A felhasználói élmény 6 trükkös kérdése

Fontos előre kitalálnod, hogy a honlapod hogyan segít megoldani az ügyfeled problémáját
Vágólapra másolva!
Szerintünk az alábbi hat kérdést még soha nem tetted fel a céged honlapjával kapcsolatban, pedig a megfelelő hatékonyság a megfelelő felhasználói élményen múlik, az pedig ezen a hat dolgon.
Vágólapra másolva!

Kinek szól ez az oldal?

Szinte hihetetlen, de eddig ahány vállalkozót megkérdeztem, hogy tudja-e a fenti kérdésre a választ a cége honlapjával kapcsolatban, szinte mindannyian csak hümmögni tudtak, aztán bődületes mellébeszélésbe kezdtek.

Pedig elég alap, nem?

Ahhoz, hogy jól működjön az oldalad, tudnod kell, hogy kinek szól. Az ügyfeleidnek? A potenciális ügyfeleidnek? A téma iránt érdeklődő nagyközönségnek? Nincs helyes és helytelen válasz, ha azonban nem tudod a választ, na az nem ígér túl sok jót.

Milyen problémát old meg a webszájtod?

Igen, ahhoz, hogy sikeres legyen a webszájtod meg kell oldania valamilyen problémát (vagy problémákat), és nem a te problémáidat (ie. ki tudd fizetni a rezsiszámláidat), hanem az ügyfeleidét.

Fontos előre kitalálnod, hogy a honlapod hogyan segít megoldani az ügyfeled problémáját Forrás: Vissza a jövőbe

Lehet, hogy csak annyit old meg, hogy "hogyan találok oda hozzád" vagy hogy "mi a nyitva tartásod", de ennél azért komplexebb válaszok is lehetségesek.

Az pedig elkerülhetetlenül fontos, hogy te tudd, hogy mit vársz az oldaltól.

Honnan tudjuk, hogy erre az oldalra van szükségük?

Igen, valahonnan ki kell derítened, hogy jó helyen tapogatózol-e, amikor az általad kiválasztott embereknek (lásd az első kérdést) az általad meghatározott problémáját (lásd a második kérdést) akarod megoldani.

Elengedhetetlen valamilyen visszacsatolás, hogy tudd, hogy az oldaladra szükség van, és hogy a felhasználóid is azt várják tőle, amit te nyújtani akarsz.

(Tipp: ha nagyon sok olyan Google keresésből érkezik látogatód, ami az "[az üzleted neve] nyitva tartás" témakörben mozog, akkor valószínűleg már tudod mit kell tenned.)

Mi az a legfontosabb dolog, amit szeretnénk, ha az oldal látogatói csinálnának?

Igazság szerint ezzel kellett volna kezdenem, egyrészt mert ez a legeslegfontosabb, másrészt pedig azért, mert erre a kérdésre aztán a weblapok tulajdonosainak tényleg csak egy töredéke tudja a választ.

Azt szeretnéd, ha a látogatód vásárolna? Ha feliratkozna? Ha felhívna telefonon? Ha megnézné az "Elérhetőség" menüpontot?

Ha így belegondolsz, tök egyértelmű, hogy más és más válaszok esetében más és más honlapokat kell építened, a baj csak az, hogy nem is hinnéd mennyire kevesen gondolnak bele.

Mi ösztönzi a látogatót arra, hogy megtegye azt a bizonyos dolgot?

A kérdés feltevése már itt is felér a megoldás jó részével. De mivel már az előző kérdéshez is kevesen jutnak el, ehhez szinte senki.

Honnan fogod tudni, ha a látogatód megteszi azt a bizonyos dolgot?

És akkor ez már a végkifejlet.

Ahhoz ugyanis, hogy tudd, hogy hogyan teljesít az oldalad (és ettől aztán legyen kiindulási alapod továbbfejleszteni azt), valamilyen szinten mérned kell, hogy mennyire éri el a célját.

Finomkodásnak tűnik, pedig tényleg magától értetődő, és hihetetlenül fontos.

Ha a vásárlás a cél, akkor arról nyilván fogsz tudni, ha vásároltak, de ha ennél valamivel visszafogottabb, vagy kifinomultabb célt fogalmazol meg, akkor a kapcsolat egyáltalán nem ennyire nyilvánvaló.

És hidd el, az előzetes tervezés ezen a területen sokszorosan megtérül.