Vágólapra másolva!
Nagy a versenyfutás az autógyártók között, hogy minél hamarabb megjelenjenek az önmagukat vezetni képes kocsikkal a piacon. Bár ahhoz, hogy a hétköznapokban használhassuk majd az utakon az új technológiát még néhány évet várnunk kell. Mindenesetre a General Motors már egy riportert is beültetett Cadillacjébe, hogy hírét vigye hol járnak a fejlesztéssel.
Vágólapra másolva!

Az önmagát vezető kocsi a következő nagy mérföldkő

A General Motors komolyan veszi a vezető nélküli autók fejlesztését, ennek érdekében pedig egyik Cadillacjét fogta be a technológia tesztelésébe. Ugyanis az autógyártók között nagy verseny folyik, hogy ki jelenik meg először egy ilyen mérföldkőnek számító újítással. Hétfőn a CNBC egyik riportere ült be az autóba, hogy kipróbálja az önmagát vezető autót.

Habár már manapság is van olyan érzékelő rendszer, ami például fékez, ha túl közel kerülünk egy másik autóhoz, vagy tartja a sávot, egy magát vezető autó azért egy nagyobb falat.

Cadillac SRX: Ezzel tesztelik a technológiát. Forrás: Cadillac

Maga a technológia nem új keletű, hiszen a Google fejlesztőcsapata már 2005-ben díjat nyert vele, azért még igencsak messze vagyunk attól, hogy szériafelszereltség legyen ez az újítás. A Google egyébként tavaly már engedélyt kért és kapott is Nevada államtól, hogy az ő technológiáját használó vezető nélküli Toyota Priusok róhassák az utakat.

A nagyobb autógyártók, köztük a General Motors is már évek óta invesztál ebbe a technológiába. Az amerikai vállalat és a Nissan egyébként úgy számol, hogy az évtized végére készülhet el egy olyan kocsival, ami már a megfelelően kiforrott technológiát használva biztonságosan képes üzemelni.

Még várni kell a mindennapos használattal

Az elektromos autót gyártó Tesla is készül arra, hogy az „autopilot” technológiájával segítse majd vezetőjét. Elon Musk, a cég vezére idén korábban úgy nyilatkozott, ennek bevezetésére nagyjából három évet kell még várni.

Raj Rajkumar a Carnegie Mellon University professzora – aki több gyártóval is már évek óta dolgozik együtt a fejlesztéseken – szerint 2018-ra érhet odáig a technológia, hogy már az autópályán magától kormányozzon és felügyelje a sebességet az autó. 2020-ra pedig már a sávváltásokat is önállóan végezheti a kocsi, illetve a városi közlekedésben is segítséget nyújthat.

Tíz éven belül pedig a kocsik már a közlekedési lámpákkal is kommunikálhatnak majd ezzel is segítve a forgalmat. De Rajkumar szerint nem valószínű, hogy valaha is eljönne az az idő, amikor ne kellene a vezetői ülésben lennie valakinek.

Így teljesítettek idén az amerikai autógyártók a tőzsdén

Az amerikai autógyártók elég jól szerepelnek idén a tőzsdén, köszönhetően az USA autópiacának fokozatos talpra állásának. A GM és a Ford árfolyama 20 és 30 százalékkal emelkedett idén, míg a Tesla óriási meneteléssel több mint ötszörözte értékét.

General Motors árfolyam (NYSE) Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Tesla Motors árfolyam (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu