Vágólapra másolva!
Hiába tette közzé negyedéves gyorsjelentését tegnap a Facebook, valamint hiába sikerültek elképesztően jól a számok, David Ebersman, a cég pénzügyi vezetője ellopta a showt a bejelentésével. Ebersman szerint ugyanis a fiatalabb korosztály egyre kevesebb időt tölt a Facebookon, amiért főleg az egyre több hirdetés okolható, mint a felhasználói élményt rontó tényező. Így a hirdetések száma nem fog a jövőben jelentősen emelkedni, mondta el, a hírre pedig csúnyán padlóra küldték a Facebook árfolyamát. Hogy megértsük, miért olyan fontos ez a cég számára, valamint mit is jelent ez egyáltalán, ahhoz a Facebook működését is meg kell értenünk. Ehhez a legjobb módszer a negyedéves gyorsjelentés értékelése, lássunk is neki!
Vágólapra másolva!

Valósággal felrobbant a Facebook árfolyama a tegnapi gyorsjelentés utáni percekben, a közösségi médiacéggel szemben ugyanis hiába voltak viszonylag magasan az elvárások, könnyedén teljesítette azokat. Az elemzők 50 százalékos bevétel növekedést vártak, ezzel szemben a 2,02 milliárd dolláros árbevétel 60 százalékkal nagyobb az előző év azonos időszakánál. Ráadásul még a profit is kiválóan alakult, a különböző speciális tételek hatásaitól tisztított EPS (az egy részvényre jutó nyereség) 25 cent lett, látványosan meghaladva azt a 19 centet, amit az elemzők vártak. Ez így elsőre valljuk be, igazán impozáns teljesítmény! De csak elsőre!

Forrás: Facebook, Investor.hu

Egy szegmens mind fölött

Aki az elmúlt hónapokban viszonylag aktívan követette a Facebook háza tájáról érkező híreket (vagy aktívan használta magát a Facebookot), annak talán nem újdonság, a cég elsősorban a hirdetési bevételekből „táplálkozik”. Nagyon nem mindegy azonban, hogy a hirdetési bevételek milyen platformról érkeznek, kulcsfontosságú kérdés, hogy a hagyományos, vagy éppen a mobilhirdetésekből származó bevétel erősödik jobban.

Többször is beszámoltunk már róla az Investor.hu hasábjain, a jövő kétségtelenül azoké a cégeké, akik minél jobban aknázzák ki a mobilpiacban rejlő hatalmas lehetőségeket, a mobilhirdetési piac ugyanis óriási bővülés előtt áll. Egyre többen használják ugyanis az internetet mobilról, sőt, olyan országok is vannak, ahol az internet lényegében a mobilinternettel egyenlő, és nem asztali gépekről, hanem főleg okostelefonokról böngésznek, szörfölnek a neten.

Tudja meg, hogyan tőzsdéznek a profik!

Hallgassa meg egy hivatásos befektető tippjeit, lesse el kedvenc fogásait az Investor.hu befektetői klubján!


Időpont: 2013.november 14., 17:30
Helyszín: K&H Székház,
(1095 Budapest, Lechner Ödön fasor 10.)


A rendezvény INGYENES, az alábbi gombra kattintva jelentkezhet rá.

A Facebook vezetői pedig tudják, mitől döglik a légy, hónapok óta komoly erőfeszítéseket tesznek a mobilhirdetési bevételeik erősítésében, és úgy tűnik sikerrel. Az árbevételek ugyanis úgy tudnak folyamatosan emelkedni, hogy közben a mobilhirdetési bevételek aránya is egyre magasabb szinteket ér el. Egy évvel ezelőtt még csak az első milliók folytak be mobilhirdetésekből, mára pedig az árbevétel 49 százalékát teszi ki a szegmens. Ez pedig hatalmas teljesítmény, hiszen egy év alatt közel ötszörösére növelte mobilhirdetési bevételeit a Facebook! Hogy ezt milyen áron érte el a cég, nos, erről még lesz szó.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Talán ebből az ábrából is látszik, hogy a mobilhirdetési bevételek nélkül viszont igen csak bajban lenne a társaság. A fizetési szolgáltatásból és egyéb jutalékokból származó bevételek ugyanis alapvetően stagnálnak, az asztali PC-ken használt böngészőkbe szánt hirdetésekből pedig egyáltalán nem tudna növekedni a cég. Ha tehát nem lennének mobilhirdetések, a cég zéró növekedést tudna felmutatni.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Egyre többen Facebookoznak

Ahhoz persze, hogy az árbevétel növekedni tudjon, sok minden más mellett arra is szükség van, hogy egyre többen, egyre gyakrabban használják a Facebookot. A közösségi médiacégnél pedig mindkét feltétel teljesül, egyrészt a havi és napi aktív felhasználók száma is folyamatosan emelkedik, másrészt pedig a napi aktív felhasználók aránya egyre magasabb a havi aktív felhasználókhoz viszonyítva. Persze nem minden korosztálynál rózsás a helyzet, azonban erről majd később.

Ráadásul az is tény, hogy az éves növekedés üteme már csak 20 százalék körül mozog, de ha belegondolunk, az emberi populáció is korlátos, egy bizonyos méret után már igen nehéz óriási ütemben növelni a felhasználók számát.

Így a cél inkább az lehet a Facebook számára, hogy minél többen, és minél gyorsabban kezdjék el használni okostelefonon is az alkalmazást, ezzel is növelve a hirdetők által potenciálisan megcélozható fogyasztók számát. Ez utóbbi minél magasabb, annál nagyobb értékkel bír a Facebookon való hirdetés, ami végső soron a hirdetések értékesítési árának növekedésében köszönhet majd vissza.

Ezen a téren is kiválóan halad a társaság, minden 4 havi aktív felhasználóból ugyanis 3-an mobilról is használják a Facebookot (73,5%), de 4-ből 1 ember már csak és kizárólag mobilon keresztül Facebookozik (26,6%). Az arányok ráadásul növekedésben vannak, a Facebook tehát halad a trenddel, ami mindenképpen kedvezően értékelhető, legalábbis részvényesi oldalról.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Vagyis..

..ahogy korábban az Investor.hu elemzéseiben is többször kiemeltük, a Facebook számára ez a legnagyobb kihívás, amin a jövője áll vagy bukik. Ugyan az útból még nagyon sok hátravan, de úgy tűnik, a Facebook lehet a nagy nyertese az okostelefon-forradalom következő szakaszának, amit nem a méregdrága csúcskészülékek, hanem az olcsó, belépő szintű okostelefonokkal internetező hatalmas tömegek határoznak majd meg.

A hatékonyság is számít

Sokszor rótták fel a Facebooknak, hogy hiába rendelkezik elképesztően sok aktív felhasználóval, az egy felhasználóra eső bevétele nem olyan fényes, mint a főbb szektortársaknak. A társaság pedig láthatóan szépen lassan számol is le ezekkel az érvekkel, az elmúlt negyedévben már 1,72 dollár bevétele volt a társaságnak minden egyes felhasználója után. Persze átlagosan.

Forrás: Facebook, Investor.hu

A trendeket sokkal jobban kisimító 12 havi gördülő adatok (azaz minden negyedévben a megelőző négy negyedév összegét mutató felhasználónkénti bevételek) is stabilnak tűnő emelkedésbe kapcsoltak az egyéves kellemetlen stagnálás után. Ezen a téren még van mit behoznia a Facebooknak, de ha sikerül apró lépésekkel előrehaladni, akkor a felhasználószám bővülésével együtt az előttünk álló negyedévekben is bevételnövekedésre számíthatunk, az viszont kérdéses, hogy a tegnapi másik fontos bejelentés után milyen mértékben.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Többen, többet, hatékonyabban = nagyobb profit

Az előbbiek függvényében tehát valamelyest érthető, hogyan is érhetett el a várakozásoknál jóval magasabb profitot a társaság a harmadik negyedévben. Persze a nyereség nem csak az árbevételen, hanem a költségeken is múlik, ám a főbb kategóriákban nem mutatkozott lényeges változás. Ennek függvényében az operatív és nettó nyereség (non-GAAP: vagyis részvényjuttatással kapcsolatos speciális költségtételek kiszűrésével) továbbra is egyre nagyobb méreteket ölt, ráadásul még a növekedés üteme is egyre nagyobb! Ennek érzékeltetésére nagyon sok ábrát lehetni készíteni, de talán az alábbi mutatja meg leginkább, hogy a Facebook végre tényleg lendületben van.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Érdemes még számításba venni a beruházások alakulását, amire korábban már figyelmeztetett a menedzsment, nem tart örökké a csökkenés, és a fejlesztésekkel együtt jelentős pénzekért kell ingatlanokat és eszközöket vásárolni a közeljövőben. Az előző negyedéves gyorsjelentésnél már megjegyeztük, vélhetően stabilizálódhat a beruházások nagysága, valamint a bevételekhez viszonyított aránya, így nem ért minket meglepetésként az előző negyedévben erre a célra elköltött 284 millió dolláros összeg. A beruházások persze valamelyest csökkentik a profitot, ám hosszú távon, ha jó irányba fejleszt a cég, akkor növelheti a profitabilitást, ami a részvényeseknek egyértelműen jó hír.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Halleluja! Vagy mégsem? – Fontos bejelentés jött

Na, most akkor minden rendben, mondhatják az olvasók és a részvényesek, remek gyorsjelentés, szárnyalhat is az árfolyam. Valóban, a számok megjelentése után tényleg ez történt a hagyományos kereskedés utáni órákban, 56,5 dollárig szakították a papírt, 16 százalékos emelkedésnél járt a Facebook.

Igen ám, de azután következett az ilyenkor szokásos konferenciabeszélgetés, ahol a David Ebersman, a cég pénzügyi vezetője nem várt bejelentést tett. Az üzenőfalakon megjelenő hirdetések száma ugyanis a vezető szerint nem emelkedhet a közeljövőben jelentősen, mivel a fiatal korosztály már egyre inkább elfordul a Facebooktól a sok hirdetés miatt. Hoppá! Valamennyi elemző felkapta a fejét erre a mondatra.

„Ezzel nincs is semmi baj, a Facebook nem csak a bevételeket, hanem a felhasználói élményt is menedzselni próbálja” – mondta el Brian Wieser, a Pivotal Research elemzője a Bloombergnek. Wiesernek igaza lehet, a fiatal korosztály ugyanis stratégiai cél lehet a Facebook számára, hiszen az itt mutatkozó esetlegesen még alacsonyabb aktivitás akár lavinát is indíthatna el, és tömeges elpártolásokhoz vezethet más oldalakra.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ezzel a táraság alapvetően arra enged következetni, hogy az árbevétel növekedési üteme mérsékeltebb lehet a következő negyedévekben, nem is csoda, hogy a befektetők eladásokkal reagáltak, mivel az egyik legfontosabb katalizátor a Facebook sztoriban. Egyes elemzők szerint tehát javarészt ezzel magyarázható, hogy a befektetők lényegében eltüntették a 16 százalékos pluszt, sőt 5 százalékos mínuszban nyitott a technológiai cég árfolyama.

Némileg azonban árnyalható a kép, az elmúlt hónapokban ugyanis masszív szárnyaláson van túl a Facebook, így egy kisebb profit-realizálásnak is szerepe lehet a visszahúzásban. Ráadásul még az elemzők sem ijedtek meg, a friss ajánlások a részvénye ugyanis javarészt vételt mutatnak, a korábbiaknál magasabb célárakkal.

A Facebook árfolyama (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Összességében tehát a Facebook parádés gyorsjelentést tett közzé, szinte minden úgy alakult, ahogyan a cég szeretné. A nyereség és a bevételek elképesztő ütemben emelkednek, ráadásul a kulcsfontosságú mobilhirdetések is egyre erősebben vannak jelen a cég árbevételében. Ugyanakkor a pénzügyi vezető kijelentése beárnyékolja a gyorsjelentést, és hiába figyelmeztettek sokan már korábban is felhasználói élmény romlására, a menedzsment beismerése összességében semmiképpen sem pozitív. Könnyen lehet azonban, hogy a tegnapi 16 százalékos emelkedés utáni zuhanás csak egy gyors profitrealizálás volt, mivel az elmúlt hónapokban elképesztő szárnyalást mutatott be a cég. Az elemzők mindenesetre nem ijedtek meg, így érdekes lesz figyelni, vajon merre is veszi az irányt a részvény a következő napokban.