Vége a válságnak az amerikai autópiacon

Vágólapra másolva!
Ténylegesen a válság előtti szinteken az amerikai autópiac, több autógyártó ugyanis több mint 10 százalékos növekedést ért el az eladott autók számát tekintve májusban. Az előző évhez képest átlagosan 8 százalékkal bővült az amerikai autópiac, az elmúlt 12 hónapban pedig már nagyon közel jár a 15 milliós eladáshoz. Ezzel együtt az elemzők egyre inkább a növekedési ütem lassulását várják, melyet véleményük szerint csak különféle akciókkal odázhatnának el a gyártók.
Vágólapra másolva!

Kedvező makrogazdasági kép

Kiváló hónapon van túl az amerikai autópiac, májusban ugyanis tovább folytatódott az elmúlt évek kedvező trendje, amikor is szinte minden hónapban több autót tudtak eladni az USA-ban, mint az azt megelőző évben. A májusi eladások 8 százalékkal haladták meg a 2012 májusi adatot, mely lényegében megegyezik az áprilisi 8,4 százalékos növekedéssel.

Forrás: [origo]

Az évesített eladások tekintetében egyre közelebb van a 15 milliós határ, melyet utoljára a 2008 júliusában végződő 12 hónapban tudott elérni az amerikai autópiac. Bár a 15 milliót még nem sikerült elérnie az autópiacnak, a júliusban végződő 12 hónapra vélhetően átugorja majd ezt a határt, köszönhetően a kedvező makrogazdasági környezetnek. A lakossági fogyasztási hajlandóság ugyanis meglehetősen erős volt az első hónapokban, melyet akár a gyorsan javuló lakáspiac okozta vagyonhatás, valamint a könnyen elérhető olcsó hitelek is okozhatnak.

Forrás: [origo]

Nem minden gyártónál megy a szekér

A gyártók oldaláról nézve már nem mindenhol ilyen rózsás a helyzet, a nagyobb volument produkáló vállalatok közül a Toyota és a General Motors is csupán pár százalékos bővüléssel volt kénytelen beérni, míg a hasonlóan sok autót értékesítő Ford közel 14 százalékos bővülést mutatott májusban az előző évhez képest.

Forrás: [origo]

A Ford esetében talán a legnagyobb katalizátor a 2005 óta nem látott eladásokat produkáló F széria, és a 26 százalékos bővülést elérő Ford Fusion autóik iránti kereslet lehetett. A gyártó optimizmusát pedig jól tükrözi, hogy a harmadik negyedéves gyártását közel 10 százalékkal növelné a tavalyi évhez képest, és 740 ezer autó elkészítését tervezik.

A Chyrsler is az átlagnál jobban profitált a javuló makrogazdasági környezetből, és az olasz Fiat tulajdonában lévő vállalat 11 százalékos növekedést ért el az eladott autók számát tekintve. A Chrysler legnagyobb erejét főleg a Dodge márkás autók jelentették.

A legnagyobb autóeladást produkáló General Motors viszont meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtott, a 8 százalékos átlagos teljesítményhez képest csupán 3,1 százalékos bővülésre volt képes. Az pedig még inkább aggodalomra adhat okot, hogy hiába növekedtek a Cadillac eladások közel 40 százalékkal, a nagy mennyiségben gyártott (és eladott) Chevroletek bővülése még az egy százalékot sem érte el.

A szintén hagyományosan nagy eladásokkal büszkélkedő Toyota számára sem marad szép emlék a májusi hónap, csak 2,5 százalékos bővülést ért el a gyártó. A General Motorshoz hasonlóan itt sem egységesen teljesítettek az egyes típusok, azonban míg előbbi gyártónál a Chevroletek legalább 1 százalékos bővülésre voltak képesek, addig a Toyotánál sok típus visszaeséseket ért el, és csak a Camry autóik iránti relatív magasabb keresletnek köszönheti a két százalék feletti növekedést.

Fenntartható?

Bár a növekedés még így is közel van a tíz százalékhoz, az elemzők egyre komolyabb aggályokat támasztanak a növekedés ütemének fenntarthatóságával kapcsolatban. Ahogyan Jeremy Anwyl, az Edmunds.com elnök helyettese fogalmaz "A gyártóknak csinálniuk kell valamit, hogy felpörgessék a piacot, miközben az általuk kitűzött értékesítési számok egyre nehezebben lesznek majd elérhetők". Az elemzők szerint elsősorban kedvezményekkel lehet a vásárlók fogyasztási szokásaira hatni, melyet jól példáz a Nissan esete. A gyártó a nagyobb vállalatok közül a legnagyobb mértékben, közel 25 százalékkal növelte eladásai számát, melyet elsősorban annak köszönhet, hogy kereskedőit autónként 500 dolláros prémiummal ösztönzi a nagyobb eladásra, miközben hét autójának eladási árát is csökkentette, hogy még vonzóbbá tegye azt a vásárlók számára.

Érdemes lehet azonban kiemelni, hogy a Nissan stratégiája bár magasabb növekedési ütemet, illetve növekvő piaci részesedést produkálhat, a kereskedőnek fizetett nagyobb jutalékok, valamint az alacsonyabb eladási árak mindenképpen gyengítik a gyártó profitabilitását.