Megint besült a Facebook nagy dobása

Vágólapra másolva!
Hiába a nagy várakozások, a Facebook új alkalmazása, a Home a leghalványabb reményeket sem tudta eddig visszaigazolni. A felhasználók elégedetlenek, a letöltések elapadnak, az alkalmazásra épülő mobilt nem akarják árusítani a szolgáltatók, és maga a cég is alapvető átalakításokat ígért. A Facebook mobilos problémája tehát továbbra is megoldásra vár. A katalizátorát veszített részvény pedig egészen csúnya hanyatlásba fogott.
Vágólapra másolva!

Egy éve a tőzsdén a Facebook, de még mindig nem sikerült megtalálnia azt a motort, ami végre egyenesen emelkedőre tenné az árfolyamot. Sokan úgy vélték, hogy az áprilisban bejelentett Facebook Home lehet ez az új katalizátor, az Investor.hu hasábjain is előzetesen pozitívan értékeltük az alkalmazás kilátásait. A látványos fordulat nem maradt el, csak éppen lefelé történt, a csalódás pedig megint a kihívások mélységét hangsúlyozza, közben pedig a Facebook technikai képe kifejezetten riasztóvá vált.

Megint nem gyulladt be a rakéta

A Facebook maga is meglehetősen közepes letöltési adatokat közölt május elején: szerintük közel egy hónap alatt összesen egymillió alkalommal töltötték le világszerte az alkalmazást, ami mind a Facebook mobilos felhasználói, mind pedig a FB Home-nak otthont adó Android felhasználói számához képest morzsányi kis közösség. És ők sem elégedettek, ráadásul ez az adat nem is aktív használatot, pusztán a letöltések számát tükrözi.

Mi az a Facebook Home?

A Facebook új alkalmazása bizonyos androidos készülékekre telepíthető, ahol a Facebook Home lényegében átveszi az irányítást a kezdőképernyő és a fő menü felett, így egyetlen mozdulattal elérhetők a Facebook fő funkciói. A remények szerint az alkalmazás lényegesen megnöveli a Facebook részesedését az okostelefonnal töltött időből, és közben új típusú hirdetési megoldások révén lehetőséget teremt a későbbi bevételtermelésre is.

A fontos fejlesztésről írott korábbi elemzésünket itt olvashatja.


Időközben a letöltések is egyre lassulnak, a mobilos alkalmazáspiacot kutató statisztikák szerint a FB Home alig két héttel a megjelenése után érte el a csúcsot a ranglistákon, ezután pedig meredeken zuhanni kezdett a helyezés a legtöbb országban. Május első heteire a Facebook új alkalmazása olyan fontos piacokon esett ki a legjobb 500 alkalmazás közül, mint Franciaország, Németország, Argentína vagy Brazília, írja a Techcrunch a Distimo kutatócég statisztikái alapján. Egy másik analitikai cég, az App Annie szerint a Facebook Home egyetlen országban sem fér be a top 100 alkalmazás közé, a legjobb helyezése csak 191.

Forrás: [origo]

Több idő kell a fejlesztésre

Az első olyan készülék, amelyiken előre feltelepítve megtalálható a FB Home, szinte a piacra dobás után elhalni látszik. A HTC First névre hallgató telefon árát alig egy hónappal az indulás után 99 dollárról 0,99 dollárra csökkentette az AT&T az USA-ban, Európában pedig a brit Everything Everywhere és a francia Orange is úgy döntött, határozatlan időre elhalasztja a telefon startját. A szolgáltatók és a Facebook is úgy nyilatkozott, szeretne több időt hagyni a Facebook Home további fejlesztésére, a kritikák szerint ugyanis a HTC First legnagyobb hibája pont a Facebook alkalmazása volt.

Maga a cég is meglehetősen kritikusan állt a FB Home első adataihoz, és rögtön több lényeges átalakítást határozott el, amelyekkel közelebb viszi a Home használatának élményét az alap androidos felületekhez, és több testre szabási lehetőséget kínál a felhasználóknak. Nem minden tekintetben negatívak egyébként a tapasztalatok, a FB Home-ot használók körében 25 százalékkal nőtt a Facebookon töltött idő, és az elküldött üzenetek száma is 10 százalékkal megemelkedett.

Ha nincs katalizátor, nincs növekedés

A hangulat tehát láthatóan elromlott a Facebook körül, amiben persze nemcsak a Facebook Home játszhatott szerepet, ugyanígy lehangolóan hat a befektetőkre, hogy a Facebook kétségbeesett felvásárlási csatározásba keveredhet a Google-lel az izraeli Waze felvásárlása kapcsán. Pedig alapvetően nem rossz jel, hogy továbbra is a mobilra fókuszál a cég, de az igen, hogy házon belülről csak közepes megoldásokat sikerül kiizzadni, a nagy igyekezet így könnyen torkollhat túlfizetett akvizíciókba is. Eközben viszont a nagyobb szeletet kitevő "asztali" internetes bevételek növekedése egyenesen beleállt a földbe, a fundamentumok terén tehát továbbra sem tökéletes a helyzet.

Forrás: [origo]

Azt persze tudtuk korábban is, hogy nem az aktuális teljesítmény, hanem a hit mozgatja a részvény árfolyamát, ezért fontos olyan katalizátort találni, ami a FB Home lehetett volna, de úgy tűnik, nem lett. Az elemzői profitvárakozások nem romlottak az elmúlt hetekben, de nem is javultak érdemben, és érdekes módon a második és harmadik negyedév között negyedéves összevetésben nem is tükröznek lényeges növekedést.

Forrás: [origo]

Az eredményvárakozások "befagyásával" a részvény értékeltsége is magasan ragadt (egyedül a kiugró szinteken forgó LinkedIn rendelkezik magasabb P/E rátával az összehasonlító csoportban), főként ha kiderül, az éves átlagos 40 százalékos profitnövekedésre vonatkozó várakozások túlzóak. Bár valószínűleg nem ez az elsődleges tényező, amit górcső alá vesznek a Facebook-rajongó befektetők, ezt mindenképp érdemes fejben tartani.

Forrás: [origo]

Az elemzői célárak is megfagytak, 2013 eleje óta a konszenzus nem nagyon mozdult el 33-34 dollár környékéről. Ez persze most ismét 30 százalékos felértékelődési potenciállal kecsegtet, de csak az árfolyam trendszerű lemorzsolódása miatt.

Forrás: [origo]

Nagyon elgyengült a részvény

A hangulatváltás egyértelműen rányomta a bélyegét a részvényre. Legutóbbi elemzésünkben rámutattunk, hogy a Facebook befektetői számára a legfontosabb tényező technikai szemmel, hogy a 28-29 dollár között kirajzolódó erőteljes ellenállászónával mit tud kezdeni az árfolyam. A kezdeti, ígéretes meglódulással szemben ugyanakkor az ellenállások erősebbnek bizonyultak, nem sikerült kitörnie a részvénynek, sőt, a második feltételként megszabott támasz, az 50 napos mozgóátlag sem tartott ki igazán.

Az igazi negatív jelzést a 25 dollár közelében húzódó meghatározó támaszok eleste adta pénteken, hiszen a korábbi mélypontok szintjét a 200 napos mozgóátlag is támogatta, ennek ellenére nem sikerült megkapaszkodnia benne a részvénynek. Ez viszont további mélységeket nyitott meg az esés előtt, nem elképzelhetetlen, hogy az árfolyam ismét leteszteli a húszas tartomány alsóbb részeit is. Az indikátorok egyelőre a további esés lehetőségét erősítik.

A részvény elgyengülése kiválóan rímel a Facebook Home első statisztikáira, ami visszaigazolja a gyorsjelentés kapcsán megfogalmazott sejtésünket, miszerint a részvény árfolyamát sokkal kevésbé a múltbeli teljesítmény, mintsem a fejlesztések jövőbeli kilátásai mozgatják, bár a nem túl erőteljes (leginkább közepes) gyorsjelentés sem volt olyan régen, hogy az elmúlt hetek árfolyamesését független eseményként kezeljük.

A Facebook árfolyama (dollár)

Forrás: [origo]

Összességében a Facebookról alkotott véleményünk erősen romlott az elmúlt hetekben, a korábban megfogalmazott forgatókönyvek közül a legrosszabb vált valóra a fontos támaszok letörésével. Az újabb csalódás a mobilos fejlesztésekben ismét aláhúzta a Facebook előtt álló súlyos kihívásokat, és miközben úgy tűnik, a stratégiai irányt érzi a menedzsment, a konkrét implementáció távolról sem zökkenőmentes, hiába tűnt úgy, hogy végre rátalál az igazi katalizátorra. A gyenge technikai kép miatt egyértelműen távolmaradásra szavazunk a részvény piacán az előttünk álló időszakban, dacára annak, hogy általában véve az internetes cégekkel kapcsolatban továbbra is optimisták vagyunk.