Vágólapra másolva!
A vártnál nagyobb mértékben csökkent a brit Tesco legalább egy éve nyitva lévő üzleteinek forgalma Nagy-Britanniában. A világ harmadik legnagyobb kereskedelmi lánca elsősorban a brit recessziótól és a diszkontüzletláncok által támasztott nagy versenytől szenved, de a tavasszal kirobbant lóhúsbotrány is visszavetette a termékei iránti keresletet. Emiatt kétséges, hogy eredményre vezet-e a cég óriási, 1 milliárd fontos átszervezési programja, mellyel piaci jelenlétüket szeretnék megerősíteni Nagy-Britanniában. A befektetők is aggódnak, mivel a Tesco részvényei már 3 százalékot vesztettek értékükből.
Vágólapra másolva!

Gyenge forgalmi adat a Tescótól

A vártnál nagyobb mértékben, 1 százalékkal csökkent az első negyedévben a Tesco legalább egy éve nyitva lévő brit üzleteinek forgalma éves alapon. A szakértők "csupán" 0,7 százalékos zsugorodásra számítottak az előző negyedéves fél százalékos növekedés után - derült ki a társaság ma közzétett jelentéséből.

A társaság elsősorban a brit recessziótól szenved, ami miatt csökkent a magánszektor elkölthető jövedelme. Ezen túl a diszkontüzletláncok (például Aldi, Lidl) egyre nagyobb versenyt támasztanak a piacon, és elszívják a vásárlóerőt a Tesco elől. Ráadásul a tavasszal kirobbant lóhúsbotrány is visszavetette a Tesco termékei iránti keresletet.

Emiatt piacvezető szerepének fenntartásáért küzd Nagy-Britanniában a vállalat, és az ennek érdekében indított átszervezések keretében a brit és európai áruházépítési projektjeiket is fokozatosan leállítják. Amerikában sem jobb a helyzet, mivel az ottani Fresh & Easy nevű amerikai üzleteik hat évvel ezelőtti megnyitásuk óta csak veszteséget termeltek, emiatt pedig a cég eladni kényszerült azokat.

Magyarországon viszont 0,2 százalékkal volt magasabb a legalább egy éve nyitva lévő üzletek forgalma, mint egy évvel korábban. Ezzel némi javulás volt megfigyelhető hazánkban, mivel az előző negyedévben még 2,2 százalékos volt a visszaesés. Így elmondható, hogy hazánk teljesített legjobban a régióban, mivel a szomszédos országokban szinte kivétel nélkül visszaesett a Tesco forgalma az idei első negyedévben.

Nem várható javulás

A Tesco ebben az évben sem számít javulásra a hazai piacon, Phil Clarke vezérigazgató elmondása szerint a cég kereskedelmi üzleteinek forgalma idén is csökkeni fog. Clarke elmondása szerint a vállalat rövid távon nem vár javulást az európai és brit gazdaságok esetében, így külföldön is változatlanul nagy kihívásokkal fognak megküzdeni.

A gyenge eredményt látva pedig kétségek merültek fel a befektetők körében, hogy a Tesco rendkívül költséges, a forgalom fellendítésére irányuló programja eredményes lesz-e. A társaság már 1 milliárd fontot költött különböző átszervezésekre, hogy megerősítse piacvezető szerepét Nagy-Britanniában, ahonnan a profitjának és árbevételének kétharmada származik. Az elkövetkezendő időszakban az online üzletágának és a kisebb üzletek kiépítésére szeretné helyezni a hangsúlyt a társaság.

Forrás: Origo

Forrás: Origo

A vártnál gyengébb eredményt nem fogadták jól a befektetők, mivel a Tesco részvényei már 3,1 százalékos mínuszban forognak. Az árfolyam ezzel fontos szintekig jutott, már 350 fontnál mozog, ahol egy korábbi támasz szint és a 200 napos mozgóátlag együttes erővel állíthatja meg a zuhanását. Ha folytatódik a lejtmenet, a következő megállót a 343-as szint környéke jelentheti a részvény számára.

Ezzel nőhet az esélye, hogy Warren Buffett tovább növeli részesedését a Tescóban. A híres befektetési guru cége, a Berkshire Hathaway már 5 százalékos részesedéssel rendelkezik a társaságban, és Buffett korábban jelezte, megduplázná tulajdoni hányadát, ha tovább esik a papírok árfolyama.

Tesco árfolyama (London)

Forrás: Origo