Bevenné Japánt az Airbus

Vágólapra másolva!
Egy jelentős, 9,5 milliárd dolláros gépmegrendeléssel indított támadást az Airbus a japán piacon az egyeduralkodó Boeinggel szemben. Az európai gyártó 31 darab repülő leszállítására kötött ügyletet, további 25 darabra pedig opciót kapott. A Boeing a második világháborús újjáépítések óta szinte kisajátította a japán piacot, viszont a mostani megrendelés akár fordulatot is jelenthet ebben.
Vágólapra másolva!

Bevenné a japán piacot is az Airbus

Egy 9,5 milliárd dolláros megrendeléssel indított támadást az Airbus az eddig egyeduralkodó Boeing ellen a japán piacon. Ugyanis az európai repülőgépgyártó 31 darabos megrendelést kapott a Japan Airlinestól, ráadásul a légitársaság további 25 darab gépre megrendelési opciót is kért, derül ki a társaság közleményéből.

Korábban a Boeing szinte kisajátította a japán piacot, hiszen 2012 végén 409 amerikai gépet használtak a japán légitársaságok, míg Airbusból csak 43-at. Ráadásul a Japan Airlinesnak korábban egyetlen egy Airbus gépe sem volt, így ez valóban egy mérföldkő az európai gyártónak.

A japán cég azok után döntött az A350-esek mellett, hogy a Boeing 787-es Dreamlinere több mint 3 évet késett, és az idei év végén az akkumulátor problémák miatt több hónapig nem repülhettek, bár a Japan Airlines elnöke a sajtótájékoztatón tagadta, hogy ehhez köze lett volna a döntésnek. Az Airbus A350-900-asa idén hajtotta végre első tesztútját és a várakozások szerint 2014 második felében kezdheti meg éles bevetését, míg a nagyobb testvérének első utasszállító útja 2017-ben várható.

Forrás: Airbus

Még történelmi előnyben a Boeing

Ez mindenképpen egy olyan nagy jelentőségű megrendelés az Airbusnak, amire már régóta várhattak, mondta el a CAPA Centre for Aviation elemzője a Bloombergnek. A megrendelés pedig megnyithatja a kaput további üzletek előtt is, akár más jelentős japán légitársaságoktól is.

Az ANA Holdings, ami a szigetország legnagyobb légitársasága szeptemberben jelentette be, hogy még nem döntött arról melyik repülőgépgyártótól rendel majd hamarosan. Szeptemberi adatok szerint meglévő flottájának 84 százaléka Boeing gép.

A Boeing dominanciája egyébként nem véletlen, igen komoly történelmi gyökerekkel rendelkezik, ami még a második világháborút követő újjáépítésekhez kapcsolódik. Ráadásul a helyi japán gyártó cégek is jelentős szerepet játszanak, mint az amerikai cég beszállítói. Például a 787-es gép szárnyait a Mitsubushi Heavy Indusrties készítette, de a Kawasaki Heavy Industries és a Fuji Heavy Industries is készített alkatrészeket a repülőhöz.

Jól megy idén a cégnek

Az Airbus egyébként már szeptemberben túlteljesítette az egész évre vonatkozó megrendelés tervét, elérve az 1062-es számot, még a Japan Airlines ügyletet megelőzve. Kifejezetten jól megy a cégnek, hiszen az évet még 800 darabos céllal kezdte meg, amit később meg is emelt a sorozatos megrendelések közepette. Vagyis nem hiába szárnyalt hatalmasat az árfolyam idén, közel 70 százalékkal értékelve fel a részvényeket.

Az Airbus anyavállalatának az EADS-nak a papírjai ma 1 százalék körül emelkednek, ami elég jó teljesítménynek számít, ugyanis lényegében az összes tőzsdén mínuszok uralkodnak a hétfői kereskedésben, a francia parkett, ahol az EADS is forog például több mint 1 százalékkal esik.

EADS árfolyam (Párizs) Forrás: Bloomberg, Investor.hu