Bekebelezi a Fiat a Chryslert

Fiat
Vágólapra másolva!
Megegyezésre jutott a Fiat a Chrysler másik nagytulajdonosával, az amerikai Veba autóipari szakszervezettel, hogy az olasz cég megvásárolja a szakszervezet Chryslerben meglévő részesedését - írja a Financial Times. A hírre óriási raliba kezdtek a Fiat részvényei. 
Vágólapra másolva!

Örülhet a Fiat

Hónapok óta tartó huzavonának vetett véget a Fiat és a Veba amerikai autóipari szakszervezet. A két fél ugyanis megegyezett a Veba Chryslerben meglévő 41,5 százalékos tulajdoni hányadának sorsáról, melyet a Fiat 3,65 milliárd dollárért fog megvenni a szakszervezettől. A vételárból 1,75 milliárd dollárt készpénzzel, 1,9 milliárd dollárt pedig speciális osztalék formájában fog teljesíteni a Fiat.

Az ügyletet legkésőbb január 20-án zárhatják le a felek, melynek keretében a Fiat a vételáron felül további 700 millió dollárt fog fizetni készpénzben a következő négy évben a Vebának. Az olasz vállalat közlése szerint a készpénzállományából teljesíteni tudja az ügyletet, és nem lesz szüksége forrásbevonásra például új részvények kibocsátása révén.

Az elemzői vélemények megoszlanak a vételárral kapcsolatban. Egyes szakértők szerint a Fiat viszonylag olcsón jutott hozzá a Veba pakkjához. Így vélekedik például a Banca Akros, mivel az olasz pénzintézet decemberi számításai szerint a Fiatnak 4,5 milliárd dollárt kellett volna fizetnie a papírokért. Richard Hilgert, a Morningstar elemzője viszont fairnek gondolja a vételárat.

A megállapodással az olasz autógyártó a Chrysler 100 százalékos tulajdonosává válik majd, amivel a világ hetedik legnagyobb autógyártójává válik. Az olasz társaság régóta szerette volna megszerezni a Chryslerben általa még nem birtokolt részvényeket, ám sokáig nem tudtak megállapodni a másik nagytulajdonossal, a Vebával. A vita tárgya - mint oly sok esetben - a vételár volt, az olaszok közel sem voltak hajlandóak annyit fizetni a részvénycsomagért, mint amennyit az amerikaiak reálisnak tartottak.

A Fiat korábban úgy vélte, hogy a Veba pakkjának értéke nagyjából 4,2 milliárd dollár körül van, a szakszervezet viszont legalább 5 milliárd dollárt tartott reálisnak. Egio Marchionne, a Fiat vezére az ősszel azt mondta, hogy "ha ők ötmillárdot, vagy többet akarnak, akkor inkább vegyenek egy lottó szelvényt". Sokáig úgy tűnt, hogy a vitát a piacon kívánják eldönteni az érintettek, mivel elsődleges tőzsdei kibocsátás keretében dobták piacra dobták volna a Chryslert. Ehhez az ősszel be is nyújtották a szükséges dokumentumokat, és úgy volt, hogy már decemberben megvalósulhat az egyes források szerint akár 16 milliárd dolláros IPO.

A mostani megállapodással tehát inkább az olaszok akarata érvényesült, és így végérvényesnek tűnik, hogy nem megy tőzsdére a Chrysler.

Szükség van az amerikai terjeszkedésre

A Fiat ezzel fellélegezhet, mivel tovább növelheti befolyását a folyamatosan dübörgő amerikai autópiacon. Az amerikai újautó-értékesítések ugyanis folyamatosan emelkednek (a tavalyi november például az elmúlt hat év legerősebb novemberi hónapjának számított), és a tengerentúli autópiac már visszakapaszkodott a 2008-2009-es válság okozta zuhanásból.

Fiat Forrás: Bloomberg, Investor.hu


A Fiat emiatt kívánta régóta teljes irányítása alá vonni az USA egyik legnagyobb, az öt évvel ezelőtti válság során kimentett autógyártóját. Az olasz cég ráadásul csökkentheti függőségét az évek óta szenvedő európai autópiactól, ahol folyamatosan esnek vissza a vállalat értékesítései. Fiat európai eladásai 47 százalékkal csökkentek 2009 óta, és 2013 októberében csak 58 ezer autót tudtak eladni, holott 2010 elején még 120 ezer fölött mozogtak a régiós értékesítések.

Fiat Forrás: ACEA, Investor.hu

A piacvesztés, és az amúgy is gyenge európai autópiac miatt a Fiat 2 miliárd eurós működési veszteséget halmozott fel 2011 óta. A tavalyi első kilenc hónapban 304 millió eurós volt a cég működési vesztesége. Az eredmények javítása érdekében a vállalat egy kilenc milliárd eurós beruházást valósít majd meg Európában, melynek keretében új modelleket is piacra dobnak az értékesítések felpörgetése érdekében.

Tépik a részvényt

A megállapodásnak a befektetők is megörültek, akik nyitáskor 15 százalékos pluszba küldték a Fiat részvényeit. Az árfolyam ezzel 2011 közepe óta nem látott magasságokba jutott, és egy látványos kitörést mutatott be. A papír a 6,5 eurónál húzódó 100-as Fibonacci szintet hagyta maga mögött, ami korábban sokszor útját állta az árfolyam emelkedésének.

Optimista forgatókönyv megvalósulása esetén a lendület az első komolyabb ellenállásig, 7,2 euróig is elrepítheti a részvényt, ami után a 7,7 eurós megálló következhet. Ha mégis délnek indulna az árfolyam, akkor a most leküzdött 6,5 eurós ellenállás (ami most már támaszként funkcionál) foghatja meg az esést.

Fiat árfolyama (Milánó) Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Korábbi cikkeink: