A nyugati vállalati kultúrákban természetes, hogy egy-egy vállalkozás külön szolgáltatót fogad arra, hogy segítsen optimalizálni a költségeit, és mindenki számára természetes, hogy ezeknek a cégeknek a díja a vállalat számára pillanatok alatt megtérül.
Magyarországon még bőven nem tartunk itt: az egyik napról a másikra vegetáló kis- és középvállalatok többségének fel se merül, hogy ilyen „luxuskiadásokra” pénzt fordítson, így aztán a megtakarítási lehetőségekről vagy egyáltalán nem is tudnak, vagy pedig a költségoptimalizálást házon belül tartva rengeteg energiával végül nem érik el ugyanazt a hatékonyságot, mint amit egy erre szakosodott cég kínálna.
A szakértők szerint az alábbi területeken a vállalkozások többsége rengeteget spórolhatna, hiszen a hagyományos – és megszokásból a többség által ma is használt – megoldásoknak olyan helyettesítő szolgáltatásaik elérhetőek, amelyek a korábbinál lényegesen olcsóbban kínálnak ugyanolyan, vagy jobb minőséget.
Nem véletlenül nőtt össze a vállalkozó imidzsével a fülére nőtt mobiltelefon. Pedig a mobilpercdíjaknál lényegesen olcsóbb, korszerű szolgáltatások mára már a nyugati cégek üzletmenetének normális részévé váltak. Tárgyalásokat, állásinterjúkat, sőt, tréningeket bonyolítanak le Skype-on keresztül.
Az IP alapú telefonálás – videótelefonnal, konferenciahívással és a hozzájuk tartozó, platform-független mobilalkalmazásokkal már nagyon kis cégek esetében is havi több tízezer forintos megtakarítással járhat.
Bár a bérleti díjak viszonylag alacsonyak, mióta az ingatlanpiac megkezdte a válság utáni mélyrepülését, arányaiban mégis egy vállalkozás költségeinek egyik legfontosabb tételét képezik. Eközben számos olyan, költséghatékony megoldás vált mindenki számára hozzáférhetővé – az otthoni munka, a távmunka, amely lehetővé tenné, hogy a vállalkozások ezen a területen is sokat spóroljanak.
A korszerű projektmenedzsment-megoldások, munkaidő-nyilvántartások, file-megosztó programok segítségével egymástól távollévő emberek munkája is összehangolható, ugyanakkor irodai igényük megspórolható.
Nemzetközi összehasonlítások szerint a középmezőnyben vagyunk az elektronikus számlák használata tekintetében, de uniós viszonylatban az alsó harmadba tartozunk. Pedig a számlatömbökre és a postaköltségre fordított kiadások nagy ügyfélforgalom esetén szintén havi több tízezer forintra rúghatnak.
Bár tudjuk, hogy mennyire trendik a felhőalapú szolgáltatások, és a magánéletünkben szívesen használjuk is őket, a magyar szolgáltatások még mindig rengeteget költenek „vasra”, és nagyon sokan még mindig a lépcsőfordulóban tartják a szervereiket.
Pedig az alacsonyabb költségeket túl a szolgáltatás minősége, és az üzemeltetés zökkenőmentessége is a felhő mellett szól. És bár ezt egyre többen ismerik fel, az igazi áttörés egyelőre várat magára.
Egy olyan környezetben, ahol nap mint nap halljuk, hogy a hiteleseket „menteni kell”, nem csoda, hogy elterjedt a meggyőződés: a részletfizetés, a hitel, a lízing és az egyéb pénzügyi konstrukciók az ördögtől való fogalmak. Legyen szó ingatlanról, gépkocsiról vagy akár informatikai eszközről, az egyetlen biztonságos megoldás a vásárlás, részletre és hitelre vásárolni tilos.
Tévedés!
Egy vállalkozás életében a legnagyobb költsége a likviditásnak van, tehát ha nem jut pénz egy jövedelmező tevékenység finanszírozására, mert az például le van kötve feleslegesen tulajdonolt vagyonelemekben. Ha ezeket – a megfelelő körültekintés mellett – inkább csak rugalmas konstrukciókban béreljük, akkor ugyan megnőnek a rendszeres havi kiadásaink, viszont sokkal több tartalékunk marad, amivel fedezhetők készleteink, beruházásaink, egyéb kiadásaink.