Teljesen bekebelezné az INA-t a Mol

Vágólapra másolva!
A horvát Poslovni Dnevni információi szerint teljesen átvenné a horvát állam INA-ban fennálló részesedését a Mol. Az tranzakciónak lehetnek pozitív és negatív következményei is, de egyelőre a pletykát érdemes fenntartásokkal kezelni, mert a felek nem kommentálták a hírt. 
Vágólapra másolva!

A Poslovni Dnevni értesülései szerint a Mol az INA teljes átvételéről tárgyal a horvátokkal. A lap értesülései szerint egy júniustól életbe lépő új részvényesi megállapodásról lehet szó, melynek keretein belül a Mol átvenné a horvát kormány 44,84 százalékos részesedését a jelenlegi 49,1 százalékos részesedése mellé. A felek nem kommentálták a hírt.

A Mol a negyedik negyedéves jelentése után megtartott elemzői telefonkonferencián cáfolta azokat az értesüléseket, melyek szerint a horvát államnak az INA-ban lévő pakkját a horvátok EU-s csatlakozása után mindenképpen csökkentenie kellene. A MOL szerint nem kötelezik erre Horvátországot a jogszabályok. Emiatt pedig nem valószínű, hogy rövid távon változna az INA tulajdonosi szerkezete. Mint ismert, a horvátok idén július 1-jén fognak csatlakozni az Európai Unióhoz.

Horvátország jelenleg igen jelentős, 35 százalékos részesedést hasít ki a Mol napi szénhidrogén kitermeléséből, ezért a teljes kontroll megszerzése jelentős lépés lenne. A Mol vélhetően keresztül tudná vinni azokat a racionalizálási törekvéseit (például a Sisak finomító bezárása), melyek növelhetnék a Mol működési hatékonyságát.

A horvát kormány nem feltétlenül az üzleti racionalitás mentén gondolkodik, hanem figyelembe vesz olyan tényezőket is, mint az ország munkanélkülisége, vagy a költségvetés aktuális helyzete. Míg üzleti szempontból nem feltétlenül indokolt két finomító (a rijekai és sisaki) működtetése egy akkora országban, mint Horvátország, a már jelenleg is 21,6 százalékos munkanélküliség mellett politikailag igen szenzitív kérdés a sisaki finomító bezárása.

A KBC Securities reggeli kommentárja szerint az INA átvételét követően az adófizetés növekedése is kockázatként jelentkezhet. Az elemző szerint a tavalyi évben tapasztalt 4,6 százalékos költségvetési hiány és a 2 százalékos GDP csökkenés alapján nem kizárt, hogy idén növekedhet az INA adóterhe.

MOL

Forrás: [origo]