A UPC-nek be kell fizetnie a 60 millió forintos bírságot

Vágólapra másolva!
Az NMHH szerint az új szerződések, amelyeket a cég szerint az ügyfelek ráutaló magatartással kötöttek, nem érvényesen jöttek létre.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) másodfokon helybenhagyta a UPC-re korábban kiszabott 60 millió forintos bírságot és kimondta, hogy új szerződések érvényesen nem jöttek létre.

A UPC Magyarország Kft. 2012 novemberében levélben kereste meg előfizetőit, és érvényben lévő szerződéseik megszüntetését, illetve egy - a cég állítása szerint azzal mindenben megegyező tartalmú - új szerződés "ráutaló magatartással" történő megkötését kezdeményezte. A UPC a levelében arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy megszűntnek tekinti a régi, szóban vagy írásban megkötött szerződésüket, egyben elfogadottnak tekint egy újat, ha az előfizető "ráutaló magatartásával" továbbra is igénybe veszi a szolgáltatását, vagy az értesítést követő számláját rendben befizeti.

Az NMHH a levél kapcsán azonnal figyelmeztette az előfizetőket, hogy a ráutaló magatartással esetlegesen létrejövő új szerződéseik kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint az írásban vagy szóban megkötöttek, ezért figyelmesen olvassák el a levelet és jelezzék a szolgáltatónál, ha ragaszkodnak meglévő szerződéseikhez.

Az előfizetők figyelmeztetésével egyidejűleg az NMHH hivatalból is eljárást indított, hogy megállapítsa, jogszerű volt-e a UPC szerződés-átalakításra irányuló kísérlete. A vizsgálat kiderítette, hogy a szolgáltató jogsértő módon járt el a szerződés-átalakítások során, mert nem volt meg a szolgáltató és az előfizetők között hatályban lévő szerződések megszüntetésére irányuló közös megegyezés.

A UPC magatartása mintegy 800 ezer ügyfele érdekét sértette súlyosan, mivel figyelmen kívül hagyta az előfizetői szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetésére vonatkozó törvényi rendelkezéseket. Az NMHH a szolgáltatót első fokon 60 millió forintos bírsággal sújtotta. A UPC fellebbezésére született másodfokú határozatában pedig helybenhagyta az elsőfokú hatóság 60 milliós bírságról szóló döntését és rendelkezett az érintett előfizetői jogviszonyok helyzetéről is.

A határozat szerint a UPC levelében foglaltakkal ellentétben az előfizetők korábban írásban vagy szóban kötött előfizetői szerződései nem szűntek meg és új, ráutaló magatartással megkötött előfizetői szerződések érvényesen nem jöttek létre. Ennek megfelelően a UPC-nek a levél kiküldése előtti, eredeti szerződésekben foglaltakhoz kell tartania magát, az ezekben foglalt jogok és kötelezettségek érvényesek az előfizetőkre - hívja fel a figyelmet az NMHH.

A UPC köteles a jogszerű állapot helyreállításáról 60 napon belül minden érintett előfizetőjét értesíteni és honlapja kezdőoldalán 30 napig az NMHH által meghatározott közleményt megjelentetni. A cég a bíróságtól kérhet jogorvoslatot a határozattal szemben.