A magyarországi üzemanyagárakat alapvetően három tényező határozza meg:
- a brent típusú kőolaj ármozgása a nemzetközi árupiacokon
- a forint árfolyamváltozása a dollárral szemben
- adózási környezet
Az adózási környezetet tekinthetjük állandónak, még akkor is, ha az elmúlt években történtek ezt érintő változások is, gondoljunk csak az ÁFA emelésekre vagy a gázolaj jövedéki adótartalmának felsrófolására. Az Európai Unión belül- bár vannak kisebb eltérések-, de egységesen extra magas árakkal találkozhatunk és csak irigykedve gondolhatunk az amerikai autós Kánaánra, ahol nagyságrendileg feleannyit kell fizetni egységnyi üzemanyagért, mint az öreg kontinensen.
A forint árfolyamát sajnos messze nem tekinthetjük állandónak, főleg azért nem, mert a forint az euróhoz van kötve és a dollár/ forint árfolyam ezen felül az önmagában is rendkívül volatilis EUR/USD árfolyamon keresztül határozódik meg. Márpedig az olajpiacon mindenki dollárban számol.
A forint dollárral szembeni mozgása jellemzően sokkal nagyobb kilengéseket mutat, mint az euróval szembeni kurzusa, mivel a befektetők kockázatvállalási hajlandóságának változása legtöbbször kettős hatást fejt ki erre a "dupla" keresztre. Egy tipikus piaci sokk dollárerősödéssel jár az euróval szemben és forintgyengüléssel (a gyengülő) euróval szemben. Tipikusan ilyen helyzet, amikor az uniós periféria országok körül erősödik meg a para.
És fordítva, ha befektetők fényesen látják a jövőt, zsákolják az eurót a dollárral szemben és még az olyan páriadevizákat is megtalálják, mint a mi fizetőeszközünk.
Magyarország (befektetői) megítélése javuló tendenciákat mutat az elmúlt hetekben, így minden reményünk meglehet arra, hogy a forint visszatérhet a tavaly szeptember és idén február között jellemző 215-225 forint körüli sávba.
USDHUF árfolyama
Na de mi a helyzet a brent olajjal? Ha megnézünk egy hosszabb távú grafikont akkor azt láthatjuk, hogy a tavaly második félévben jellemző 110 dollár körüli árközpont az elmúlt hetekben lehúzódott a 100-105 dolláros sávba. Jártunk a bűvös 100 dolláros szint alatt is, ami egyben egyéves mélypontot jelentett. Ha a technikai elemzés szemüvegén keresztül nézzük az ármozgást, akkor is számos jelet látunk a további áresés valószínűsítéséhez. (Gyenge korrekció egy 20 dolláros esés után, az árfolyam továbbra is a 200 és az 50 napos mozgóátlagok alatt, ráadásul az utóbbi felülről szakította át a hosszabbat kirajzolva a halálkereszt formációt stb.)
Brent árfolyama (dollár/hordó)
Számos fundamentális alapokon nyugvó elemzés jelent meg az olajárak változásáról a hazai sajtóban is. A szórás meglehetősen széles, meggyőzőnek tűnő érvek próbálják bizonygatni a tartósan 130 dollár feletti brent árfolyamot ugyanúgy, mint a visszatérést a 70-80 dollár körüli sávba.
De vannak ennél egzaktabb információk is a brent várható árfolyammozgásával kapcsolatban. A világ legnagyobb határidős olajpiacán az ICE-n (IntercontinentalExchange) egészen 2019 decemberig kereskednek határidős kontraktusokkal.
Nézzük, hogyan alakultak a Brent különböző,lejárataira vonatkozó határidős árfolyamok a 2013 május 23-i elszámolóárak alapján.
Tehát a piac meredek áresést áraz. 2017-től tartósan 90 dollár alatti árat, azaz több mint 10 százalékos csökkenést a jelenlegi szinthez képest. A fenti számok nem becslések, hanem tényleges üzletkötések a tőzsdén, azaz ha például a MOL rögzíteni akarja a beszerzései árát (vagy fedezni az árfolyamkockázatát) most ezen a szinten tehetné meg a világpiacon.
A tőzsdék, így az olajpiac határidős árai is nagyot fordulhatnak akár rövid idő alatt is, de a piac jelenleg markáns áresést mutat és amíg ebben nem történik változás, addig ezek a várakozások tekinthetőek a legobjektívebb előrejelzésnek. Ezért, ha a forint és az adózási környezet is úgy akarja, jó eséllyel tartósan visszatérhetnek a bőven 400 forint alatti benzin és dízel árak.