A palagáz miatt lesz olcsóbb az olaj

Vágólapra másolva!
A Citigroup nyersanyagpiaci guruja, Ed Morse úgy véli, a palagáz forradalom fogja megtörni a szállítmányozásban az olaj monopol helyzetét. Morse egyébként azzal vált ismertté, hogy 2008-ban megjósolta az olajpiac csúcsát.
Vágólapra másolva!

Az amerikai palagáz forradalom törheti meg az olaj monopol helyzetét a szállítmányozásban, véli a Citigroup nyersanyagpiaci guruja, Ed Morse. Morse egyébként akkor vált igazán ismertté a befektetési piacon, amikor 2008-ban megjósolta az olajpiac csúcsát.

A Citi szakértője szerint eddig az olajat nehéz volt helyettesíteni a szállítmányozásban, közlekedésben, hiszen a benzinnek, a kerozinnak és a dízelnek nincs megfelelő helyettesítője, ami ugyanolyan hatásfokot tudna elérni. Az áram-előállítás során viszont a szén, a megújuló energiaforrások és a földgáz is a másik helyébe tud lépni.

Mi az a palagáz?

A palagáz (angol nevén: shale gas) olyan hagyományos földgáz, melyet a föld pala képződmények apró üregeiből, csatornából hoznak a felszínre, ugyanakkor a hagyományos földgáznál mélyebben helyezkedik el. A palagáz az egyike a nem konvencionális gázoknak, melyeket a hagyományos gázmezőknél bonyolultabb technológiával lehet a kibányászni.

Nem számít új keletű dolognak a palagáz, már az 1800-as évek első felében felfedezték, de elterjedni csak 1970-es évektől kezdett. A fénykora pedig a 2000-es évek elején kezdődött, amikor még az USA-ban a földgáz-kitermelés csupán 1 százaléka származott palagázból, 2010-re viszont már 20 százalék fölé emelkedett ez a szám az Energy Information Administration (EIA) adatai szerint.

A legfontosabb újítást a horizontális fúrási technológiák elterjedése, illetve a hidraulikus repesztés fejlődése okozta. Olyan területeken vált kitermelhetővé a nyersanyag, amire korábban gondolni sem mertek volna. A horizontális fúrás miatt pedig nem szükséges annyi kutat fúrni, mint korábban, mivel szélesebb területet tudnak egy helyről elérni. A hidraulikus repesztés során apró repesztéseket végeznek különböző vegyi anyagok, homok és nagy mennyiségű víz felhasználásával. A föld azon rétegeit, melynek gyenge az áteresztőképessége megrepesztik, így könnyebben felszínre hozható a nyersanyag.



Morse véleménye szerint a hatalmas mennyiségben rendelkezésre álló palagáz az USA-ban arra vezethet, hogy a közlekedésben gázüzemű autókra, kamionokra álljanak át az emberek. A CNG és az LNG megfelelő technológiát biztosíthat ehhez. Az előbbi a compressed natural gas, míg az utóbbi liquefied natural gas, tehát az első esetében sűrítik a földgázt, míg a másiknál cseppfolyóssá teszik azt. Egyelőre még mindkét módszer csak kibontakozóban van, idő kell a megfelelő elterjedéshez.

A Warren Buffett által 2009 novemberében megvásárolt Burlington Northern Santa Fé vasúti társaság nemrégiben jelentette be, hogy olyan mozdonyok kifejlesztésén dolgoznak, melyek földgáz meghajtásúak lennének.

A földgáz nagyszabású elterjedése a közlekedésben a környezet szempontjából is előnyös lenne, mivel sokkal "tisztább" a gáz, mint az üzemanyag, kevesebb káros anyag kibocsátással jár a használata. A folyamatot ráadásul a kormány is támogathatná Morse szerint.

A Citi guruja úgy számol, hogy a földgáz térnyerése miatt a globális olajkereslet 2020-ra napi 3,5 millió hordóval csökkenhet majd, ami kicsit több, mint Irak jelenlegi kitermelése.

Amerikai típusú Henry Hub földgáz ára (heti grafikon, dollár/mmbtu*)

Forrás: [origo]

*A földgáz árfolyamát millió brit hőegységben fejezik ki, ennek a rövidítése a "mmbtu"