Nem vásárolnak eleget az európaiak, derült ki a Carrefour francia kiskereskedelmi cég minap közzétett értékesítési adataiból. Míg európai boltjaik rendre a forgalom visszaeséséről számolnak be, addig a Dél-Amerikában működő egységekben jelentősen nő az árbevétel. A vállalat befektetői ennek ellenére örülnek az adatoknak, hiszen azok legalább nem annyira rosszak, mint várták.
Szenvednek az európai boltok
A francia egységekben 1,1 százalékkal csökkent a forgalom, legalábbis ha a legalább 12 hónapja nyitva lévő üzleteket vizsgáljuk, és eltekintünk az üzemanyagárak változásától. A Citigroup ezzel szemben 1,8 százalékos visszaesésre számítottak, amihez képest egyértelműen kedvezőbb az adat.
Ennek ellenére a menedzsment továbbra sem várja az értékesítés bővülését, mivel a gazdasági körülmények jelenleg meglehetősen visszafogják a fogyasztást az országban. A megszorítások, valamint a növekvő munkanélküliség mind a vásárlásokban csapódnak le, így a Carrefour bevételiben is egyértelműen éreztetik hatásukat. Az országban lévő értékesítés pedig jelentős részét, nagyjából 50 százalékát teszi ki a teljes árbevételnek, ezért az itteni piac növekedési üteme kulcskérdés lehet a következő években.
Európa többi részén viszont még rosszabb a helyzet, 4,3 százalékkal zuhant a legalább egy éve nyitva lévő üzletek értékesítése, változatlan árfolyamon számítva az előző évhez képest. A cég főleg a rossz időjárási körülményeket teszi felelőssé a gyengébb eredményekért, ami a fogyasztás visszaesését okozza a lakosság körében.
Dél-Amerika húzza a cég szekerét
Egyedül Dél-Amerikában ragyogó a helyzet, itt 8 százalékos bővülés mutatkozott az előbbi mutatószám tekintetében, főleg Brazíliában ért el nagy növekedést a Carrefour. Fontos azonban kiemelni, hogy a brazil reál leértékelődése negatívan érinti a kiskereskedelmi cég árbevételét, idén például 7,5 százalékot veszített már az euróhoz képest. Mindazonáltal további leértékelődést már nem vár a menedzsment.
Az árbevétel a második negyedévben így 20,5 milliárd eurós lett, meghaladva az elemzők által várt 20,4 milliárd eurót. Az előbbiek függvényében pedig a 2,2 milliárd eurós éves működési nyereség is elérhetőnek látszik Pierre-Jean Sivignon, a vezérigazgató szerint.
A befektetők pedig vélhetően örömmel vették, hogy a menedzsment megerősítette a korábbi várakozásaikat, nem is csoda, hogy a jobb értékesítési adatok, és az optimista kilátások következtében 3 százalékos pluszba lökték a francia társaság árfolyamát.
A Carrefour árfolyama (Párizs)