a fapados társaság repülőgépei Írországban vannak regisztrálva, valamint személyzetét az aktuális helyi bázisországokból alkalmazza, amivel csökkenti munkaerőköltségét. Ezzel a politikájával pedig precedenst teremethet arra, hogy a légitársaságok hasonló üzletmenetben csökkentsék kiadásaikat.

A Norwegian az amerikai expanzió levezetéséhez létre hozott egy írországi bejegyzésű céget (Norwegian Air International), viszont még szükség van egy ír üzemeltetői licencre és egy amerikai engedélyre is, hogy tervét megvalósítsa. Azonban ezek elfogadása még függőben van az USA-ból érkező ellenállás miatt.

Az Air Line Pilots Association, a világ legnagyobb pilóta szakszervezete (amelynek közel ötvenezer pilóta a tagja az USA-ban), arra kérte az amerikai közlekedési minisztériumot, hogy utasítsa el a Norwegian beadványát, mert a cég üzletpolitikája „illegális és a minél alacsonyabb munkaerőköltségeket népszerűsíti”, olvasható a Wall Street Journalben.

A Norwegian gépei az oslói reptéren. Forrás: Norwegian Air Shuttle

A Norwegiannél ezeket a vádakat inkább annak tulajdonítják, hogy a riválisok félnek a nagyobb versenytől, és bíznak abban, hogy amerikai expanziójuk zöld lámpát kap a hatóságoktól, nyilatkozta Asgeir Nyseth, a cég hosszú távú utakért (long-haul) felelős vezetője a Wall Street Journalnek.

Nagyobb hangsúlyt kap a tengerentúl

A Norwegian egyébként egyike azon kevés fapados cégnek (Európából az Air Berlin is ajánl ilyeneket), amely kínál transz-atlanti utakat. A cég Oslóból, Stockholmból és Koppenhágából indít járatokat New Yorkba, Bangkokba és Floridába. Ezek mellé szeretné felvenni Los Angelest, Oaklandet és Orlandót, valamint az induló városokhoz a londoni Gatwick repteret. Korábban a Ryanairnél is többször felvetődött, hogy indítanak ilyen járatokat.

A Norwegian-ügy odáig jutott, hogy egy közös Európai Unió-USA bizottsági ülést hívtak össze Washingtonba a kérdés rendezésére. Egy, az ülésen résztvevő EU biztos a Wall Street Journalnek úgy nyilatkozott, meg van az esélye, hogy az eset politikai kérdéssé válik.

A Norwegian tőzsdei teljesítménye hasonló a Ryanairéhez, ugyanis tavaly nagy raliba kezdett év elején, azonban a második félévben folyamatosan csorgott le az árfolyama. A cég és a jövőbeli árfolyam szempontjából lényeges az amerikai terjeszkedés kimenetele, hiszen a társaságnál ebben látják a jövedelmezőség emelésének kulcsát. Ha elmeszelnék a terveket az vélhetően az árfolyamra is negatívan hatna, ellenkező esetben viszont támogathatná az emelkedést.

Forrás: Investor.hu