Az Elmű lerázta a Díjnetet

Vágólapra másolva!
A Díjnet, annak ellenére, hogy az Elmű kiebrudalta, megpróbálta megtartani az ügyfeleit. Nem sikerült. Az eset megmutatta, hogy a nagy közműszolgáltatókra szüksége van a gyűjtőoldalaknak. Az ügyfélnek az egyablakos ügyintézés a kényelmesebb, a nagyobb cégeknek azonban jobban megérheti házon belül tartani a számlafizetést.
Vágólapra másolva!

Az Elmű tavaly év végéig két nagy online fizetésekre szakosodott szolgáltatóval, a Díjbeszedő Holdinghoz tartozó Díjnettel és a Telekomhoz tartozó Távszámlával állt szerződésben, az ügyfelek - összesen úgy 70 ezren - ezeken keresztül kaphatták meg és fizethették ki a számláikat. Az áramcég azonban tavaly egy saját informatikai megoldást is kifejlesztett, ezért január 15-től már nem tartott igényt a partnereire, felmondta mindkét szerződését. A válás a Díjnet esetében azonban nem sikerült békésre.

A Díjnetnek elég nagy érvágás, hogy az egyik legnagyobb partnere elpártolt tőle, és nem is akarta könnyen elengedni a megszerzett ügyfeleit. Miután az Elmű értesítette a fogyasztóit, hogy január 15-e után a céges oldalon keresztül egyenlíthetik ki a számláikat, a Díjnet arról biztosította a regisztráltjait, hogy továbbra is maradhatnak nála, mintha mi sem történt volna.

Megtartani az ügyfelet

Megkeresésünkre a Díjnet nem válaszolt, de az ügyfeleknek küldött leveléből és az alkalmazott megoldásából az derül ki, hogy annak ellenére is megpróbálta megtartani a klienseit, hogy az Elmű gyakorlatilag kiebrudalta a bizniszből. A Díjnet ugyanis azzal próbálkozott, hogy harmadik félként megbízásos alapon jár el, vagyis az ügyfelek nevében befizeti azok számláit. Ezt úgy érte volna el, hogy mindenkinek regisztrál egy @dijnet.hu végződésű külön e-mail címet, ezzel beiratkozik az Elmű rendszerébe, és ott gyakorlatilag helyettük lép fel ügyintézőként.

Az Elmű erre válaszként szétküldött egy levelet, amelyben közölte, hogy megdöbbenéssel értesült a Díjnet akciójáról, és ahhoz neki lényegében semmi köze sincs. „Mi nem tiltottuk meg senkinek, hogy a Díjneten keresztül intézze az ügyeit, de felhívtuk a figyelmet arra, hogy ebben az esetben a díjnetes e-mail cím lesz a kapocs a felek között. Ha pedig egy ilyen címre küldött levél nem ér el a fogyasztóhoz, és annak ebből hátránya származik, azért mi nem vállalhatunk felelősséget” – mondja Boross Norbert, a cég kommunikációs igazgatója.

A helyzetet bonyolította, hogy az Elmű saját honlapjának megoldása először kizárólag Internet Explorer böngészővel volt használható, mára azonban minden platformról elérhetővé vált. Az Origo által találomra megkérdezett Elmű ügyfelek mindegyike sokkal fejlettebbnek minősítette a díjnetes megoldást egyébként.

Rövidre zárva

Ezután az Elmű rövidre zárta a történetet, és megszüntette az elektronikus számlák email-es továbbításának lehetőségét, végleg elvágva a Díjnet minden próbálkozását. „A szolgáltatásunk ellehetetlenült. Valamennyi érintett ügyfelünket írásban értesítjük a kialakult helyzetről, továbbá azon több mint 15 ezer ügyfelünket, akik az elmúlt napokban a megoldásunk mellett döntöttek, külön tájékoztatjuk az esetleges tennivalókról” – közölte az Origóval a Díjnet.

Az esetből látszik, hogy ha a nagy közműszolgáltatók a saját megoldásaikat használják, és nem akarnak bemenni egy Díjnethez vagy Távszámlához hasonló gyűjtőoldal alá, akkor ezek üzleti modellje is borulhat. E megoldások lényegi eleme ugyanis pont az, hogy egy ügyfél egyetlen oldalon, egyetlen regisztrációval könnyen gyorsan fizetheti be az összes számláját. Ez pedig nem teljesül, ha a rendszerből olyan kulcsjátékos esik ki, mint az Elmű.

A Díjnet elkeseredett utolsó próbálkozása is azt jelzi, hogy mindenáron próbálta biztosítani az egy kézből való szolgáltatást, hiszen az általa kitalált verzióban bevétele már nem származott abból, hogy ügyintézőnek akart beállni a fogyasztó és a szolgáltató közé.

Különböző stratégiák

Az Origo által megkérdezett szolgáltatók válaszaiból az is kiderül, hogy ezen a piacon egyelőre nem világos, hogy ki milyen taktikára rendezkedik be. Az ügyfél szempontjából az egyablakos ügyintézés a kényelmesebb, a nagyobb cégeknek azonban jobban megérheti házon belül tartani a számlafizetést.

A Telekom értelemszerűen az érdekeltségébe tartozó Távszámlát használja, a Telenornak és a Vodafone-nak saját megoldása van, és eddig nem jelent meg a Díjnethez hasonló gyűjtőoldalakon.
Ezzel szemben például a UPC helyzete pont fordított, saját fizetős rendszere nincs, és tájékoztatása szerint nem is várható, hogy lesz, ügyfelei a Díjnetet használhatják. Az E.ON jelen van a Távszámlán és a Díjneten is, és még saját rendszere is van, és a cégtől kapott információ szerint ez így is marad.

Az Origót kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.