Mi az a webanalitika, és hogyan szúrod el rögtön a legelején?

Vágólapra másolva!
A webanalitika alapjai talán könnyűnek tűnnek, de hidd el: nem attól válsz szakértővé, hogy egyedül neked van hozzáférésed a cég Google Analytics fiókjához.
Vágólapra másolva!

Érkezik az email, amelyben behív a főnök, és udvariasan, mégis határozottan megkér, hogy készíts egy beszámolót a céges weboldal teljesítményéről. Te kinyitod a vállalat Google Analytics acocuntját, amit korábban körültekintően telepített a srác, aki a weboldalt építette.

Egy pillantással felméred a helyzetet, hiszen a legfontosabb adatok azonnal ott vannak a szemed előtt. Kimásolod őket, egy csinos Excelbe rendezed az adatokat, talán még grafikont is készítesz, hogy a főnök is értse. Bár ki ne értené azt, ami a számokból is egyértelmű: a látogatások és az oldalletöltések száma is egyértelműen emelkedett.

Mégis, mit lehet ezen elrontani egyáltalán?

Mindent.

A könnyű használhatóság és a szépen kiszínezett grafikonok ugyanis mind-mind csak álca: porhintés, ami rendszerint sikerrel takarja el a lényeget. Történetesen azt, hogy a legtöbbeknek, akik így vagy úgy a webanalitikával foglalkoznak, táblázatokat vagy éppen szépre színezett grafikonokat böngésznek, halvány, ködös sejtésük sincs a legfontosabbról.

Arról, hogy voltaképpen mi is az, amit mérnek.

A webanalitika alapvető adatait és mérőszámait könnyű megérteni. A látogatók száma azt jelöli, hogy adott időkereten belül hány különböző ember látogatott el a webszájtodra, a látogatások száma pedig nem meglepő módon arról tanúskodik, hogy ezek az emberek összesen hányszor jártak nálad. Még az is magától értetődő, hogy az utóbbi szám nagyobb vagy egyenlő lesz az előbbinél, és egyenlő is csak abban a szélsőséges esetben, ha egyetlenegy visszatérő látogatód sem volt. Azon sincs mit csodálkozni, hogy az oldalletöltések (a mérőszám, amint ezt mostanra nyilván kikövetkeztetted, azt jelöli, hogy a látogatóid összesen hány különböző oldalt nyitottak meg a böngészőjükben a szájtodról) mindkét előző adatnál magasabb számot mutatnak majd.

Ezek a technikai meghatározások azonban mást se csinálnak, csak elfedik a lényeget. Amikor ugyanis webanalitikával kezdesz foglalkozni, az első, és legfontosabb kérdés, amit meg kell válaszolnod a következő:

Hogy viszonyul a weboldalam az üzletemhez?

Másként megfogalmazva: mi az a mérőszám, ami azt mutatja, hogy mennyivel járult hozzá a weboldalam az üzletem sikeréhez? Vagy megint másként: miért van egyáltalán weboldalam?

A fenti kérdésekre adott válaszok vállalkozástól függően nagyon különbözőek lehetnek, talán az egyetlen közös bennük, hogy (néhány elhanyagolható kivételtől eltekintve), szinte biztosan nincs közük a fenti mérőszámok egyikéhez sem.

Nézzünk néhány konkrét példát

A kisvállalkozások között gyakori eset, amikor a weboldal elsődleges szerepe, hogy a cég látható és megtalálható legyen a weben. A megtalálhatóság azonban édeskevés, ha ez megmarad a weboldal látogatók szintjén. Lehet tehát ennek a cégnek bármilyen nagy látogatottságú a weboldala, ha ezek a látogatók utána nem telefonálnak, vagy nem írnak emailt, akkor nem sokat érnek.

Itt tehát azt kéne mérni (és a weboldal építésekor arra kéne mind körültekintőbben odafigyelni), hogy a látogatók mind nagyobb százalékban lépjenek kapcsolatba a céggel más módokon is.

Egyszerűbb persze a helyzet, ha magán a weboldalon lehet vásárolni vagy megrendelést feladni a cég felé. Itt is azt találjuk azonban, hogy nem a „hagyományos” metrikák a weboldal sikerének a kulcsai. Lehet egy webáruháznak akár sok ezer látogatója is, ha ezek a látogatók nem költenek pénzt, akkor üzleti szempontból csak a költség van velük, hiszen a webáruház megépítése, karbantartartása, de még a weboldal infrastruktúrájának üzemeltetése is komoly terheket róhat egy-egy üzemeltető cégre.

Végül pedig ott van az az eset, amikor a céges weboldal azt az imidzset hivatott erősíteni, hogy a vállalat igazi „profi”, és a területének a vitathatatlan szakértője. Ebben az esetben a látogatottság ugyan lehet, hogy mond valamit a sikerről, azonban azt még mindig nem mutatja meg, hogy vajon a megfelelő emberek jártak-e az oldalon, vagy olyanok, akik egyáltalán nem érdeklődnek a cég szolgáltatásai iránt, csak mondjuk egy megtévesztő címre kattintva valahogy a szájton kötöttek ki.

A következtetés egyszerű, bár be kell vallani, hogy a legtöbb vállalat szempontjából kicsit kényelmetlen is.

A webanalitika első lépéseit ugyanis az internettől, pláne a céges webszájttól távol, kizárólag üzleti, nem pedig technológiai szempontokat figyelembe véve kell megtenni.

Úgy megfogalmazva, hogy a főnök is értse: a weboldal sikerét csak úgy lehet mérni, ha pontosan tudjuk, hogy mit várunk a weboldaltól.

A csilli-villi grafikonokat pedig egyelőre hagyjuk egy másik alkalomra!