Végre tényleg olcsóbb lehet a benzin

Vágólapra másolva!
Az elmúlt hónapokban többször megközelítette vagy akár alul is múlta a 400 forintos szintet a benzin, sőt rövid időre - a korrektebb kutaknál - a dízel ára is. Bár az üzemanyagok ára historikus visszatekintésben még mindig rendkívül magas szinten van, de a 450 forint feletti csúcsokhoz képest örülnünk kell ennek is. Rövid megszakításokkal bár, de lényegében 2011 ősze óta folyamatosan 4-essel kezdődő számokat látunk a töltőállomások totemoszlopain, előrejelzésünk alapján azonban ezt a szerepet tartósan a 3-as szám veheti át.
Vágólapra másolva!

A magyarországi üzemanyagárakat alapvetően három tényező határozza meg:

- a brent típusú kőolaj ármozgása a nemzetközi árupiacokon
- a forint árfolyamváltozása a dollárral szemben
- adózási környezet

Az adózási környezetet tekinthetjük állandónak, még akkor is, ha az elmúlt években történtek ezt érintő változások is, gondoljunk csak az ÁFA emelésekre vagy a gázolaj jövedéki adótartalmának felsrófolására. Az Európai Unión belül- bár vannak kisebb eltérések-, de egységesen extra magas árakkal találkozhatunk és csak irigykedve gondolhatunk az amerikai autós Kánaánra, ahol nagyságrendileg feleannyit kell fizetni egységnyi üzemanyagért, mint az öreg kontinensen.

A forint árfolyamát sajnos messze nem tekinthetjük állandónak, főleg azért nem, mert a forint az euróhoz van kötve és a dollár/ forint árfolyam ezen felül az önmagában is rendkívül volatilis EUR/USD árfolyamon keresztül határozódik meg. Márpedig az olajpiacon mindenki dollárban számol.

A forint dollárral szembeni mozgása jellemzően sokkal nagyobb kilengéseket mutat, mint az euróval szembeni kurzusa, mivel a befektetők kockázatvállalási hajlandóságának változása legtöbbször kettős hatást fejt ki erre a "dupla" keresztre. Egy tipikus piaci sokk dollárerősödéssel jár az euróval szemben és forintgyengüléssel (a gyengülő) euróval szemben. Tipikusan ilyen helyzet, amikor az uniós periféria országok körül erősödik meg a para.

És fordítva, ha befektetők fényesen látják a jövőt, zsákolják az eurót a dollárral szemben és még az olyan páriadevizákat is megtalálják, mint a mi fizetőeszközünk.
Magyarország (befektetői) megítélése javuló tendenciákat mutat az elmúlt hetekben, így minden reményünk meglehet arra, hogy a forint visszatérhet a tavaly szeptember és idén február között jellemző 215-225 forint körüli sávba.

USDHUF árfolyama

Forrás: [origo]

Na de mi a helyzet a brent olajjal? Ha megnézünk egy hosszabb távú grafikont akkor azt láthatjuk, hogy a tavaly második félévben jellemző 110 dollár körüli árközpont az elmúlt hetekben lehúzódott a 100-105 dolláros sávba. Jártunk a bűvös 100 dolláros szint alatt is, ami egyben egyéves mélypontot jelentett. Ha a technikai elemzés szemüvegén keresztül nézzük az ármozgást, akkor is számos jelet látunk a további áresés valószínűsítéséhez. (Gyenge korrekció egy 20 dolláros esés után, az árfolyam továbbra is a 200 és az 50 napos mozgóátlagok alatt, ráadásul az utóbbi felülről szakította át a hosszabbat kirajzolva a halálkereszt formációt stb.)

Brent árfolyama (dollár/hordó)

Forrás: [origo]

Számos fundamentális alapokon nyugvó elemzés jelent meg az olajárak változásáról a hazai sajtóban is. A szórás meglehetősen széles, meggyőzőnek tűnő érvek próbálják bizonygatni a tartósan 130 dollár feletti brent árfolyamot ugyanúgy, mint a visszatérést a 70-80 dollár körüli sávba.

De vannak ennél egzaktabb információk is a brent várható árfolyammozgásával kapcsolatban. A világ legnagyobb határidős olajpiacán az ICE-n (IntercontinentalExchange) egészen 2019 decemberig kereskednek határidős kontraktusokkal.

Nézzük, hogyan alakultak a Brent különböző,lejárataira vonatkozó határidős árfolyamok a 2013 május 23-i elszámolóárak alapján.

Forrás: [origo]

Tehát a piac meredek áresést áraz. 2017-től tartósan 90 dollár alatti árat, azaz több mint 10 százalékos csökkenést a jelenlegi szinthez képest. A fenti számok nem becslések, hanem tényleges üzletkötések a tőzsdén, azaz ha például a MOL rögzíteni akarja a beszerzései árát (vagy fedezni az árfolyamkockázatát) most ezen a szinten tehetné meg a világpiacon.

A tőzsdék, így az olajpiac határidős árai is nagyot fordulhatnak akár rövid idő alatt is, de a piac jelenleg markáns áresést mutat és amíg ebben nem történik változás, addig ezek a várakozások tekinthetőek a legobjektívebb előrejelzésnek. Ezért, ha a forint és az adózási környezet is úgy akarja, jó eséllyel tartósan visszatérhetnek a bőven 400 forint alatti benzin és dízel árak.