Varga Mihály új hűtői se hoztak fordulatot

Varga Mihály új hűtői sem hoztak fordulatot, hűtőgép, reklám az ötvenes évekből
Vágólapra másolva!
Varga Mihály tavaly a hűtők lecserélésével példálózott, amikor a fogyasztási fordulatot várta. Az idén már határozottan látszik, hogy több hűtőt vesznek a magyarok, de a fordulat mégsem jött el.
Vágólapra másolva!

"Előbb-utóbb a hűtőszekrény elromlik, előbb-utóbb lehet, hogy a tévét is ki kell cserélni" – mondta 2012 szeptemberében Varga Mihály. Az azóta nemzetgazdasági miniszterré lett Varga akkor azzal magyarázta a fogyasztási fordulat elmaradását, hogy az emberek a válság miatt kivárnak a vásárlással.

Az azóta eltelt időszaknak örülhet is a miniszter, meg nem is. A magyarok ugyanis tényleg elkezdték lecserélni a hűtőiket, erre utalnak a készülékek eladási adatai, ráadásul a boltokban mért kiskereskedelmi forgalom adatai is biztatóan alakulnak. A forgalmi adatokból azonban az is kiderül, hogy valójában a csökkenő trend nem ért véget, a magyarok benzinből vásárolnak sokkal többet.

Piaci élénkülés

A háztartásigép-gyártókat és -forgalmazókat tömörítő CECED Magyarországnak a Világgazdaságban megjelent adatai szerint tavaly az első kilenc hónapban 125 186 hűtőt vettek a magyarok, az idén szeptemberig viszont már 127 895 darabot, vagyis több mint 2000 darabbal többet. Több mosógép, tűzhely, fagyasztó is fogyott, de a mosogatógép-eladások némileg elmaradtak a tavalyitól.

Összességében a „fehérárunak” nevezett, háztartási gépeket tartalmazó termékcsoporton belül az idén 26 713 darabbal több talált gazdára.

Talán ezt az élénkülést érezhette meg a svájci Expert International műszakicikk-áruház, amely a Világgazdaság szerint magyarországi terjeszkedésbe kezdett. Az Euronics nevű áruházról ismert Bravotech Group csatlakozott a svájci lánchoz. Egy volt Euronics már Expert Electro néven fut Kecskeméten, az év végéig pedig a Bravotech mind a 47 boltja új külsőt kap, és további több tucat áruház is Expert néven futhat tovább. Nyílnak új üzletek is, a Világgazdaság szerint 10-20 új Expert műszaki áruház jön majd létre. A svájci csoport célja, hogy a lefedett településeken 30-50 százalékos piaci részesedést tudjon elérni, és a 180 boltos leendő hálózattal a legnagyobb műszaki áruházlánccá alakuljon Magyarországon.

Ha hűtőre futja, akkor másra is lesz pénz – gondolhatnák Varga szavai alapján a magyar vállalkozások, a gondolatmenetet azonban a forgalmi adatok nem támasztják alá.

A KSH által mért augusztusi adatok szerint az élelmiszerek és az egyéb nem élelmiszer termékek (üzemanyagok nélkül) forgalma csak minimálisan, 1,2 százalékkal növekedett, a hűtőket is tartalmazó „bútor, műszaki cikk” termékcsoport forgalma pedig enyhén csökkent. A magyarok összességében 1,4 százalékkal vásároltak többet augusztusban az egy évvel korábbi állapothoz képest.

Nincs trendforduló

A fogyasztás gyakorlatilag 2007 óta csökken (2011-ben volt minimális emelkedés), ezért Vargával együtt már sokan várják azt, hogy a lejtmenet megáll, és visszafordul. A kormány régóta fogyasztási fordulatot remél, ezért örültek meg az áprilisi adatnak, amely 3,2 százalékos, vagyis látható, érezhető növekedést hozott az egy évvel korábbi fogyasztási szinthez képest.

Ez a növekedés azonban csalóka. A látványos felpattanás mögött ugyanis nem az élelmiszerek és nem is az egyéb termékek, iparcikkek nagyobb fogyasztása húzódott, hanem az, hogy a magyarok látványosan több üzemanyagot vásároltak áprilisban. Ennek egyik oka az lehetett, hogy a megelőző hónapokban látványosan kevesebb benzin fogyott, áprilisra viszont olcsóbb lett az üzemanyag. A 95-ös benzin ára 2013 áprilisában literenként 410 forint alá esett, ez a 2012. áprilisi 450 forint feletti átlagárhoz képest jelentős árcsökkenés volt. Ezt kihasználva a magyarok 6,4 százalékkal több benzint vásároltak a kutaknál, meghajtva ezzel a kiskereskedelmi összforgalmat is.

Azóta az egyszeri, sokkszerű hatás lecsillapodni látszik, a hónapról hónapra mért forgalmi adatok pedig ismét csökkenő trendre váltottak. Mindez azt mutatja, hogy a fogyasztási fordulat még nem jött el, annak ellenére sem, hogy hűtőből valóban többet vásárolnak a magyarok.