Hol marad a Yahoo feltámadása?

Vágólapra másolva!
Nem sikerült igazán kirobbanóan Marissa Mayer évfordulója a Yahoo-nál, a vezérigazgatónő ugyanis a várakozásoktól hajszálnyival elmaradó bevételről és a vártnál szintén gyengébb kilátásokról volt kénytelen beszámolni a vállalat tegnap esti gyorsjelentésében. Később ugyanakkor sikerült lelket önteni a befektetőkbe, de egyelőre az üzleti folyamatokban nem látszik az a kirobbanó fordulat, amit a befektetők keresnek. Az árfolyam ezzel együtt ötéves csúcsokkal kokettál.Frissítés: nyitás után bőven meg is lett a csúcs, kirobbanó emelkedéssel kezdte a napot a részvény
Vágólapra másolva!

Az elemzői konszenzustól minimálisan elmaradt a Yahoo előző negyedéves bevétele, az egy részvényre jutó profit terén viszont sikerült vaskos pozitív meglepetést szállítania a vállalatnak. Szintén negatívum, hogy Marissa Mayer, a Yahoo kereken egy éve kinevezett vezérigazgatója az elemzők által várt 1,12 milliárd dollár helyett csupán 1,06-1,1 milliárd dolláros prognózist adott az aktuális negyedév bevételére, ráadásul az év egészére vonatkozó korábbi 4,5-4,6 milliárd dolláros előrejelzést is 4,45-4,55 milliárd dollárra rontotta.

Forrás: Investor.hu

Az azonnali piaci reakció negatív volt a fő számokra, közel 2 százalékot esett a Yahoo árfolyama a zárás utáni kereskedésben, de az esti elemzői konferenciabeszélgetésen elhangzottak (amit a Yahoo rendhagyó módon élőben közvetített videón) megnyugtatták a kedélyeket, 0,8 százalékos emelkedéssel 27,1 dolláron tért nyugovóra a részvény, azaz továbbra is az újabb csúcsokkal kacérkodhat.

Frissítés: a nyitás utáni percekben hatalmasat ugrott a részvény, meglett az ötéves csúcs, 5 százalékos emelkedéssel 28,3 dollár körül mozog az árfolyam.

A megnyugvásban az is szerepet játszott, hogy Mayer a tájékoztatón beszámolt a kínai Alibaba kirobbanó teljesítményéről is. Az online kereskedő 71 százalékkal 1,4 milliárd dollárra növelte árbevételét, miközben nettó profitja négyszeresére, 669 milolió dollárra nőtt egy év alatt. A Yahoo-nak még mindig 24 százalékos részesedése van a kínai cégben, amely a tőzsdei kibocsátást fontolgatja. Ha sikerül nagy felhajtással tőzsdére mennie a cégnek, az a Yahoo részesedését is látványosan felértékelné.

Szintén pozitívan hatott, hogy a cég megerősítette a részvényvisszavásárlási programját, a tavaly jóváhagyott 5 milliárd dolláros keretből még 1,9 milliárd dollár van hátra, miközben a cég készpénztartalékai 4,8 milliárd dollárt tettek ki június végén. Azok a becslések tehát, amelyek szerint a Tumblr felvásárlása teljesen kiürítettte a Yahoo kasszáját, túlzóak voltak.

A fordulat jelei elhalványultak

A nagy öröm ellenére valójában a gyorsjelentésben igazán nagy pozitívumokat nehéz felfedezni, sőt, szinte egyetlen lényeges üzleti mutató terén sem javult érdemben a cég teljesítménye. A bevételek összességében stagnáltak az egy évvel korábbi szinthez képest; az úgynevezett display, azaz különféle weboldalakon elhelyezett képes, illetve szöveges hirdetésekből származó bevétel ismét 10 százalékkal csökkent éves összevetésben; miközben a keresési találatok mellé elhelyezett hirdetésekből érkező bevétel bővülési üteme is csupán 5 százalékos volt.

Forrás: Investor.hu

Ha igazán a részletekbe bocsátkozunk, akkor azért felfedezhetünk pozitív trendeket is, bár ezek érdekes módon nem köthetők egyértelműen Marissa Mayer színre lépéséhez. A keresőhirdetésekre érkező "fizetett" kattintások (azaz azok a kattintások, amikért a hirdetők fizetnek) száma egyre gyorsuló ütemben bővül. Ez arra utal, hogy a Yahoo oldalaira, illetve a keresőjére egyre nagyobb forgalom érkezhet. A dolog érdekessége, hogy a kereső találatait már évek óta a Microsoft Bing keresője szállítja, nem a Yahoo saját motorjáról van szó.

Szintén pozitív fejlemény, hogy ezzel párhuzamosan ráadásul az eladott display hirdetések számának zsugorodása is majdnem megállt, két éve nem látott alacsony ütemben csökkent ez a mutató. Sajnos azonban mindkét hirdetési típus (display és kereső) árai látványosan esnek az élesedő verseny, és főként a mobilfelüleletek előretörésével. A mobilokra optimializált hirdetések ugyanis jellemzően gyengébben teljesítenek, így az értük elkérhető pénz is alacsonyabb. Minél nagyobb a mobilhirdetések aránya a "mixben", annál jobban lehúzza az átlagárat is.

Forrás: Investor.hu

Mindezek alapján talán nem is olyan meglepő, hogy az árbevétel terén nem tud bővülni a Yahoo. Ezzel szorosan összefügg, hogy az egy részvényre jutó nyereség sem változott igazán az elmúlt negyedévekben, igaz, 2012 második negyedévéhez képest még éppen látványos, közel 30 százalékos volt a bővülés. Ez volt az utolsó negyedév, amikor nem Marissa Mayer ült a vezetői székben.

Forrás: Investor.hu

A Mayer-faktor

Ezzel el is érkeztünk az egyik legérdekesebb kérdéshez: vajon milyen eredményeket ért el Marissa Mayer, ha a pénzügyi mutatókban nem látszik jóformán semmi? Az új vezérigazgató eredménye egyelőre leginkább a cég megítélésében érhető tetten. Mayer kinevezése óta a Yahoo árfolyama 75 százalékkal emelkedett, javarészben annak köszönhetően, hogy Mayer vehemensen látott neki a Yahoo fásult és lelassult szervezetének felrázásának és a cég újradefiniálásának.

A Yahoo árfolyama (dollár)

Forrás: Investor.hu

Szintén Marissa Mayer nevéhez köthető, hogy a Yahoo még a korábbihoz képest is agresszívabb ütemben kezdte el felvásárolni a kisebb-nagyobb technológiai startupokat. Az elmúlt egy év leglátványosabb akvizíciója természetesen a Tumblr nevű mikroblogszolgáltató egymilliárd dolláros felvásárlása volt, de a Yahoo emellett is százmillió dollárokat költ hetente akvizíciókra.

A cég történetében ugyan kevés igazán sikeres felvásárlást láthattunk, de sok befektető bízhat abban, hogy Marissa Mayer irányítása alatt jobban ki tudja aknázni a beolvasztott tudást és termékeket a cég, hiszen Mayer a Google-nél eltöltött évek alatt jelentős hasonló tapasztalatra tett már szert. Túl rövid idő telt még el, hogy az elméletet a gyakorlatban is megerősítse a veézr

Túlszaladtak-e a várakozások?

A befektetők jól láthatóan pozitívan fogadták a nagy lendületet, amiben persze az is szerepet játszhatott, hogy a Yahoo éveken keresztül a technológiai szektor egyik lesajnált, mellőzött szereplője volt, ami az árfolyam alakulásán is nyomot hagyott. De vajon az elemzői várakozások is rózsaszínbe csaptak át Mayer feltűnésével?

Nehéz egyetlen számba sűríteni a Wall Street várakozásait, de ha a 2013-as üzleti évre vonatkozó EPS (egy részvényre jutó profit) prognózisokat vesszük alapul, akkor úgy tűnik, az elemzők csak sokkal később, idén tavasszal, a cég előző gyorsjelentése után emelték meg az éves profitvárakozásukat, jelentős részben az átszervezések, leépítések nyomán jelentkező profitnövekedés, és a már említett Alibaba-sztori miatt. A gyorsjelentést megelőző hetekben is emelkedtek valamelyest a várakozások, ami után az év egészére vonatkozó bevételprognózis csökkentése kijózanítóan hathat sokakra.

Forrás: Investor.hu

A profitvárakozások drasztikus átalakulása a relatív értékeltségen is nyomot hagyott, ugyanúgy, ahogy a megelőző időszak drasztikus árfolyam-emelkedése is. A szélesebb részvénypiacokat leképező S&P500 index előretekintő P/E rátájához viszonyított prémium így a hároméves átlaga alá süllyedt, bár nem sokkal. Ez alapján viszonylag mérsékelt felértékelődési potenciál mutatkozik a Yahoo részvényeiben.

Forrás: Investor.hu

Különösen igaz ez,ha a növekedési kilátásokkal is összevetjük az értékeltséget. Ugyan az előttünk álló évekre vonatkozó átlagos növekedési várakozások közel megduplázódtak az elmúlt fél évben, a Yahoo értékeltsége még mindig nem mondható alacsonynak a hasonló internetes cégek között. Sőt, ha a várható növekedési ütem megduplázódna, még akkor sem mondhatnánk igazán alulértékeltnek a Yahoo-t.

Forrás: Investor.hu

Lesz-e újabb csúcs?

Mindez persze az elemzői várakozásokat tükrözi, a szélesebb befektetői közösség az elmúlt év árfolyam-emelkedése alapján lényegesen optimistább lehet a céggel kapcsolatban. Ezt leginkább az erősítené meg, ha a részvény át tudna ugrani a legutóbbi csúcsának szintjén 27,5 dollárnál. Az elmúlt napokban épp innen fordult le az árfolyam, és a piacnyitás előtti kereskedésben látható 27,25 dolláros árfolyammal is csak a közelébe tér vissza, át nem lépi.

Frissítés: a nyitás utáni percekben hatalmasat ugrott a részvény, meglett az ötéves csúcs, 5 százalékos emelkedéssel 28,3 dollár körül mozog az árfolyam.

Forrás: Investor.hu

Érdemes lesz odafigyelni rá, hiszen a kitörés öt éve nem látott szintekre repítheti a részvényt. A pozitív képet erősíti, hogy az egyéves emelkedő trend továbbra is töretlen, és bár benézett az 50 napos mozgóátlag alá az árfolyam, vissza is tért fölé, így az is támaszként funkcionálhat. Hasonlóan a Google-höz ugyanakkor a Yahoo-nál sem szabad elfelejteni, hogy 70 százalékos rali után minden bizonytalanságra a profitrealizálás lehet a befektetők válasza. Ugyanígy töredelmesen bevalljuk azt is, hogy egy negyedévvel ezelőtt, 23,5 dollár körüli árfolyamnál is aggodalmunknak adtunk hangot, a részvény mégis újabb csúcsokat tudott ütni.