Szinte hihetetlen, de eddig ahány vállalkozót megkérdeztem, hogy tudja-e a fenti kérdésre a választ a cége honlapjával kapcsolatban, szinte mindannyian csak hümmögni tudtak, aztán bődületes mellébeszélésbe kezdtek.
Pedig elég alap, nem?
Ahhoz, hogy jól működjön az oldalad, tudnod kell, hogy kinek szól. Az ügyfeleidnek? A potenciális ügyfeleidnek? A téma iránt érdeklődő nagyközönségnek? Nincs helyes és helytelen válasz, ha azonban nem tudod a választ, na az nem ígér túl sok jót.
Igen, ahhoz, hogy sikeres legyen a webszájtod meg kell oldania valamilyen problémát (vagy problémákat), és nem a te problémáidat (ie. ki tudd fizetni a rezsiszámláidat), hanem az ügyfeleidét.
Lehet, hogy csak annyit old meg, hogy "hogyan találok oda hozzád" vagy hogy "mi a nyitva tartásod", de ennél azért komplexebb válaszok is lehetségesek.
Az pedig elkerülhetetlenül fontos, hogy te tudd, hogy mit vársz az oldaltól.
Igen, valahonnan ki kell derítened, hogy jó helyen tapogatózol-e, amikor az általad kiválasztott embereknek (lásd az első kérdést) az általad meghatározott problémáját (lásd a második kérdést) akarod megoldani.
Elengedhetetlen valamilyen visszacsatolás, hogy tudd, hogy az oldaladra szükség van, és hogy a felhasználóid is azt várják tőle, amit te nyújtani akarsz.
(Tipp: ha nagyon sok olyan Google keresésből érkezik látogatód, ami az "[az üzleted neve] nyitva tartás" témakörben mozog, akkor valószínűleg már tudod mit kell tenned.)
Igazság szerint ezzel kellett volna kezdenem, egyrészt mert ez a legeslegfontosabb, másrészt pedig azért, mert erre a kérdésre aztán a weblapok tulajdonosainak tényleg csak egy töredéke tudja a választ.
Azt szeretnéd, ha a látogatód vásárolna? Ha feliratkozna? Ha felhívna telefonon? Ha megnézné az "Elérhetőség" menüpontot?
Ha így belegondolsz, tök egyértelmű, hogy más és más válaszok esetében más és más honlapokat kell építened, a baj csak az, hogy nem is hinnéd mennyire kevesen gondolnak bele.
A kérdés feltevése már itt is felér a megoldás jó részével. De mivel már az előző kérdéshez is kevesen jutnak el, ehhez szinte senki.
És akkor ez már a végkifejlet.
Ahhoz ugyanis, hogy tudd, hogy hogyan teljesít az oldalad (és ettől aztán legyen kiindulási alapod továbbfejleszteni azt), valamilyen szinten mérned kell, hogy mennyire éri el a célját.
Finomkodásnak tűnik, pedig tényleg magától értetődő, és hihetetlenül fontos.
Ha a vásárlás a cél, akkor arról nyilván fogsz tudni, ha vásároltak, de ha ennél valamivel visszafogottabb, vagy kifinomultabb célt fogalmazol meg, akkor a kapcsolat egyáltalán nem ennyire nyilvánvaló.
És hidd el, az előzetes tervezés ezen a területen sokszorosan megtérül.