A jogszerűség is szolgáltatás

Vágólapra másolva!
Újszerű felfogásban a bíróságok szolgáltatói profiljára koncentrálna a jövőben az Országos Bírósági Hivatal, mint arról elnöke, Handó Tünde tájékoztatta az MTI-t.
Vágólapra másolva!

A tisztséget tavaly január óta betöltő Handó Tünde erőteljesen proponálja az átalakítást és a komoly változtatásokat. Úgy véli, „egy modern társadalomban a változás önmagában nem lehet kritika tárgya, az alkalmazkodás, a felmerülő új problémák megoldásának kutatása nem állhat meg, és ez igaz a jogrendre, az igazságszolgáltatásra is”. A gyakorlatban a bíróságok attól nyernek határozottabban szolgáltatói arculatot, hogy egyre elterjedtebb a mediáció, az ügyfélközpontú szemlélet. Családjogi, bontó- vagy gyermekelhelyezési perekben jövőre már kötelező lesz igénybe venni közvetítőt. Hazánkban a mediáció egyelőre csekély múlttal rendelkezik, de az igen fiatal bírósági mediáció tapasztalatai kedvezőek, egy-egy mediátornak heti 20-30 ügye van, ami nyilván ugyanennyivel csökkenti a bírók munkaterheit. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy nem mindenki tud peres ügyében ügyvédet fogadni, számukra is megoldás lehet a mediáció – fejtette ki az OBH elnöke.

Az OBH elnöke megjegyezte, általában helyesebbnek látja az új megoldások esetén azt, ha azokat nem egyszerre, mindenütt kötelező jelleggel vezetik be, hanem először csak ajánlásként, próbaüzem formájában azokon a bíróságokon, ahol megvannak a feltételek és a nyitottság az új iránt, majd az így nyert tapasztalatok elemzése nyomán terjesztik ki országos szinten is a reformlépéseket.

Az ügyfél-elégedettségi kérdőív az idén még csak ajánlás, amelyet néhány törvényszéken alkalmaznak, de jövőre már minden bíróságon lesz. Az anonim felméréseken arról számolhatunk majd be, hogy elégedettek vagyunk-e például a kezelőirodával, a tájékozódási lehetőségekkel vagy éppen az épület biztonságával. A cél az, hogy a visszajelzések alapján minél inkább ügyfélbarát legyen az igazságszolgáltatás.

Az uniós fejlesztésnek köszönhetően ügyfélértesítő rendszer épül ki, amely SMS-ben tájékozatja majd az érintetteket például a tárgyalási időpontokról, vagy arról, hogy új irat érkezett az ügyükben. Szintén uniós támogatásoknak köszönhető az az informatikai fejlesztés, amelynek keretében több ezer eszközt szereznek be. Jövőre a kormányablakokhoz hasonló ügyfélcentrumok épülnek ki, ennek keretében mindenki a lakóhelyéhez legközelebbi bíróságon juthat hozzá azokhoz az iratokhoz is, amelyek esetleg egy másik város bíróságán vannak – tette hozzá Handó Tünde.

A tavalyi eredményekről szólva elmondta: a törvényszéki szinten tárgyalt büntetőügyekben 2012-ben országszerte átlagosan 25, a jóval leterheltebb Fővárosi Törvényszéken 42 százalékkal csökkent az egy bíró kezén egyszerre folyamatban lévő ügyek száma. Ugyanakkor mindig lehetnek olyan területek, ahol új nehézségek jelentkeznek. A szabálysértési ügyszakban a hatásköri szabályok változása miatt 176 százalékkal nőtt tavaly a beérkezett ügyek száma, ezért az OBH azt javasolta, hogy bizonyos feltételek fennállása esetén ne kelljen tárgyalást tartani, ezzel is gyorsítva az eljárásokat. Várhatóan a szabálysértési ügyeket az egyes törvényszékeken belül egy meghatározott járási bíróságra telepítik, a fővárosban ebből a célból létrejöhet egy új bírósági létesítmény – közölte az elnök, egyben megjegyezte, hogy az OBH elsősorban a rendszerszintű problémákra tud reagálni, a helyi nehézségeket az illetékes bírósági vezetésnek kell orvosolnia, vagy ha ez a rendelkezésre álló eszközökkel nem lehetséges, akkor jeleznie kell a nehézségeket az országos vezetésnek.