Jelzett az autópiac, talpra állhat Európa

Vágólapra másolva!
Szenzációs hónapon vannak túl az európai autógyártók, legalábbis „európai értelemben”, hiszen 5,5 százalékos növekedést sikerült elérni a szeptemberi újautó értékesítések esetében. Magyarország ráadásul a legerősebb növekedést tudta felmutatni 32,5 százalékkal, de a spanyol autóértékesítés is nagyon bepörgött az előző hónapban. Bár a kedvező adatok mögött több torzító tényező is jelen van, szeptemberben végre valahára túlteljesítette Európa az amerikai autópiacot is, így bőven van ok az optimizmusra. Hogy a részvénypiacon ez hogyan csapódik le, az viszont már egészen más tészta.
Vágólapra másolva!

Szép lassan vonulnak el a viharfelhők

„A legrosszabb már mögöttünk van” – mondta Peter Fuss, az Ernst & Young partnere, aki ezzel alapvetően az európai autópiacon látható egyre biztatóbb helyzetre utalt. Fussnak igaza lehet, az Európai Autógyártók szövetsége, az ACEA ugyanis ma tette közzé legfrissebb, szeptemberre vonatkozó értékesítési adatait. Ez pedig igen kedvező képet fest a kontinens autópiacáról, éves szinten ugyanis 5,5 százalékos növekedés mutatkozott.

Az európai autópiac (eddig tartó?) agóniáját talán mi sem szemlélteti jobban, hogy míg az öreg kontinensre az elmúlt években folyamatos mélyrepülés volt a jellemző, addig az amerikaiak úgy vették az új járműveket, mint a kisgyerekek a boltban a cukrot. Ennek most látszólag vége, az olló összezárt.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Gyorsan árnyalnunk kell viszont a képet, hiszen az európai jó teljesítmény azért nem csak a nagy gyártóknak, hanem a naptárnak is köszönhető. Idén szeptemberben ugyanis egyel több hétköznap (munkanap) volt, mint tavaly, így értelemszerűen két időszak nem teljesen fedi egymást. 20 helyett tehát 21 napjuk volt a nagy gyártóknak és kereskedőknek a szeptemberi értékesítés felpörgetésére, ami 5 százalékkal hosszabb időintervallum.

Ha ennek hatását „kiszűrjük”, akkor már lényegesen alacsonyabb növekedésről, vagy sokkal inkább stagnálásról beszélhetünk csak. Ne felejtsük viszont el, hogy az elmúlt években a zéró növekedés legalább annyira volt hiú ábránd a kontinens főbb gyártói számára, mint a legtöbb befektető számára az évi több száz százalékos profit a tőzsdén. Ennek függvényében pedig azért negatívan semmiképpen sem értékelhetjük a „zéró növekedést”.

Persze az amerikai piac túlteljesítésében az USA vártnál rosszabb teljesítményének is szerepe van, a hónap két első napja ugyanis még az augusztusi autóértékesítésbe számított bele, nem is csoda, hogy 17 százalékos bővülés mutatkozott éves alapon augusztusban. Szeptemberben viszont így már 4,2 százalékos visszaesés volt, bár ez is meghaladta az elemzők által várt 3,8 százalékot.

Első helyen Magyarország

Ha az Európai Uniós országok autópiacainak szeptemberi teljesítményét vizsgáljuk, akkor igen örömteli kép tárul elénk. Magyarországon ugyanis 32,5 százalékos növekedést mutatkozott éves alapon, ami nem csak az EU-ban számít a legjobbnak, de a magyar autópiac idei teljesítménye közül is a legerősebb növekedést sikerült elérni.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Érdemes persze árnyalni a képet, hiszen a magyar autópiac igen mélyről kapaszkodik vissza, ráadásul havonta csak továbbra is 4-5 ezer autót sikerül eladni, ami jócskán messze van még a 2007-es 15-16 ezres szintektől. A kiváló teljesítmény pedig az európai autópiacra azért vajmi kevés hatással van, hiszen a szeptemberben értékesített 4659 újautó a teljes európai eladásnak csak a 0,4 százaléka.

Németország viszont, aki a legnagyobb súllyal szerepel a teljes európai autóeladáson belül nem igazán teljesített jól, 1,2 százalékos visszaesés volt szeptemberben. Így elsősorban a francia és egyesült-királyságbeli autóeladások húzták a kontinenst, utóbbi országban egyébként 6 éves csúcson van a fogyasztói bizalom, nem is csoda hogy 12 százalékos bővülések vannak már hónapok óta az autópiacon.

Persze itt érdemes figyelembe venni azt is, hogy a szigetországban igen kedvező feltételek kínálkoznak az autóvásárláshoz, a lakosság ugyanis, ami a brit autópiac bővülésének túlnyomó részét adja, rendkívül olcsó hitelek mellett vásárolhat új autót, így a korábbi, használt autóikat is hamarabb cserélik le.

Spanyolország feltehetően a britek sikerét „irigyelte meg”, és kormányzati támogatások segítségével pörgetik az autóeladásokat. A spanyol támogatás lényegében arról szól, hogy újautó vásárlás esetén a vásárlók 2000 eurós kedvezményt kapnak, ha becserélik régi használt autójukat is. Láthatjuk az eredményt, 28,5 százalékos bővülés.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Jól pörög a Renault

Ami pedig a gyártókat illeti, a legnagyobb nyertes a Renault volt, szédületes 22 százalék feletti növekedést produkálva. Elsősorban a Dacia márkájú autók iránt volt kiemelkedően magas kereslet, itt 39,6 százalékos bővülést ért el a francia gyártó a kontinensen. Beérni látszanak tehát a Renault új fejlesztései, de negatív reklámnak feltehetően az sem minősül a francia gyártó számára, hogy a forma 1-es világbajnokságban Sebastian Vettel éppen Renault motorokkal nyeri magát halomra.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A Renault mögött a Daimler, valamint a BMW végzett, panaszra ugyanakkor a Volkswagennek, illetve a General Motorsnak sincs oka, mindannyian növelni tudták ugyanis értékesítésüket az előző évhez képest. Ugyanez már nem mondható el a francia Peugeot, valamint az olasz Fiat értékesítéséről, de legalább már nincsenek 10-20 százalékos visszaesések sem az érintett gyártók esetében.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Eközben a részvénypiacon

Ha viszont mindenki azt gondolná, hogy a kedvező adatokra valóságos szárnyalást mutatnak az európai autógyártók ma a tőzsdén, akkor most el kell, hogy keserítsük az optimistákat. Az említett cégek ugyanis nem hogy szárnyalásra, de még emelkedésre sem képesek, a Renault 0,2, a Daimler pedig 0,6 százalékos mínuszban tocsog. A Fiat ezzel szemben már 2,5 százalékos mínuszban jár, ha pedig nagyon ragaszkodunk az optimizmushoz, akkor a Peugeot-ról jobb, ha inkább nem is beszélünk.

A francia gyártó ugyanis 7,3 százalékos mínuszban jár, amivel kitart az elmúlt napokban látott katasztrofális széria mellett. A papír 20 százalékot esett 3 nap alatt, „hála” a tőkeemeléssel kapcsolatos részvénypiaci félelmeknek. Ne is ragozzuk, aki a részvény elmúlt napokban látott teljesítményére kíváncsi, az itt kaphat elrettentő képet a grafikonról.

Annyit viszont talán még érdemes megemlíteni, hogy a Peugeot igen nagy emelkedést mutatott az elmúlt hónapokban, így némileg egy természetes korrekcióról is beszélhetünk. Ha pedig már korrekció, akkor érdemes egy pillantást vetni európai autó, és gumigyártókat tömörítő indexre is, ahol lényegében hasonló mértékű optimizmust térnyerése figyelhető meg.

Az európai autó és gumigyártókat tömörítő index igen jól szerepelt az utóbbi hónapokban. Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Nem zárható tehát ki, hogy az elmúlt hónapokban érkező kedvező makroadatok valamelyest megalapozták az optimizmust az autógyártókkal szemben, hiszen a javuló reálgazdaság általában az elsők között érezteti hatását az autópiacon. Az értékesítési adatok pedig valóban erről árulkodnak, a lakossági fogyasztás tényleg fellendülőben van Európában. Csak hát hiába jönnek a viszonylag jó adatok, ha azokat már beárazta a piac, akkor simán elképzelhető, hogy egy ideig nem lesz több szufla a nagy autógyártók részvényében. Sőt, inkább a korrekciótól lehet tartani.