A csinos vezérigazgatóké a jövő

Marissa Mayer, a Yahoo elnök-vezérigazgatója
Mint mindenen, a SEO-eredményeken is meglátszik Marissa Mayer királynői munkakedve
Vágólapra másolva!
Miközben a fociban minden recept a sikerre a "végy egy jó kapust" mondattal kezdődik, addig a wisconsini egyetem közgazdászai meglepő jelenségre lettek figyelmesek az üzleti világban. Igazolj egy csinos vezérigazgatót, és a részvények is emelkedni fognak, derült ki a tanulmányból. Ennyire egyszerű?
Vágólapra másolva!

Aligha vitatható, hogy egyes részvények, tőzsdei vállalatok, meg egyáltalán, bármely cég teljesítménye nagyban függ az aktuális vezetőktől, vezérigazgatóktól. A wisconsini egyetem közgazdászai viszont a napokban valósággal sokkoló tanulmánnyal álltak elő, miszerint a vállalatok teljesítményében nem csak a vezérigazgató képességeinek, hanem bizony az illető kinézetének is komoly szerepe van.

A szépség = pénz?

Joseph Halford és társa legalábbis ezzel a címmel publikálták tanulmányukat, mely arra kereste a választ, van-e kapcsolat a tőzsdei cégek árfolyama, és az azokat vezető vezérigazgatók külső kinézete között. Ha csak az új, és kivételes külsővel rendelkező vezérigazgatók első napjait vizsgáljuk, akkor bizony van!

Ráadásul az elemzők egy indexet is létrehoztak annak eldöntésére, mennyire rendelkezik remek külsővel az adott vezérigazgató. Marissa Mayer például 10-ből 8,5 pontot kapott, amivel a legcsinosabb 5 százalékban szerepel. A Yahoo meg amúgy 158 százalékot emelkedett, mióta ő a vezérigazgató. Furcsa, nem?

Persze ez nem azt jelenti, hogy pusztán (az alábbi képen látható) Marissa Mayer csinos külsője bűvölte volna meg a befektetőket, de ahogyan az elemzők is hangsúlyozzák, valami pozitív korreláció azért még is csak tapasztalható.

Marissa Ann Mayer, a Yahoo elnök-vezérigazgatója. Forrás: MTI/EPA/Google

Ez mégis mitől van?

Alapvetően kijelenteni, hogy „minél szebb külsővel rendelkezik egy vezérigazgató, annál nagyobb teljesítményt tud elérni” elsőre meglehetősen vicces. Azonban ha jobban belegondolunk, vannak olyan helyzetek, ahol a külső nem elhanyagolható tényező. Ilyenek például a tárgyalások, a vezérigazgatóknak pedig ilyenekre bizony elég sűrűn kell járniuk. Ott vannak például a különböző felvásárlási-egyesülési tárgyalások, ahol dollármilliókat, vagy akár dollármillárdokat is jelenthet, ki mennyire kemény tárgyalópartner.

Ráadásul a csinosabb vezérigazgatókat a kamera is szívesebben mutatatja, többször szerepelnek a különböző hírműsorokban, akár a Bloombergen, vagy éppen a CNBC-n. Az elemzők is megvizsgálták ezt, és valóban: A befektetők általában pozitívabban fogadják a csinosabb vezérigazgatók TV-s szerepléseit, mint a valamelyest szerényebb külsővel rendelkező társaikét.

Konzekvencia

Most akkor innentől kezdve csak a külső számít? Nem egészen. Azt viszont az elemzők is kiemelik, hogy a legtöbb fejvadász cégnek nagyobb hangsúlyt kellene fektetnie a külső tulajdonságokra is, mivel bizonyítottan fontos szerepe van a vezérigazgatók megítélésében (a piaci reakció lényegében a befektetők értékítéleteként is értelmezhető).

Ráadásul a szépség, és az „üzlet” között több tanulmány is kimutatta már, hogy bizony pozitív a kapcsolat. Egy átlagosnál valamivel jobb külsővel rendelkező munkavállaló ugyanis átlagosan közel 5 százalékkal kap nagyobb fizetést. Egy megnyerőbb külső ugyanis magabiztosságot adhat, ami a többiekben könnyen kelthet olyan érzést, miszerint az adott munkavállaló/vezérigazgató igen is érti a dolgát.